Nerez - Na vařený nudli (1988)
1. Střemhlav I – 2:11 (Vít Sázavský)
2. Na vařený nudli – 5:44 (Vít Sázavský / Zuzana Navarová)
3. Kočičí hlavy – 4:05 (Zdeněk Vřešťál)
4. Naboso – 4:09 (Zuzana Navarová)
5. Černá voda – 2:55 (Zdeněk Vřešťál / Josef Kainar)
6. Načerno – 3:04 (Zuzana Navarová)
7. Dušičky – 2:07 (Zdeněk Vřešťál)
8. Naruby – 4:12 (Zdeněk Vřešťál / Zuzana Navarová)
9. Yburan omažyp – 3:06 (Vít Sázavský / Zdeněk Vřešťál)
10. O samotě – 4:31 (Zuzana Navarová)
11. Střemhlav II – 1:39 (Vít Sázavský)
v roku 1995 doplnené o skladbu "Světýlko" (Zdeněk Vřešťál)
Obsazení:
Nerez
Zuzana Navarová – zpěv (2–6, 8, 10), sbor (7, 9, 11), scat (1), rejže (1, 11), triangl (1, 11), Panova flétna (2), tamburína (2, 5, 9), řehtačka (2), rolničky (2), chimes (3), buben Vašek (3, 8), cabasa (4), claves (4), činel (4, 9), zvoneček (4, 7), ráfek (6), cuíca (6), cencerro (9), kastaněty (10), luskání (2), tleskání (5, 8)
Vít Sázavský – zpěv (2, 6, 9), sbor (4, 5, 7, 8, 11), scat (1), kytary (1, 2, 3, 4, 6, 9, 10), hrací mlýnek (1), templbloky (2), cencerro (2), buben Vašek (2, 4, 5), tamburína (2), vibrafon (6), Golden Delicious (6), luskání (2), tleskání (5, 8)
Zdeněk Vřešťál – zpěv (3, 7), sbor (2, 4, 5, 8, 9), kytara (3, 8), rejže (1, 11), tleskání (5, 8)
Vladimír Vytiska – kontrabas (1–6, 8–11), sbor (2, 5, 7, 8), tleskání (8), dřeva (9)
Václav Bratrych – tenorsaxofon sólo (2, 10, 11), sopránsaxofon sólo (2)
Hosté
Laura a její tygři (2)
Karel Šůcha – sbor, basová kytara
Petr Svatoch – sbor, bicí
Jiří Ryvola – sbor, elektrická kytara
Bohumil Vitásek – sbor, akustická kytara
Roman Pašek – sbor, altsaxofon, barytonsaxofon
Martina Fialová – sbor, tenorsaxofon
Martin Miškovskký – sbor, trubka
Martin Pošta – mumlání a křik, sbor, trombón
dechové kvinteto (7)
Jana Brejchová – flétna
Liběna Séquardtová – hoboj
Zbyněk Cícha – klarinet
Ivo Sládek – lesní roh
Ondřej Roskovec – fagot
David Noll – Ensoniq Mirage (8), Yamaha DX7 (10)
Miroslav Kejmar – křídlovka (10)
Nerez bola taká zvláštna a nenápadná kapela, ktorú bola väčšinou zaradzovaná do folku. Avšak s ich presnou definíciou je to trochu ťažké, pretože je to jedna z kapiel, ktorá vyjadrovala svoje hudobné myšlienky slobodne bez okov minulosti, či predpojatého dogmatizmu. V pomerne ťažkých dobách vyšiel skvelý pesničkovo orientovaný album "Masopust" (1986) a kapela bola jednou z mála prekvapivých zjavení v tom čase. Pokračovanie v podobe nahrávky "Na vařený nudli" bolo už o niečom inom, aj keď folkové ingrediencie boli jasne zachované.
Vypracovali si svoj vlastný hudobný jazyk, ktorý neprihliadal na štýlové hranice a vopred dohodnuté pravidlá. V podstate len sebestačné a silné kapely sú toho schopné. Presnejšie povedané nekopírovať už vymyslené, ale ísť k podstate veci a do hĺbky svojej osobnosti. Zuzana Navarová bola dušou kapely a podiel na kvalite hudby mali samozrejme aj Vřeštál a Sázavský. Originálne riešenia neprichádzajú z ultra-ťažkých a “progresívne“ sa tváriacich projektov. Práveže jednoduchosť a schopnosť docieliť vytúžený pocitový efekt je primárnou substanciou geniality. Nerez boli geniálni v aranžovaní a bez komplikovaných postupov dosiahli nielen žánrový presah, ale aj emocionálnu pestrosť. Vkročili na územie, na ktoré je dovolené vstúpiť len tým, ktorí pilujú svoje umenie až na okraj možností. Z hudby však necítite ťažobu, ale krehkosť a láskavý dotyk obyčajného človečenstva.
Chcete teda vedieť aké sú skladby na albume??? Jedna lepšia ako druhá! Obsahujú silné momenty, ktoré zaujmú analytikov a vyštudovaných muzikantov, a zároveň aj obyčajných poslucháčov, ktorým imponuje kryštalicky čistá hudba. Okrem klasického folku predkladajú Nerez aj jazz, občas dokonca vážnu hudbu, ladné latino rytmy a v niektorých pasážach je ukrytý aj rockový prvok. Vylieza na povrch napr. v drsnejšej skladbe "Yburan omažyp" alebo aj v titulnej kompozícii "Na vařený nudli". Na vokálnej úrovni kraľuje samozrejme Zuzana Navarová, ale priestor dostávajú aj mužské hlasy. Skutočne silnou záležitosťou je určite "Naboso" alebo aj jazzovejšie orientovaná "O samotě" s krásnou trúbkou. Najviac ma dojíma "Naruby", kde Navarová spieva jemný metaforický text a táto poloha sa nečakane preruší rytmickým tempom a tlieskaním. Dokonalá rovnováha pocitov a jednoduchých aranžmánov je príkladom suverénneho rukopisu, ktorý je v prípade Nerez absolútne nenapodobiteľný.
Ako je vidieť aj počuť, tak Nerez nežili len z folku. Boli jednoznačne najoriginálnejšou formáciou na poli multi-žánrovej hudby a album "Na vařený nudli" patrí medzi to najlepšie, čo ponúkla česká scéna v 80-tých rokoch. Ostali po nich len tri štúdiové albumy a každý z nich má svoj význam a nezastupiteľné miesto. Ich hudba však nebude nikdy masovo pretláčaná, pretože za týmto účelom nebola ani vytvorená. Skôr naopak a to dobrodružstvo, keď objavíte tvorbu Nerez vám dá oveľa viac potešenia a radosti než by ste čakali.
reagovat
- hodnoceno 1x
- hodnoceno 0x