Presto Ballet - The Lost Art Of Time Travel (2008)
1. The Mind Machine (10:50)
2. Thieves (9:04)
3. You're Alive (4:24)
4. One Tragedy at a Time (14:00)
5. I'm Not Blind (6:16)
6. Easy Tomorrow (6:30)
7. Haze (9:28)
Total time: 60:32
Obsazení:
Kurdt Vanderhoof - guitars, mellotron, Chamberlin, organ, bass pedals, synthesizers, electric pianos
Scott Albright - lead vocals, acoustic guitar
Ryan McPherson - organ, piano, synthesizers, lead & backing vocals
Bill Raymond - drums, percussion
Izzy Rehaume - bass, backing vocals
Tak tohle je má nejoblíbenější deska od Presto Ballet. Netvrdím, že musí být nutně jejich vlajkovou lodí, ale já ji slyšel už kdysi jako první a tak nějak nejvíc mě přirostla k srdci. Vrcholným dílem mnoha jejich fans bude nejspíš už navždy kotouč Relic Of The Modern World, vybroušený k naprosté dokonalosti, jenže... Právě na The Lost... pěje můj favorit Scott Albright v top formě a jednotlivé kompozice jsou naprosto brilantně aranžované. Obvyklý časový rozvrh co skladba, to optimálně okolo deseti minut délky je přitomen i tady, a analogová "obsese" v nahrávání desek P. B. Kurdta Vanderhoofa, vnáší do písní velmi přívětivý, hřejivý element, díky němuž je zvuk jednotlivých nástrojů separovaný a jasně čitelný. Sedmero kompozice je nápady doslova nadupáno a tempo a nálady se mění tak často, jak to jen struktura písně umožňuje. Určitá svázanost hudebních témat brání rozstříštěnosti desky, čímž i hodinová nahrávka drží pěkně pospolu a uteče, ani nevíte jak. Španělky a akustiky často střídají své elektrické protějšky, ke slovu se dostávají také klávesy a mellotron, čímž je dynamika nahrávky roztažená na velkém prostoru a o lahodné atmosférické momenty není nouze-viz poslední perla Haze.
Vzpomínám si jako by to bylo včera, co jsme se s kolegou Pegase před koncertem Stevena Wilsona v Bratislavě o této skupině spolu bavili. Jestli se nemýlím, i on má tuhle kapelu velmi rád a na čele pelotonu pro změnu vnímá desku následující-Invisible Places. Ve vzájemné konfrontaci o Presto Ballet jsme se podivovali faktu, že tato patnáct let a se šesticí nahrávek fungující kapela, v jejímž středu je navíc osoba v hudebních kruzích takřka kultovní, zůstává pro našince stále jaksi stranou zájmu, možná dokonce velkou neznámou. A překvapivé je vše o to víc, když svou tvorbou reprodukuje muziku velmi podobnou (ne plagiátorskou!) souborům v našem okolí oblíbeným, uznávaným a ceněným. Ano, kořeny Presto Ballet vedou od souborů jako jsou Styx (k těm mají zřejmě nejblíže), Magnum, maličko Kansas a hlavně Yes. Právě od Squireho družiny si kluci oblékají kabátce složené ze spletitých rytmů, melodií a vyhrávek, na které roubují vzdušné, ne pro-Yesovsky složité klávesové ornamenty po vzoru Styx. A nad vší tou epikou, melancholií a skladatelsko-hráčským štukatérstvím drží tep života emočně působivý hlas Scotta Albrighta. Navrch si přičtěte zajímavý název alba, fantastický cover desky a Vanderhoofovu kytarovou ekvilibristiku a rázem dostanete skutečně zajímavé moderní progresivní dílo ctící kořeny i vývoj žánru samotného.
reagovat
john l @ 23.06.2019 09:28:55
to horyna. Víš proč u nás nejsou Presto Ballet v kurzu jako v západní Evropě, nebo v Americe. Protože naše obecenstvo se pořád ještě separuje na dvě poloviny. Rockové a metalové. Zatímco rocker poslouchá částečně i metal, kovaný metalista rockem pohrdá. Kurdt Vanderhoof založil Metal Church, striktně metalovou partu, jejíž komunita Presto Ballet nebere jako rovnocenného partnera. Tahle skupina je vůbec nezajímá. Yes, Styx, nebo Magnum mají svou dlouholetou základnu u lidí, kteří je poslouchají třicet let. Ti chtěj jen originál a žádní nástupci je nezajímají. Presto Ballet prorazili hlavně u mladšího publika, které není s historií art rocku tolik svázané.
steve @ 24.06.2019 06:20:13
To co píše john je blbost.
- hodnoceno 1x
- hodnoceno 0x