Einstürzende Neubauten - Halber Mensch (½ Mensch) (1985)
Strana A:
"Halber Mensch" ("Half Man")
"Yü-Gung (Fütter Mein Ego)"
"Trinklied" ("Drinking Song")
"Z.N.S." ("C.N.S.")
Strana B:
"Seele Brennt" ("Soul Is Burning")
"Sehnsucht (Zitternd)" ("Desire (Trembling)")
"Der Tod Ist Ein Dandy" ("Death Is a Dandy")
"Letztes Biest (Am Himmel)" ("Last Beast (In the Sky)")
Obsazení:
Blixa Bargeld
Mark Chung
Alexander Hacke
N.U. Unruh
F.M. Einheit
Rané období německých post industriálních hlukových terroristů Einstürzende Neubauten mám ve velké oblibě. V osmdesátých letech minulého století byla tato hudba v ČSSR puštěná na gramofonu zážitkem rovnajícím se přistání UFO na zahradě u nás před domem.
Úplná rána mezi oči. Zcela nepřipraveného mě to dostalo.
Kapela ve svých počátcích nahrávala a zkoušela v pilíři ocelového mostu v Západním Berlíně, kam se lezlo větracím potrubím. První dvě desky byly dost divoké, na tomto, již třetím počinu dostaly již některé věci pevnější řád a mě dnes již nahrávka přijde jako progresivní rockový mainstream.
Velkou zásluhu na tom má fakt, že deska byla míchána ve slovutnému berlínském studiu Hansa a nahrávání, produkci a mix měl pod palcem Angličan Gareth Jones, producent, který spolupracoval s Depeche Mode či Erasure. Na první pohled toto spojení zní šíleně, ale Gareth byl velký inovátor v nahrávání elektronických zvuků a samplů a pomohl „učesat“ zvuk E.Neubauten do stravitelnější rockové podoby. Kdo si plně vychutná výsledek na kvalitní zvukové aparatuře, bude překvapen, neboť zjistí, že je zvuk křišťálově čistý, každý zvuk, ať jde o ozvučený kus kovu , kolejnici, pružinu či železný nákupní vozík – nic nezaniká a každý tento nástroj je v prostoru solidně oddělen. Deska má i výborný dynamický rozsah – na mém CD jsem naměřil DR13.
Zvukově jednotlivé songy rozebírat do detailů nebudu, každá píseň je založená na jiném rytmu, do kterého se postupně vplétají různé další perkuse , občas zhutněné zvukem basové kytary či nějaké elektronické smyčky.
To celé zastřešuje deklamace Blixových textů přesně takovou barvou hlasu, jakou mají některé nástroje – jeho hlas šeptá, kvílí, recituje, někde je něžný , jinde ocelově skřípe.
Vyjímkou jsou – hluková smršť „Das Schaben“ a cover verze písně „Sand“ od Lee Hazlewooda a Suzi Jane. Do sepsání této krátké recenze jsem original nikdy neslyšel, nedalo mi to však a dobře jsem se pobavil, doporučuji porovnat .-). To je zároveň i nejstravitelnější song pro ty, kdy by chtěli bez větších následků poprvé okusit sound této kapely.
Na některém vydání CD najdeme i remix skladby „Futter Mein Ego“ od producenta Adriana Sherwoooda, který později pracoval na deskách s Ministry, NIN či KMFDM. Tato skladba se stala alternativním tanečním hitem a pomohla k proražení na anglický trh.
V textech zpěvák kytarista Blixa Bargeld řeší např. nespavost v důsledku požití amfetaminu a co to provádí s jeho myslí, popisuje deprese a odcizenost mezi lidmi a těžký život v přetechnizované civilizaci.
Deska byla hotova na začátku roku 1985, krátce před začátkem turné po Japonsku. Tady vznikl i vzácný snímek, zaznamenaný známým japonským kultovním režisérem Sogo Ishii. Jedná se o film se shodným názvem jako tato deska . Na něm je možno spatřit pár songů natočených přímo na koncertu a několik písní zachycených formou video klipu v opuštěné tovární hale za doprovodu tanečníků butoh – děsivého japonského tance. Až v roce 2005 vyšel na DVD spolu s CD a já jsem jeho hrdým majitelem. Pro mne nejlepší počin E.N.
reagovat
exte @ 07.02.2017 19:22:46
Jo, 1/2 Mensch je vyborny klasicky album EN. Video jsem si spolu s "Liebeslieder" koupil uz nekdy v 1992/93 - oba tituly tehdy vysly na VHS.
Ted je mam taky uz leta i na DVD..
- hodnoceno 2x
- hodnoceno 0x