Frisell, Bill - Okno (with Emil Viklický, Kermit Driscoll, Vinton Johnson) (1980)
01. The Funky Way (Trochu funky) (6:10)
02. They've Left the Window Open Again (Zase zapomněli zavřít okno) (4:35)
03. Siesta (5:45)
04. Jumbo Jet (6:15)
05. Boston (5:15)
06. Song For Jan Hammer (Píseň Pro Jana Hammra) (6:45)
07. Once Again Sun (Ještě Jednou Slunce) (4:50)
08. Maytime (Květen) (4:25)
Bonus tracks (2012):
09. East 70th Street (70. východní) (5:16)
10. C'est-ce que ça peut bien étre (Asi by to tak šlo) (3:19)
11. Fall (Podzim) (5:18)
12. Take a Streetcar No. 20 (Jeď dvacítkou) (3:49)
13. Those are the Things (To jsou věci) (3:40)
14. 43 Joy Street (3:28)
Recorded at the Supraphon Dejvice Studio, Prague, from 11 to 13 June, 1979. Made in Czechoslovakia
Obsazení:
Bill Frisell - Electric Guitar
Emil Viklický - Synthesizer [Oberheim, Arp Omni], Electric Piano [Fender], Clavinet [Hohner], Piano
Kermit Driscoll - elecktric Bass
Vinton Johnson - Drums
and:
Violin - Jan Beránek (6)
Na úvod musím zdůraznit, že jde o projekt moravského jazzového klávesáka Emila Viklického, který je autorem všech skladeb na albu Okno i většiny na albu Dveře, které je jeho jednovaječným dvojčetem (první strana LP, která je součástí CD z roku 2012 - naopak na CD nebyla logicky zařazena dlouhá Suita pro klavír č. 2 z druhé strany LP, kterou autor nahrál už bez ostatních muzikantů jako sólový projekt).
V roce 1977 odjel Viklický na roční studijní pobyt na Berklee College of Music do Bostonu. Tam často hrával se začínajícím fenomenálním kytaristou Billem Frisellem, natáčeli spolu ve školním studiu a stali se přáteli. Proto jeho a další dva spolužáky (Kermit Driscoll - baskytara a Vinton Johnson - bicí) později pozval do Prahy k natočení skladeb, které z větší části vznikly už za mořem a dokončeny byly v Praze. Osm jich bylo zařazeno na LP Okno (1980) a zbytek dostal šanci o pět let později na albu Dveře. Obě desky mám ve sbírce ode dne, kdy se objevili na pultě prodejny Supraphonu v Sokolově, nově jsem si včera pořídil i CD Okno & Dveře.
Na konci 70. let bylo Československo jazzrocková velmoc (Jazz Q, Energit, Fermáta, Mahagon, Impuls, SHQ, ….) a na této vlně se nyní svezl i Viklický, který do té doby vydal jen akustickou LP v Holomóci městě. V prostoru, který mu styl fusion nabízel, si vybral především funkově zbarvené rytmické pozadí, na kterém malovali spolu s Frisellem svými nástroji krásné melodie. Jejich hrátky vytváří rozmanité jazzové nálady a ve mně budí chuť CD poslouchat stále dokola. Skladby jsou zahrány s naprostou muzikantskou precizností všech čtyř aktérů a mohou se směle poměřovat nejen s významnými jazzrockovými alby na tuzemské scéně, ale i s deskami Return To Forever, Billy Cobhama, Mahavishnu Orchestra, Weather Report, Brand X a dalších světových velikánů žánru.
reagovat
bullb @ 16.01.2020 13:52:23
Pekné pripomenutie. S niektorými vetami sa celkom nestotožňujem... (jazzrocková veľmoc)
Kdesi by mala byť v skrini schovaná platňa, ktorú som nepočúval desiatky (!!??) rokov. Viem, že v čase, keď som ju kúpil, príliš ma nezaujala (asi funky). Asi by to chcelo oživiť, preto radšej nehodnotím.
- hodnoceno 1x
- hodnoceno 0x