Orme, Le - La Via Della Seta (2011)
1. L'alba di Eurasia (2:03)
2. Il romanzo di Alessandro (2:56)
3. Verso Sud (3:14)
4. Mondi che si cercano (3:16)
5. Verso Sud (Ripresa) (1:21)
6. Una donna (1:38)
7. 29457, l'asteroide di Marco Polo (1:08)
8. Serinde (4:25)
9. Incontro dei popoli (4:55)
10. La prima melodia (5:339
11. Xi'an - Venezia - Roma (4:36)
12. La via della seta (6:05)
Total time: 41:12
Obsazení:
- Michi Dei Rossi / drums, tubular bells, Glockenspiel, cymbals, Bhayan
- Michele Bon / Hsammond C3, piano, synthesizers, keboards, back vocals
- Fabio Trentini / bass, bass pedals, acoustic guitars, ducimer, electric sitar, back vocals
Featuring:
- Jimmy Spitaleri / lead vocals
- William Dotto / electric guitar
- Federico Gava / piano, synthesizers, keyboards
Nemám problém se dvěma studiovými alby Doors bez Jima Morrisona – Other voices a Full circle. I když mnozí s tím problém mají, chybí jim zkrátka Jim Morrison, jeho zpěv, já to chápu. Mě ne – líbí se mi, jak Ray Manzarek stáčí směr směřování občas do jazzu.
Ovšem Le Orme bez zpěvu Alda Tagliapietra, dodávajícího skladbám Neopakovatelnou atmosféru a přenášejícího na posluchače Silné Emoce, s tím problém mám.
Toto album otvírají dvě instrumentálky, příjemně artrockové a člověk se začíná těšit, co přijde. Jenže ve třetí skladbě Verso Sud přichází ke zpěvu Jimmy Spitaleri - a jeho částečně operní (inspirovaný u Banco del Mutuo Soccorso?), částečně nekonfliktně popově zabarvený hlas je tedy něco, s čím já problém mám. Z podobného důvodu už dlouho neposlouchám Yes – chlap by měl zkrátka znít jako chlap… a ne jako vykleštěný šmoula :-).
Ale tohle máme prostě každý z nás „hozené“ jinak. Pamatuju si, jak mě kdysi jeden známý řekl, když jsem mu půjčil CD Van der Graaf Generator, že se mu nelíbí Peter Hammill, protože prý „krákorá“…
Melodie, hudba samotná není špatná, hlavně klávesák Michele Bon, inspirovaný často vážnou hudbou, vůbec nezní nezajímavě…
Ale škoda té barvy Spitaleriho hlasu. Avantgardu, novátorství – inspiraci v trance music nebo elektronice – v hudbě Le Orme samozřejmě nečekám, ale když má mé tolerantní radosti podkopávat nohy způsob zpěvu…
Navíc ve skladbě Serinde mám podobně špatný pocit déjà vu, jaký Slavo popisuje u Stevena Wilsona – tahle skladba totiž hodně zní jako propasírovaní, převaření Camel…
Druhá polovina alba mnou netečně proplouvá jak tiché skaláry nekonečným, sterilním akváriem – bez emoční odezvy z mé strany.
Po předposlední instrumentálce ve stylu ELP Xi'an - Venezia – Roma přichází závěrečná La via della seta – tak trochu pompézní artrock, ale na mé senzory vnímání to nezabírá… Zůstává jen rozpačitý pocit…
Shrnuto a podtrženo – kouzlo se bez Alda Tagliapietra jaksi někam vytratilo, ale přesto to podle mě se zamhouřeným okem pod tři body není… Album hodně drží nad vodou již zmíněný klávesák Michele Bon.
P. S.
Je smutné, že se o téhle kapele v češtině skoro nikde nic nedočteme. Takže pokud si o nich chce člověk něco přečíst, musí si to holt napsat sám :-).
O jiných kapelách ani nemluvě; pochybuju, že se někdy třeba dočkáme přeložené knihy o Van der Graaf Generator >> odkaz ...
reagovat
Snake @ 22.01.2017 18:00:27
Le Orme mám v malíku, ale - bohužel - jen od prvotinky "Ad Gloriam" po album "Florian". K zevrubnějšímu studiu desek z poslední "dvacetiletky" jsem se ještě nedokopal...
Mám chvilku času a tak si pouštím vzorky z ytb. Hudebně mi to přijde trochu unylé a bez šťávy, ale Jimmy je v pohodě. Za mlada, v Metamorfosi, podával excelentní výkon. Dneska už je to starší pán, ale drží se a jeho hlas se mi pořád líbí. Opravdu připomíná Francesca di Giacomo (BMS), nebo Leonarda Sasso (Locanda delle Fate), však jim také říkám tři tenoři italského progresivního rocku :)
Díky za recenzi !
- hodnoceno 0x
- hodnoceno 0x