Miller, Rick - Heart of Darkness (2014)
01 Heart Of Darkness (6:20)
02 Blood Of The Rose (10:03)
03 Castle Walls (5:06)
04 The Dark Lady (13:26)
05 Come Summer, She Died (6:52)
Total Time 41:47
Obsazení:
- Rick Miller / Instruments and vocals
With:
- Kane Miller / Acoustic guitar and violin
- Sarah Young / Flute
- Mateusz Swoboda / Cello
- Barry Haggarty / Stratocaster guitar
- Will / Drums and Percussion
- Ruth Archer / Lyrics on Blood Of The Rose
Rick Miller je zvláštní umělec. Začal se věnovat hudbě počátkem osmdesátých let, kdy se věnoval čistě elektronice a později se přes folk a i country našel v progrocku, oblasti, která mu byla vždy blízká.
Zatím jeho poslední tři studiové alba reprezentují podle mě to nejlepší, co v novodobém progrocku vzniklo. Znějí trochu jak ztracená alba Davida Gilmoura, ovšem mnohem odvážnější.
Heart of Darkness má vysoké hodnocení na progarchives a to zcela oprávněně. Je to progrock, který přes svou všudypřítomnou melancholii zní svěže a nebojí se i znít moderně. Nebojí se etnických vlivů (úvodní skladba Heart of Darkness) i čerpání z elektroniky, ale přitom neopouští pevný základ rocku. I díky tomu se nejedná o pouhou lacinou kopírku let sedmdesátých.
Druhá skladba Blood of the Rose jako by vypadla z toho nejlepšího alba Davida Gilmoura – ta melodie, zpěv, elektrická kytara. A navíc je okořeněna flétnou a to přesně tím způsobem, jakým to mají artrockeři rádi. Fandové poklidnějších Pink Floyd si zde přijdou na své.
Třetí skladba z pěti Castle Walls je v podstatě písnička se silnou melodií, aniž by musela sklouznout klouzačkou do výpomocného pískoviště trapného popíku. Text je opět lyrický a víc než smutný…
Nejoceňovanější skladbou je čtvrtá, skoro čtrnáctiminutová kompozice The Dark Lady. Je to skutečná nádhera. Gilmourovská kytara i zpěv, moderně znějící teskné a tajemné klávesy, floydovsky pulsující basa… Violoncello, které nastoupí s klavírem ve čtvrté minutě a kreslí smutné, prokleté obrazy beznaděje a smutku… Hudebně se zde stále děje něco nového a přitom skladba drží při sobě, je to profesionálně promakané podobně jako třeba u Stevena Wilsona a jeho Havrana. Tolik výborných a emocionálně silných nápadů v jedné kompozici se často nevidí.
Závěr patří písni Come Summer, She Died. Je to romantické, neveselé, přesto lehce pompézní, jak se tak na skladbu zavírající album sluší.
Spolu s následným albem se podle mě jedná o jednoznačný klenot, pět hvězdiček tedy uděluji bez váhání.
reagovat
horyna @ 07.07.2017 11:35:22
Ryback díky za recenzi na velice zajímavou personu v rockovém odvětví. Už jsem o něm cosi slyšel a tvoje psaní podnítilo moji zvědavost ještě více.
Ryback @ 25.07.2017 20:23:14
Zdravím Horyno, díky za reakci. Pokud si album (nebo i jiná) poslechneš, budu rád (a zvědavý) na tvůj jakýkoli názor/ev. recenzi. Neoprogrock (někdy lépe definovaný spíš crossoverem) obecně mě sice moc nebere, ale objevuji i v něm pro sebe své perly. Ono je taky otázkou, co dnes, v roce 2017, vlastně nazývat neoprogem, když tolik kapel pod něj škatulkovaných začalo svou tvorbu v osmdesátých letech ;-).
Podle mě min. poslední čtyři studiová alba Ricka Millera stojí za poslech a za to, dát jim šanci.
- hodnoceno 2x
- hodnoceno 1x
- hodnoceno 0x