Fear Factory - Demanufacture (1995)

Tracklist:
01. Demanufacture
02. Self Bias Resistor
03. Zero Signal
04. Replica
05. New Breed
06. Dog Day Sunrise [Head Of David cover]
07. Body Hammer
08. Flashpoint
09. H-K (Hunter-Killer)
10. Pisschrist
11. A Therapy For Pain



Obsazení:

Burton C. Bell Vocals, Keyboards, Lyrics
Dino Cazares Guitars, Bass, Lyrics (track 5)
Raymond Herrera Drums

 
25.08.2019 jirka 7200 | #
4 stars

V půli devadesátek kulminovala vlna elektro industriálních a EBM sebranek typu KMFDM, Ministry, Skinny Puppy, Marilyn Manson a podobných divočin. Každá kapela měla trochu jiný recept, jak zaujmout své fandy a plnými doušky využívala ke zhutnění svého projevu metalického zvuku kytar.

Do tehdy uzavřeného a poněkud konzervativního světa thrash, death, hardcore metalu však reciproční průnik elektronických zvuků probíhal v té době jen velmi okrajově. Jedním z průkopníků byla i americká kapela Fear Factory, která za pomoci vizionářského studiového technika a hudebníka Rhyse Fulbera (Front Line Assembly), který je inspiroval a nahrál klávesy do skladeb k velké nelibosti producenta Colina Richardsona.

Zpěvák Burton C. Bell déle inovativně ve většině skladeb zabudoval melodické refrény či pasáže, android nazvaný Raymond Herrera vyprodukoval rytmický podklad nerozeznatelný od stroje a drtivou, mnohokrát vrstvenou thrash kytaru a basu dodal Dino Cazares.

Výsledkem je industriálně laděný thrash metal ozvláštněný klávesy a různými elektronickými ruchy, který spolu s kontrastně melodickým zpěvem způsobil v tomto stylu malou revoluci.

Nejzářivějším příkladem této kombinace jsou fláky Self Bias Resistor, Replica nebo Pisschrist. Přímočarou napalmovou apokalypsou přináší New Breed a H.K (Hunter Killer). Zcela mimo kategorie je nádherná elektrometalová symfonie trvající skoro deset minut.

Z dnešního pohledu vidím i pár menších nedostatků. Třeba zařazení coveru Dog Day Sunrise od slavných elektro industriálních pionýrů Head of David, kde zpěvák čistě zpívá. Chápu, že firma chtěla něco jemnějšího, co by mohla použít na singl, ale mě tam ta skladba nesedí. Body Hammer a Flashpoint mi přijdou méně nápadité a jejich vyřazení by snížilo pocit recyklace zavedeného modelu a zkrátilo trochu přepálenou stopáž 56 minut.

Závěrem : na rok 1995 pionýrské dílo elektro industriálního metalu s naprosto přepychovým zvukem a bezkonkurečně naostřeným a hutným zvukem kytar, kterému v té době dovedla konkurovat maximálně tak Pantera. Ta však postrádala onen nezaměnitelný progresivní scifi zvuk skloubený s melodickými pasážemi.

Ač poslech podobných kapel není v současné době u mě častým jevem, tak podobné milníky, které přinesly něco nového a neotřelého plně uznávám a jednou za čas s chutí poslechnu.

reagovat

EasyRocker @ 25.08.2019 14:36:33
Jedno z nejzásadnějších metalových paleb 90. let a navíc ohromná nostalgie, protože na tomhle jsme doslova vyrůstal.

S.C.A.Lytch @ 25.08.2019 18:47:20
Tuhle placku jsem v době vydání sjížděl hodně často. Měl jsem ji na jedné straně kazety TDK. Na druhé byl Krabathor - Lies :) Musím si to zase někdy připomenout. Dík za recenzi.

Petr87 @ 25.08.2019 19:30:35
Kult, kult, kult! A to, co zde předvádí Raymond Herrera je...; ne, prostě stále nevěřím tomu, že takhle dokáže bubnovat člověk!

11.03.2016 EasyRocker | #
5 stars

Tohle album, jeden z mnoha metalových skvostů roku 1995, mě jednou pustil na jakémsi večírku na střední škole jeden stejně zapálený maniak a od té chvíle jsem této trhavině úplně propadl. Přeorientování thrash- a deathmetalového zvuku z prvního alba do více elektronického a industriálního podtónu bylo v té době revoluční, a stejný pocit mám i po 20 letech... Není to tak technicky zničující jako Meshuggah, ale odrovná vás to úplně stejně.

Nástup titulní skladby je pro mě i po těch letech, kdy jsem tohle album obrátil i naruby, naprosto nekompromisní záležitost. Elektronický skřípot a vražedně odsekávaný motiv přebírají kytary a rozjíždí se metalový válec, kde Burton C. Bell mistrně střídá melodický projev s metalickým řevem, refrén je totálně natlakovaný, ale přesto si tam FF najdou prostor na melodii, která pak určuje i druhou půli - ochranná známka kapely. V závěru se opět dostáváme k úvodním sekaným motivům. Self Bias Resistor je ještě extrémnější - začíná ultrarychlou ocelovou sekačkou, pak ale kapela znovu vyloupne skvělý melodický refrénový motiv, který určuje další ráz skladby, mezihra s parádně rytmicky vyvedenými riffy je parádní. Mocný Burtonův vokál se tady zase roboticky přelévá od řevu k chladné melodii a celé to má zničující účinek - hymna nového věku metalu. Zero Signal je pro mě možná nejzásadnější skladba nejen alba, ale i celé tvorby FF. Dramatický, až teatrální rozjezd se samply se zvolna, drtivým způsobem přelije do intenzívně sekaných kytar a na pozadí zní lehký industriální opar, pak do toho vstoupí Burton, jehož zničující hlas působí jako direkt. Refrény jsou tady prostě famózní a po industriálně sekané mezihře se dostaneme do fantasticky gradovaného závěru s údery do chemické klaviatury, kde se uvolňuje neskutečné množství zničující energie. Replica je okamžitým hitem, ke kterému byl zpracován i drsný klip - sekaný úvodní zásadní motiv a ultramelodický refrén útočí okamžitě a vzniká nekompromisní lavina, která se neohlíží nazpět a nebere zajatce... Chcete-li model skákačky na koncerty, tak jsme tady doma....není co dodat. New Breed je první skladbou, která plně ukazuje tehdejší zaujetí FF pro elektronické výboje všeho druhu. Unisono postavená disko rytmika, nátlakový hlas, elektronicky mutované riffy - říkáte si, že tohle by se v drsnějším obalu mohlo ocitnout na deskách takových Laibach, Rammstein nebo pro mě za mě Nine Inch Nails. Dog Day Sunrise je výtečný cover s krásně melodicky odstartovanou strukturou riffů, oproti předchozím náložím je to úplně příjemná změna nálady do pohody... Elektronické vyznění zůstává, ale celkový tlak se výrazně snížil a kapela si víc vyhrála s melodiemi a rytmikou - Burton tady opět vévodí. Body Hammer je ale drastickým návratem k FF klasice - naprosto zásadní zasekávaný riff, industriálně zabarvené údery, ocitáme se v pekle, ze kterého není úniku, a Burtonova mistrně zaostřená melodická břitva vás kopne úplně někam do suterénu. Totální apokalyptický elektro-thrash metal, při kterém v pokoji v klidové pozici asi nevydržíte. Flashpoint je další krátkou elektronicky laděnou peckou, syntetické je celé pozadí včetně úvodu a celý tento válec je postaven na parádní souhře drtící basy a zběsilých kytar, refrén využívá opět melodickou formu vokálu. H-K (Hunter-Killer), název inspirovaný Terminátorem, a hudba tomu také dělá veškerou čest. Krátký industriální úvod, samplované hlasy odjinud, dramatické údery a rychlý sekaná nástup kytarové smršti s vkusnou melodickou linkou. Burtonův hlas to zase krásně vede do refrénu, kde se skví melodie a kterýžto model pak o pár let později kopírovaly všechny ty tuny nu-metalových a bůhví ještě jakých kapel... Pisschrist - pokud jsme u Terminátora, nevím, zda si tady FF z něj nevypůjčili celé ty počáteční samply... Pak se ale rozjíždí dokonalá riffová sekaná mašinérie s Burtonem, jehož zpěvořev střídá tentokrát mimořádně melodicky vyvedený refrén - jako bychom se z metalického pekla přesunuli někam na vrchol oblak, ale tohle FF prostě umí. Palec nahoru! Závěr patří nejdelší A Therapy for Pain, nádheře, vlastně vybočující z nálady alba nejen svou desetiminutovou délkou. Hned ze začátku se ozve pár dramatických tónů, okolo nichž pak FF vystavěli celou tuhle parádu. Narůstá kolem nich industriální a elektronický opar, pak si bere slovo tentokrát vyklidněný, téměř kazatelsky působící Burton C. Bell, a napětí mezi klidným a drsným protipólem působí až do závěru. V něm se skladba noří do industriálního oparu a zvolna dohasíná... Krásná ukázka, že to v té hodinové palbě jde i jinak. I po 21 letech mě tohle prkno bere stejně, jako kdysi. Ani sekunda zbytečná a jen málo nějakého oddechu. Jen pro připravené...


Asi po hodině tohoto elektro-metalového hřmění jen zírám s otevřenými ústy. Zpracovat a zachytit metalový zvuk touto formou chtělo v té době značnou dávku odvahy, ale FF ji měli a sklidili zasloužený úspěch a ovace. A to už vůbec nepočítám ta stáda lepších nebo horších napodobitelů tohohle zvuku. Hlavně kytarová hra Dina Cazarese je totální unikát...
reagovat

griwco @ 13.03.2016 10:37:59
..there is no love...tak to sa mi valilo z reprákov od vianoc 995 keď som pod ježiškom našiel stužkou previazanú mc demanufacture ...a veru valí sa to dodnes...spolu zo psalm 69 (ministry) je to najzásadnejší album elektro-thrashu a pre samotných FF určite aj vrchol (nasledujúci obsolete bol o chlp slabší a potom to už išlo s kreativitou prudko dole)
skvelí album kapely, ktorá je u mňa napr. aj v rebríčku najslabších live vystúpení, ktoré som mal možnosť zažiť ...nevadí lebo stále keď si pustím demanufacture na ten prúser hneď zabudnem :)

Petr87 @ 14.03.2016 09:41:01
Skvělá recenze!
Pro tohle album mám takovou zvláštní slabost, protože se zde jednalo o moje vůbec první seznámení s extrémním metalem... Dodnes z této fošny znám nazpaměť všechny skladby.
Díky za recku!

PS: A co se týče skladby s roztomilým názvem "Pisschrist" a toho úvodního samplu, tak ten je na 120% vypůjčen z Terminátora 2. Ten film znám velmi dobře, takže to mohu potvrdit. :-)

EasyRocker @ 14.03.2016 12:14:40
Petr87: díky za potvrzení s tím T2, taky ho znám dobře a nějak s odstupem času jsem si uvědomil souvislost... :)



Detail hodnocení alba (hodnoceno x)
5 hvězdiček - hodnoceno 2x
EasyRocker, griwco
4 hvězdičky - hodnoceno 1x
jirka 7200
3 hvězdičky - hodnoceno 0x
2 hvězdičky - hodnoceno 0x
1 hvězdička - hodnoceno 0x
0 hvězdiček - hodnoceno 0x




Copyright © easyaspie.cz Created in 0.0415 s.