KoMaRa - KoMaRa (2015)
1. Dirty Smelly (4:13)
2. 37 Forms (8:11)
3. A Collision of Fingerprints (5:04)
4. She Sat in Black Silt (5:14)
5. 2CFAC (3:33)
6. Pasquinade (6:11)
7. Abraso (0:18)
8. God Has Left This Place (5:35)
9. Afterbirth (6:45)
10. Inciting Incidents (1:18)
Total Time: 46:21
Obsazení:
David Kollar - guitar, bass, electronic textures
Pat Mastelotto - acoustic and electric drums and percussion
Paolo Raineri - trumpet, vocals and audio mangling
Experimentálna hudba nepatrí celkom medzi moje obľúbené položky. Avšak, ak je to mix experimentu, avantgardy a konkrétnych záchytných motívov, tak v tom prípade je to už trochu iná káva. Niečo podobné ponúka aj medzinárodný projekt KoMaRa, kde sa zišli tri rozdielne ľudské bytosti z troch rôznych krajín. Jednu vec však majú spoločnú a to je hudobné cítenie, ktoré na míle uteká od komerčných foriem rocku. Na začiatok si teda dali čisto improvizačné koncerty, ktoré boli zároveň aj skúškou pre nich samotných, či tento projekt dokáže ľudí dostatočne zaujať. Myslím si, že určite áno a vznik debutového albumu dalo ich spojeniu nový rozmer. Reakcie poslucháčov aj recenzentov sú veľavravné a jeho ohlas musel určite potešiť aj dotyčných aktérov projektu KoMaRa.
Za touto nahrávkou stoja hodiny strihania a dolaďovania. Predsa len vytvoriť z improvizácií konkrétne kompozície a dať celému albumu aj nápaditú formu si vyžaduje veľa práce. O projekty, ktoré sú ladené v duchu King Crimson naozaj nie je núdza a tak nastáva otázka, v čom sú KoMaRa tak zaujímaví, aby im človek venoval pozornosť. Poslucháč, ktorý takúto hudbu nepočúva, nebude mať pre tento výtvor pochopenie. Pokiaľ, ale ste fanúšikmi King Crimson, jazzu a elektroniky, tak v tom prípade ste s nimi v správnom čase na správnom mieste. Prínos vidím hlavne v tom, že aj keď hudba pôsobí na prvý dojem chladne a neprístupne aj vďaka industriálnej elektronike, tak v hĺbke svoje podstaty oplýva silnými emóciami. Jej nositeľom je predovšetkým trúbka Paola Raineriho v spojení s jemnejšími nu-jazzovými plochami.
Album má abstraktný charakter a nedá sa nevšimnúť si aj prednú obálku, ktorá jasne deklaruje výstrednosť a zdeformovanosť ich hudby. Úvodná Dirty Smelly je ako päsť na oko a jej dokaličený rytmus dáva tušiť, čo bude nasledovať ďalej. 37 Forms je absolútne top skladba s vynikajúcou dynamikou a ide sa na ďalšiu, a tentoraz temnejšiu A Collision Of Fingerprints s tvrdou industriálnou elektronikou, ktorá však nepotápa ostatné nástroje, ale naopak ťahá s nimi za jeden povraz. Medzi výrazné kompozície patria aj ráznejšie a komplikovanejšie Pasquinade, Afterbirth alebo silne experimentálna God Has Left This Place s hovorenými vsuvkami, ktoré dráždia ako čili papričky v krku. Odporúčam počúvať túto nahrávku viackrát a sústredene, aby ste mohli potom objaviť jeho skrytú krásu.
KoMaRa je napriek experimentálnemu burácaniu stále rockovým albumom. Tvrdé technické breaky Pat Mastelotta a gitarové figúry Davida Kollara potvrdzujú žánrovú príslušnosť, no rytmické a polyrytmické labyrinty nie sú samoúčelné, a ani zbytočne exhibicionistické. Náhoda totiž vytvorila niekoľko magických momentov, kvôli ktorým si poslucháč tento album možno aj zamiluje. Za týmito náhodami však stojí talent a ten rozhodne nie je dielom náhody, ale poctivej každodennej driny. Projekt KoMaRa prekvapil až natoľko, že ho radím medzi najvydarenejšie prog-rockové počiny roku 2015 a taktiež ma teší fakt, že náš slovenský gitarový mág David Kollar prerazil v zahraničí a evidentne sa mu darí plniť si svoj hudobný sen.
Hodnotenie: 4,5
reagovat
Mayak @ 04.11.2015 22:03:18
Vedieť opísať hudbu, aká je na albume KoMaRa, je skutočne tvrdý oriešok. Slavo to dokázal (zase) excelentne a vlastne aj veľmi trefne. Súhlas...
Toto nie je skutočne album a hudba "pre každého" a viem, že mnoho ľudí - rockeri aj jazzmani mali veľký problém aj s prvou emisiou koncertov tohoto tria, ešte pre vydaním tohoto albumu - žiadne záchytné body z nekonečnej improvizácie a nepochopenie...
Mal som podstatne viac "šťastia" - videl som koncert tohoto tria týždeň po vydaní tu hodnoteného albumu a teda už aj nejakú znalosť aspoň základných motívov, či kompozičných ideí jednotlivých hraných skladieb. Takto absorbovaný koncert vám dáva úplne iný rozmer ich Hudby a nevšedný zážitok.
...skvelá recenzia ... a výborná muzika ...
alienshore @ 05.11.2015 21:00:53
u mňa to bolo opačne, najprv bol koncert a potom album, oboje vo mne zanechalo veľký dojem :-) ...
- hodnoceno 1x
- hodnoceno 1x
- hodnoceno 0x