Mercyful Fate - Don't Break The Oath (1984)
A Dangerous Meeting
5:10
Nightmare
6:20
Desecration Of Souls
4:54
Night Of The Unborn
5:03
The Oath
7:32
Gypsy
3:07
Welcome Princess Of Hell
4:03
To One Far Away
1:32
Come To The Sabbath
5:20
Obsazení:
King Diamond - vocals, keyboards, harpsichord
Hank Shermann - guitars
Michael Denner - guitars
Timi "Grabber" Hansen - bass
Kim Ruzz - drums
Recenze a v ní udílené chvalozpěvy na debutovou desku Melissa nedávno přidaných Dánů Mercyful Fate, kterou tu vyvěsil před pár týdny kolega Jiří, ve mně vyvolali novou vlnu krásných vzpomínek na dobu bezstarostného mládí. Tož jsem se jako na obrtlíku rázem obrátil až k nějakému třináctému roku života do doby, kdy jsme klenot jménem Don´t Break the Oath s kamarádem poprvé objevili, a skrze Discogs si jej do své sbírky pořídil tuze rád nazpět. Neustále dokola jsme tenkrát u něj doma poslouchali na obyčejném gramecu tuto černou asfaltovou placku a žasli nad Kingovým vysokým vokálem a neutuchající chuti dvojice kytaristů Michaela Dennera a Hanka Shermanna, vměstnat do všech písní kaskády živelných riffů, nekončících melodií a vzpupných sól.
Do žluté barvy oblečená obálka s rohatým, jež zpoza plamenů vztyčuje svůj prst směrem k divákovi, nás totálně fascinovala. Aby také ne, když je vám tak málo, muzika je těžce nedostupné zboží a vy jste odkázání na dva tři starší kamarády, jejichž kazety si zapůjčujete a rázem ať v sobě nesou jakýkoliv obsah přehráváte na ty svoje Sonky, Basfky a TéDéKáčka, musí vás takový artikl ještě k tomu v originálním balení nutně poslat k zemi. Společně s Them, Abigail to byl právě Don´t Break..., který nás melodicky a vedle toho ostatního "metalového smetí" i sofistikovaně formoval do budoucna.
Deska s neučesaným, malinko syrovým zvukem získala ihned krátce po svém vydání statut naprosto kultovní. Diamond byl mezi prvními, kdo se nebál zabývat okultní tématikou, kritikou víry i zlořády společenského systému a též duševními stavy jedinců vyvržených společností mimo schvalovaný rámec. Když se však odpoutáme od hororových textů, které nám z dnešního pohledu mohou připadat kruté i banální zároveň, v prvním plánu zůstává nemalá porce skvělé muziky. Už předešlé album Melissa dokázalo naplno rozvinout kompoziční fantazii skladatelského tria Diamond/Denner/Shermann, ale Don´t Break pokročilo ještě o kus dál. Vše bylo najednou ještě daleko rafinovanější, složitější, prokomponovanější a na heavy metal poloviny let osmdesátých vskutku progresivní. Větší porci melodiky a jímavější kytarově-sólové výlety, dokázali do své hudby propašovat snad jen v té době už nutně nepřibrzditelní Iron Maiden na svých opusech z let 83 a 84. I když šli M. F. ve svém heavy pojetí zhola jinou cestou, výsledná "nová" chuť na jazyku po požití takové muziky posluchačovi zůstávala rovněž.
Začátek desky prostřednictvím úvodní A Dangerous Meeting působí ve svém středně vleklém tempu malinko chaoticky a nedotaženě. Avšak je to zdání nepoznaného, když totiž onen song dostanete pevně pod kůži, rázem vám na povrch vyplaví mračna zajímavých nápadů, melodických vyhrávek, všímáte si krátkých spojovacích kytarově-sólových výletů i Kingových precizně poskládaných vícehlasů. Nightmare i třetí Desecration Of Souls se nesou ve znamení častých stop stavů a změn temp. Písně mají složitější (kostrbatější) strukturu a některé melodie musí posluchač lovit až kdesi ze dna. Po Night Of The Unborn přichází velký, temně okultní sedmiminutový monolit The Oath. A právě s ním, trackem číslo pět začíná ta o dost zajímavější větší polovina této desky. Od tohoto songu dostává melodika v pařátech M. F. větší prostor. Posluchač má pocit, že vše do sebe lépe zapadá a i pěvecké linky mistra Diamonda se nesou na vyšší úrovni než v prvních čtyřech písních. Ke slovu se častěji derou klávesy a King si pracněji hraje s vokálními aspekty a výrazy svého, v několika polohách se pohybujícího vokálu. Hned po tomto špičkovém songu se přiřítí největší hit jaký kdy kapela dokázala napsat, píseň Gypsy. Od prvních sekund vás jako mocný mořský příboj přepadne dokonalá euforie, kterou sebou Gypsy doveze. Její moc si vás tak snadno podmanit je ukryta jak ve výrazné melodičnosti a nenápadném riffování dvojice kytaristů, tak v perfektním tandemu basa bicí, kde především cválající figura na škopky Kima Ruzze je nápadem za milión. Diamond deklamuje ve středních a vyšších polohách a dodává písni na přitažlivosti a nenucenosti. Refrén jak z říše snů, sólové eskapády a bublající basa plus Kingovo óóóóóóó jsou jedinečné. A v nastolené kvalitě se pokračuje dále. Přichází emocionální prožitek Welcome Princess Of Hell plný překrásných až dojemných guitar linek a silně nad věcí v nadpozemských výškách prozpěvujícího Kinga. Po posmutnělé instrumentální miniatuře To One Far Away je závěr dokončen nesporným koncertním trhákem Come To The Sabbath, snad nejznámější písní kultovních Mercyful Fate.
I s odstupem tolika let co nahrávku znám a opačnou polaritou v mnoha názorech na podobnou muziku si musím přiznat, že mne stále tyto písně hluboce dojímají a v mém srdci si své místo ponesou asi už navždy. Je to totiž pořád zatraceně dobrá hard n heavy muzika.
reagovat
EasyRocker @ 26.02.2020 07:02:27
MF, to je pro mě přímo ukázkový problém. Před lety kult, naprosto geniální hudba - ale ten Kingův hlas. Měl jsem s tím problém vždycky, kdysi jsem to nějak skousl, ale dneska už bych to asi nedal. Tyhle ječáky už mě vadí, no a King to dovedl do naprostého extrému. Ze stejného důvodu jsem nikdy nemohl poslouchat Cradly, kvůli tomu Daniho ječení. Jsem holt úzkostný depresák, tohle už by mě zdravotně nepomohlo :) Ale Shermann s Dennerem bez komentáře.
steve @ 26.02.2020 07:34:33
horyno podle textu a vůbec podle popisu jednotlivých skladeb jsem pochopil, jak jsi byl s tou hudbou bytostně prorostlej a že se v těch metalových archiváliích pořád orientuješ.
horyna @ 26.02.2020 08:58:22
Easy já nedávám už nového Diamonda, ale ten starý + M. F. má kořeny zatraceně hluboko.
Steve je to tak, v mládí to byla podobná droga jako teď, jen tvrdší. Dokonce s přibývajícím věkem se mi zdá, že se závislost na muzice prohlubuje. No a co se týče infa k interpretům: tak jasně že to nemám nabiflované tak, jako v blahé paměti Antony (do mrtě), či do recenzí přidávající kilogramy faktografií Jiří. Ono když lovíš v bezedných sedmdesátkách další a další kapely, nemáš už tolik chuť ani čas o každém vědět všechno. Na druhou stranu jen konzumaci kterou popisuje jinde Oto s minimem nebo vůbec žádnými informacemi o interpretovi bych žít taky nemohl.
Zlatá střední cesta, pro sebe i pro recky.
jirka 7200 @ 26.02.2020 09:57:19
Horyno, výborná recenze! Pro mě jedna z metalových desek, která u mne neztratila ani po letech své místo. V klasicky metalovém žánru v tomto období nenacházím technicky propracovanější a dotaženější album.
Pro mne jsou Mercyful Fate tyto první dvě desky, další na jejich kvalitu nikterak nenavázaly a ani je ve své sbírce nemám.
EasyRocker @ 26.02.2020 11:40:56
Ale není pochyb, že MF a blízcí následovníci jako Celtic Frost, Voivod, Coroner atd. stáli u zrodu toho, čemu se dnes říká progresívní metal.
steve @ 26.02.2020 11:42:34
Je to divný poslouchat nějakou hudbu a nevědět o interpretovi základní údaje. I když na film taky koukám a nepotřebuju znát jak se kterej herec jmenuje a v čem hrál.
VopiceZHoR @ 26.02.2020 14:14:44
Souhlas s recenzí! Dokonce onoho čertíka mám jako obrázek profilu už od WinXP... No ne, že by to bylo nějak důležitý :-)
Majster Leonard @ 26.02.2020 21:54:38
Kto ma okultnu ochranu a chce dobrovolne preniknut hlbsie do hudby Kinga D. tak zisti,ze to nie je len bezhlavy rev ako tie death metalove kapely, zas nie je ujukanie ako ujukanie a myslim ze K.D. je dost dobry spevak.
horyna @ 27.02.2020 06:07:21
Všem účastníkům tohoto okultního zájezdu děkuji za příspěvky.
- hodnoceno 2x
- hodnoceno 0x