Vaughan, Stevie Ray - Soul To Soul (1985)

Tracklist:
Say What! (Vaughan)
Lookin´ Out The Window (Bramhall)
Look At Little Sister (Ballard)
Ain´t Gone´N´Give Up On Love (Vaughan)
Gone Home (Harris)
Change It (Bramhall)
You´ll Be Mine (Dixon)
Empty Arms (Vaughan)
Come On (Part III) (King)
Life Without You (Vaughan)



Obsazení:

STEVIE RAY VAUGHAN: elektrická kytara, bottleneck, zpěv
REESE WYNANS: varhany, elektrické piano, synthesizer, klavír
TOMMY SHANNON: baskytara
CHRIS "WHIPPER" LAYTON: bicí nástroje

+ host:

Joe Sublett: saxofon

 
24.05.2011 Petr Gratias | #
5 stars

Když se mi dostalo poprvé do rukou třetí řadové album Stevie Ray Vaughana And Double Trouble - Soul To Soul, nejprve jsem si myslel, že se jedná o nějaké americké country. Alespoň obal tomu tak nasvědčoval. Stodola z prken a kovbojsky vyhlížející chlapík se stetsonem vysokými botami opírající se o dřevěný sloup nějaké verandy... Byl bez zkřížených opasků a bez coltu zavěšených proklatě nízko, zato však držel v pźující poloze elektrického gibsona. Když jsem ale uslyšel první energické tóny, bylo mi jasné, žë to není další sladkobolný výlet do Nashvillu, ale něco docela jiného...

SAY WHAT! - ano, tohle byl téměř hendrixovský attack. Kvákající kytara a dokonce napodobovaný sound, baskytara a rytmika šlapou přesně jako stroj a v pozadí slyším legátové akordy na hammondky. V další fázi skladby se dostanou do popředí a dostanou patřičný prostor pro sebevyjádření téměř ve stylu Jimmyho Smithe (téměř!). Vaughan zde nijak nápadněji neexhibuje a dává skladbě přesně to , co potřebuje.

LOOKIN´ OUT THE WINDOW - úderné blues po všech stránkách, ve kterém se vedle tradičního instrumetálního obsazení do hry připojuje i hostující Joe Sublett playbacky svých saxofonů. Vaughan zpívá s mírně zastřeným, ale přesto čitelným výrazem a přesným frázováním. Natahovaný dusavý rytmus zve k tanci...

LOOK AT LITTLE SISTER - ve stejném tempu se odehrává i další bluesový příspěvek. Wynans se zviditelňuje svým klavírním tématem a Sublett rozčeří sound bučivým saxofonem a konečně je tu i Vaughan, který přidává pořádně plnotučné kytarové sólo. Máme tu velmi zdařilý výsledek kolektivního cítění na jedničku s hvězdičkou!

AIN´T GONE N´GIVE UP ON LOVE - výrazně zpomalíme a procítěná forma elektrického blues je čeřená hammondkami a Vaughanovým přiškrceným hlasem, do kterého tiká rytmika a kytara sází cílené kytarové ornamenty. Vaughan stylotvorně ohýbá tóny, ale štří jimi, aby více vynikla atmosféra skladby. V další fázi dynamika prokreslí téma, ale zjevněji není důvod přidat forte a tak máme možnost vychutnat si i skvěle vystavěné subtilní kytarové sólo

GONE HOME - viditelné odbočení jiným směrem. Vaughan do kytarové hry dostává jazz, skvělé hraní v oktávách a ostatně i Wynans na hammondky moduluje tóny v jazzovém duchu a výtečně. Rytmika swinguje podle všech pravidel daného žánru a Vaughan odpojuje kytarové zkreslení a hraji čistým svižným tónem. Nádherné poslouchat, jakým způsobem sází barevnou tónovou škálu. Zajímavě zněji i kytarove akcent uvnitř téhle odmanivé instrumentální pohody.

CHANGE IT - ale zase se přitvrdí. Výrazná údernost a ležérnost zpívaného projevu podmalovávají hammondky a ostré kytarové přiznávky. Vaughan vypálí kytarové sólo, čímž skladba ještě více graduje a pohrává si s jednotlivými motivy. V hlase ovšem přitlačí na pilu a svoje sdělení podmalovává kytarovými vyhrávkami se správně ohýbanými tóny. Zvolna se přidává na dynamice až do závěrečného odeznívání hammondek....

YOU´LL BE MINE - tradiční Dixonův bluesový standard a další z mnoha coververzí. Je hraná energicky s neutahaným zadkem rytmiky, ale svižně a dokonce i Vaughan se snaží napodobovat černošský interpretační způsob. Hutná rytmika a škrabání strun se krásně rozeznívá do výtečného harmonizování ve velkém stylu a Vaughan pálí tóny jako kovboj svými kolty přímo od boku. Cítí styl, ale přidává k němu ještě něco navíc ze sebe a dělá to velmi dobře!

EMPTY ARMS - v shuffleovém tempu s kytarovými a klávesovými přiznávkami odsýpá další skladba. Je čeřená klavírními vyhrávkami a bubláním kláves elektrického piana a varhan. V instrumentáolní mezihře se krásně Vaughan a Wynans doplňují. Jeden druhému ponechávají prostor k sebevyjádření a přesto přes promísené sólování si navzájem nepřekážejí. Vaughan ve zpěvu ubere na intenzitě a zpívá opět svým osobitým způsobem, včetně černošského závěru ....

COME ON (PART III) - opět se přidá na rychlosti a dynamice. Tady opět ucítíme vliv Jimiho Hendrixe v uchopení tématu, navíc s aplikací wah wah pedálu, ale zase s vlastní harmonizací hudebního schématu.
Výtečná baskytara a nijak nekomplikovaný bicí základ. Vaughan se umí odvázat a tady to cítíme v každém slova smyslu. Skladba je hrána s velkým zápalem a entuziasmem a Vaughan zde zahraje jedno ze svých mocných sól a skladbě je po závěrečné rytmické výměně dovedena k finále...

LIFE WITHOUT YOU - na albu nesmí ovšem chybět ani tento typ baladické skladby. Výrazně se zpomalí. Z backgroundu slyšíme hammondkovou varhanní clonu a v popředí sází Vaughan kytarové tóny s důkladnou baskytarou (atmosféra v něčem podobná slavné hendrixovské Little Wing. Vaughan vkládá do své pěvecké výpovědi nezbytnou porci smutku z osamělosti, což deklaruje i proměnou čistých tónů v zkreslené podmanivým kytarovým sólem...

Postupem času jsem se obklopil i dalšími alby téhle hudební party a považuji je všechna za vyrovnaná a instrumentálně skvěle zahraná. Album Soul To Soul rád poslouchám a je to můj šálek čaje po všech stránkách, čímž mu dávám plný počet hvězdiček!

reagovat

Filozof @ 24.05.2011 14:12:42
Tak tady se hodně lišíme. Pro mne je tohle v podstatě neposlouchatelné. Vůbec mi to nesedí.

Zdeněk @ 25.05.2011 13:56:50
No,pro mne patří SVR do první ligy bluesových
kytaristů.Tohle album bylo to první co jsem
od něj slyšel. Není vůbec špatné nicméně znám od Steva Raye lepší kusy.



Detail hodnocení alba (hodnoceno x)
5 hvězdiček - hodnoceno 1x
Petr Gratias
4 hvězdičky - hodnoceno 0x
3 hvězdičky - hodnoceno 0x
2 hvězdičky - hodnoceno 0x
1 hvězdička - hodnoceno 0x
0 hvězdiček - hodnoceno 0x




Copyright © easyaspie.cz Created in 0.0446 s.