Yamash'ta, Stomu - Go (1976)
Solitude (Yamashta)
Nature (Yamashta)
Air Over (Yamashta)
Crossing The Line (Yamashta)
Man Of Leo (Yamashta)
Stellar (Yamashta)
Space Theme (Yamashta)
Space Requiem (Yamashta)
Space Song (Yamashta)
Carnival (Yamashta)
Ghost Machine (Yamashta)
Surfspin (Yamashta)
Time Is Here (Yamashta)
Winner / Loser (Winwood)
Obsazení:
STOMU YAMASHTA: synthesizer Elka, tympány, Mini Moog synthesizer, Mini Korg synthesizer, percussion
STEVE WINWOOD: klavír, elektrické piano R.M.I., varhany, kytara, synthesizer Elka
MICHAEL SHRIEVE: bicí nástroje
KLAUS SCHULZE: synthesizer: Moog, A.R.P., EMS, Farfisa Synthorchester
ROSKO GEE: baskytara
CHRIS WEST: kytara
PAT THRALL: kytara
JULIAN MARVIN: kytara
AL DIMEOLA: sólo kytara
HISAKO YAMASHTA: housle, hlas
BERNIE HOLLAND: kytara
LENNOX LANGTON: conga
BROTHER JAMES: conga
PAUL BUCKMASTER: aranžmá smyčcových a dechových nástrojů
THUNDERTHIGHS: vokály
Tak tohle album jsem dostal přímo z Japonska, od své pen girlfriend Kiyoko Miyashiro z Tokia, se kterou jsem si od r. 1977 psal, od které jsem získal řadu zajímavých a zvukově nedostižně dokonalých vinylů a nebýt toho, že nám bolševik zatrhl tu naši korespondenci v r. 1980, asi bychom byli v kontaktu dodneška. (Adresu jsem získal z Mladé fronty, kde v rubrice Dopisovat si chtějí byla prosba šestnáctileté Japonky si dopisovat s někým od nás...... to je kapitola sama pro sebe a nechci tím obtěžovat Progboard)
Když jsem na její přání poslal do Japonska dárkové balení Smetanovy Mé vlasti (My Country), tak jsem obdržel (jako deklarovaný rocker s trochu náročnějším zaměřením) tenhle, pro mě absolutně neznámý projekt. Jména některých hudebníků jsem znal a tak jsem si říkal, že kvalita by tím mohla být potvrzena. Když jsem potom album Go položil na talíř gramofonu, tak jsem (pohlcen obsahem) zůstal koncentrován a následně ohromen po dobu celého přehrávaného tématu. Samozřejmě potmě, jak bylo mým zvykem, když jsem objevoval něco nového a neznámého, abych zbystřil smysly.
Album se mi poměrně pracně podařilo získat v CD verzi od australské firmy Raven a ještě více se prokreslila následnou digitalizací dynamika a jemné odstíny. O svoje pocity se teď s Vámi rozdělím...
SOLITUDE - neznámý astrální zvuk se zvolna z nekonečna vrývá do vašeho slucha, který je násoben vyššími tónovými alikvoty a následném vesmírným šumem.
NATURE - Po chvíli se zdálky začne přibližovat klavírní téma za posmutnělých tónů klarinetu a smyčců a základními basy. Celek vytváří předobraz závažnému tématu. Winwood připojí svůj naříkavý čistý zpěv, který se nádherně spojuje se smyčci klavírem a basy do kompaktního celku.
AIR OVER - instrumentální prostor v tom větvoví smyčců dostane i subtilní flétna. Opakované schéma výtečně proaranžované do organicky pevného tvaru Buckmasterem. Všechno utichne a astrální nekonečno se opět za vrčení synthesizerů a elektrických smyčců společně se strašidelnými vesmírnými zvuky vryje do vaší mysli. Shrieveovy bicí a činely společně s Yamashtovými tympány vytvářejí potemnělý obraz
CROSSING THE LINE - v pomalém tempu, soulem poučeným hlasem Winwooda se k nám blíží formálně jednoduchá, ale výtečně proaranžovaná skladba. Kytarová jednotka dotváří dlouhá tónova přediva a my vedle proaranžovaných smyčců a klavíru slyšíme neomylné kytarové běhy virtuosa Al DiMeoly. Jeho sólo je výtečné, ale přesto není pro skladbu dominantní v jeho celkovém vyznění. Také zde se schéma opakuje a podmiňuje celou hudební formu v jemných dynamických i zásadních útočných okamžicích.
Hisako Yamashta (protagonistova žena) dodává krátký, ale vokální expresivní vklad. Výtečné po všech stránkách!
MAN OF LEO - první rychlejší skladba má prvky funku a fusion music. Winwood jako vždy vokálně bezchybný, ale důležité jsou i sboristky a funková baskytara Geeho, aranžované trubky a baterie percussion s vyčnivajícími dvojitými congy. Výrazně oživení na albu ve výtečném pojetí.
STELLAR - instrumentální skladbu zdobí DiMeolova kytarová přediva, technicky famózní, výrazově velmi citlivá a vystavěná přesně do tématu jako zdobná vamberecká (nebo spíš belgická) krajka. Údernost skladby však pohlcují astrální zvuky synthesizerů Schulzeho včetně deformovaných pazvuků a my se stáváme svědky výletu do světa fantasy, kde se ozývají škrčivé zvuky, syčení, šeplání a přeznívající mňoukání.
SPACE THEME - minimalisticky se opakující mumlavý basový tón se hypnoticky opakuje stále dokola a bzučení synthesizerů se vrství nekonečnem jako barevné páry a mlhy na vesmírné temnotě matně osvícené hvězdami
SPACE REQUIEM - vesmírný sound nekonečného astrálu prosvěcují tóny elektrických smyčců, které připomenou hudební téma druhé skladby v instrumentálním tvaru. Tónové variace nám nabídnou hukot pracujících přístrojů, nad kterými se vznášejí nebeské varhanní party a už do hry vstupuje tajemné percussion a Yamashtovy tympány, které násoledně přivádějí jakousi astrální bouři, která vám ve stereofonním přemísťováni v reprobednách udělá příjemný zvukový test reproduktorům. A to už se proběhnou tympány a percussion jako u Stravinského a můžete získat pocit, že do tématu vstoupilo slavné Svěcení jara, nebo Pták Ohnivák. Buckmaster společně s Yamashtou vytvořili velmi osobitý opus, kde se prolínají veškeré jmenované instrumenty od pianissim až po fortissima (jestli budete chtít vypudit z domácnosti tchyni, přizvěte ji právě nyní k poslechu)
SPACE SONG -
CARNIVAL -
GHOST MACHINE - tohle je ovšem nejúdernější skladba, v níž se potkává funk, fusion music a rock a vytvářejí dokonalý tvar. Winwood zpívá s obrovským nasazením, Gee hraje jedinečné basové figury, bicí nástroje a percussion jedou na plný plyn. Ale vévodí Al DiMeola. Jeho kytarová jízda je pojata ve velkém formátu, ale vzápětí střídán Winwoodem a zase se vrací zpět do organické podoby jednolitosti
SURFSPIN - zvukové kouzlení synthesizerů a aplikace fléten a smyčců společně se strašidelnými zvuky má opar orientální hudby se zajímavými harmonickými proměnami. Jako téma do Pohádky tisíce a jedné noci...
TIME IS HERE - Buckmaster výtečně proaranžoval i další skladbu. Jsou zde velmi kreativní smyčce, ale také basy, percussion a dřevěné a plechové nástroje, které se spojují s výtečnými ženskými sbory navozující atmosféru soulu. Winwood se v téhle hudbě cítí jako ryba ve vodě, vedle Thrallovy elektrické kytary, která se vkliňuje do harmonie, kterou posléze clona elektroniky odsouvá do pozadí
WINNER / LOSER - závěrečná skladba má ryzí písňový charakter. Přesto se nejedná o nějakou tuctovou pop-music. Prvky soulu jsou nepřeslechnutelné a důrazná baskytara a klavírní akordy se se smyčci dokáží na této skladbě ústrojně potkat, také s elektrickou kytarou a důslednými percussion. Buckmasterův rukopis je známý z řady zajímavých hudebních projektů, takže je identifikovatelný i zde a s Yamashtou našli výtečný dorozumívací jazyk. Rytmické proměny a akcenty v jednotlivých taktech, stejně jako elektrická kytara v neokázalé podobě, jsou velmi účinné a celý rozsáhlý projekt vracejí z astrálu na pevnou zem....
Spojení hudebníků Japonska, Německa, Británie a USA se mi zdá velmi zdařilé. Skoro se mi chce žíci, že by bylo zajímavé, kdyby byl projekt k dispozici i ve formátu DVD. Kdo má rád širší tematické plochy a dokáže hledat mezi řádky a radovat se s detailů, emocí i drobností, asi mi dá za pravdu, že plný počet hvězdiček je namístě. Nic podobného v tomto pojetí jsem zatím neslyšel, anebo mi není známo.
Ještě jednou proto zavolám směrem k Nipponu: díky, Kiyoko! Vedle řady dalších dárků, je tenhle hudební skutečně skvostem v mé sbírce.
A ještě bych podotkl zajímavost: před čtyřmi roky mě pozval Pavel Váně (když jsem si ho pozval do Rádia Hey jako hosta dvouhodinového pořadu ROCK CAFE) na koncert Progres na kterém vystoupil mj. zahraniční hosté. V sestavě kapely výtečných bělošských i etnických hudebníků bylo i jméno Jerome Rimson (baskytarista). Pavel mě požádal, jestli bych tomuto hudebníkovi nepůjčil do dvou skladeb svou dvanáctistrunnou yamahu. Trochu jsem byl překvapen (kytary, manželky a fajfky se nepůjčují), ale protože Jerome Rimson hraje na derivátu recenzovaného projektu Goo Too, tak jsem mu ji půjčil.... tak i tohle mě s projektem Go spojilo.
reagovat
Petr Gratias @ 09.06.2011 13:56:34
SPACE SONG a CARNIVAL jsou vlastně součástí vzájemně propojeného celku a těžko lze stanovit jejich konce a začátky. Takže se omlouvám, že jsem organicky obě skladby nevložil do textu recenze
(je trochu nevýhoda, že v případě nějakých překlepů nebo dodatečných informací už nelze vstoupit do textu) Ono to ale má svou logiku, protože pak by mohlo být s jeho částmi nakládáno svévolně bez autorizace. Omlouvám se všem kritikům a děkuji za pochopení PG
fruupp @ 10.06.2011 15:23:12
Zdravím vás Petře a dík za recenczi téhle desky. Ve svém vlastním hodnocení ji dávám také pět hvězd. Znám ještě tyto desky 1973 - Freedom Is Frightening, 1975 - Raindog a oceňuji je také velmi vysoko. Zajímal by mě váš názor na tyto nahrávky.
Petr Gratias @ 11.06.2011 11:01:38
Zdravím Fruupa...
tak album Freedom Is Frightening bohužel k mé nevýhodě neznám, ale album Raindog jsem slyšel. Bohužel to bylo někdy počátkem osmdesátých let.
Byl jsem si ho tehdy poslechnout u jednoho burziána a zaujalo mě. Hudba se mi líbila, ale detaily si po víc jak třiceti letech nevybavuji. Neměl jsem tehdy potřebnou hotovost po ruce a koupil ji od něho někdo neznámý... Mrzelo mě to, ale už jsem bohužel na tenhle titul nikdy nedosáhl a nemá ho ani nikdo v mém okolí.... To je příklad toho, že člověk bohužel neobsáhne všechny zajímavé tituly. Musel by mít po kapsách stále minimálně dvoutisícovou hotovost a to nemám. Tak snad někdy....
V každém případě děkuji za připomenutí. Yamashta je u nás v plošném slova smyslu stále neznámá krajina..... Zdravím a díky!
luk63 @ 11.06.2011 11:07:14
Neobsáhneme všechny zajímavé tituly ani s neustálým paklíkem peněz v kapse, protože bychom na poslouchání potřebovali alespoň tři normální životy. Prostě to nejde, už jsem se s tím smířil...
fruupp @ 11.06.2011 17:16:32
Pro Petra i luka63:
Ano, souhlasím, máme smůlu protože nikdy neuslyšíme všechno a nikdy nekoupíme všechno... a nedá se s tím nic dělat ...
Sohlasim, že Yamashta je v Čechách neznámý. Prostě Japonsko bylo a i dnes je stále daleko. A hudba z tohoto koutu světa se sem moc nedostane. Je to pro nás škoda. Namátkou mě napadají třeba takováto jména: Carmen Maki, Blues Creation, Web, Flied Egg nebo třeba Flower Travellin' Band. Pokud něco z těchto jmenovaných (a i nejmenovaných) znáte, rád si přečtu váše názory na jejich muziku.
- hodnoceno 1x
- hodnoceno 0x