Ulrychovi & spol. - Seď a tiše poslouchej (1999)
01 Píseň skleněné báně
02 Vánoční
03 Kouzelná lampa
04 Do větru zpívej
05 Osudu kolo se nedotočí
06 Zlatá střední
07 Všední den
08 Dynamit
09 Dychá na tebe jaro
10 Tvoje město
11 Sen
12 Musím táhnout svůj vůz dál
13 Vracím se cestou domů
14 Pojď, půjdem spolu
15 Zamávej
16 Jen o to mi nejde
17 Seď a tiše poslouchej
18 Wine or love
19 Dlouhý stín
20 Král umírá
21 Nonsens
22 V poslední době
23 Brána milenců
24 Nikdy nebudu tvá
25 The time I adore
Obsazení:
Hana Ulrychová: sólový zpěv, sbor
Petr Ulrych: sólový zpěv, sbor, akustická kytara, foukací harmonika
Aleš Sigmund: zpěv (13)
Ivo Křižan: zpěv (22)
Big beat divadelní skupiny DIBETRA (5)
Orchestr Gustava Broma (25)
VULKÁN
(1,3,4,6,7,8,9)
Oldřich Matoušek: sólová kytara
Jiří Lešenar: kytara
Miroslav Lešenar: baskytara
Jaroslav Ptáček: bicí nástroje
VULKÁN
(2,10,11,12,13,14)
Aleš Sigmund: sólová kytara
Ivan Sultanov: kytara
Jiří „Danny“ Svoboda: baskytara
Jaroslav Ptáček: bicí nástroje
ATLANTIS
(15,16,17,18,19,20)
Stanislav Regal: sólová kytara, varhany
Oldřich Fiala: kytara
Jiří „Danny“ Svoboda: baskytara
Zdeněk Kluka: bicí nástroje, sbor
ATLANTIS
(21,22,23,24,25)
Stanislav Regal: sólová kytara, varhany
Jaroslav Vraštil: varhany Hammond, klavír, cembalo
Ivo Křižan: baskytara, sbor
Vladimír Grunt: bicí nástroje
Skladatel, textař, hudebník a zpěvák Petr Ulrych a jeho sestra, zpěvačka Hana patřili mezi brněnskou špičku bigbítové scény a společně se skupinou Vulkán (za asistence kapelníka, skladatele a kytaristy Aleše Sigmunda) prorazili už polovině šedesátých let do nahrávacího studia a následně i na singly. Po řadě personálních proměn skupiny Vulkán se Ulrychovi uchýlili do skupiny Atlantis (Hana Ulrychová odešla na jistý čas do olomoucké kapely Bluesmen) a po dalších personálních proměnách Atlantisu se oba sourozenci opět setkali v nové a bohužel závěrečné fázi této velmi nadějné bigbítové skupiny.
Natočit album se jim sice v dané době nezdařilo, ale zůstala po nich řada písní rozptýlených na singlech. Sampler Seď a tiše poslouchej tohle období docela přesně mapuje. Přiznám se, že nechci čtenáře recenze zahlcovat analýzou tolika skladeb (výjimku tvořilo The Beatles - white double album), protože chápu, že nadměrně tolik textu odrazuje od niterného čtení...
Píseň skleněné báně - klasický příklad modelu spojení moravské melodiky s beatlesovskou inspirací jednak v instrumentaci, jednak ve vedení přímočarých zpěvných hlasů – dobový brněnský hit, který se prosadil i v Praze.
Kouzelná lampa - další model údernější bigbítové skladby šedesátých let ve zrychleném tempu, s vypilovanou sólovou kytarou a výtečně znějícími hlasy sourozeneckého dua Ulrychových.
Dýchá na tebe jaro - příjemně pojatá melodicky silná skladba milostného typu s podporou varhan, které mají v instrumentaci vůdčí úlohu. Lyrizující text potvrzuje půvabnou naivitu šedesátých let.
Sen - jedna z nejsilnějších písní šedesátých let, která se sourozencům Ulrychovým podařila. Prolínání mollových akordů s durovými s výtečnou melodikou slaví jedinečný úspěch svou přímočarostí a potvrzuje Ulrycha jako skutečného hitmakera.
Zamávej - přichází skutečný tvrdý bigbít šedesátých let. Výrazná dynamika skladby přináší napětí a divoký rytmický nástup se zkresleným tónem sólové kytary Regala, stejně jako výtečné basové linky Svobody a kreativní bicí Kluky.
Jen o to mi nejde - z mého pohledu nejprogresivnější skladba, kterou Atlantis s Ulrychem u mikrofonu natočili. Psychedelická atmosféra ozvěn, tajemných netušených až strašidelných zvuků s kvílející Regalovou kytarou. Škoda, že se nepodařilo Atlantisu natočit více podobných skladeb a hlavně je dostat na celistvé album. Nadčasová záležitost!
Seď a tiše poslouchej - krásná téměř alžbětinská kompozice s cembalem a nádhernými sbory přináší do repertoáru Ulrychových historizující prvek a tradičně nádherně vystavěnou melodickou linku s důraznými basovými postupy – hitové ambice jsou zcela jasné.
Wine Or Love - další divočejší bigbítová záležitost, v níž se prolínají výtečné rytmické postupy Klukových bicích a Svobodovy baskytary a kvílející kytary Regala. Ulrych zpívá anglicky s měkkým moravským přízvukem, ale jsou zde i důležité sbory. Zajímavě vystavěná skladba se snahou vytvořit ojediněle znějící hudební útvar.
Dlouhý stín - psychedelický zkreslený tón Regalovy elektrické kytary přináší energickou rytmickou a výraznou melodickou píseň s dlouhým dozvukem kytary může vyvolat vzdálené asociace na Carlose Santanu se zajímavým vokálním aranžmá a přeznívajícím závěrečným kytarovým tónem.
Král umírá - nádherný vokální sbor v barokním stylu je střídán bigbítovou orientací další písně s vynikajícím refrénem s mohutným sborem a výrazným vokálním podílem Ulrychové. V mezihře slyšíme podmanivý varhanní motiv a dobře preparovanou rytmiku.
Brána milenců - krásné tremolo hammondek Vraštila nám v další výtečné melodicky silné skladbě přináší sólo pro Ulrychovou, která nám nabídne svou jedinečnou pěveckou prezentaci. Klavírní sólo uprostřed skladby je kreativní a instrumentálně bezchybné a máme opět co dělat s výrazně moravsky znějícím hitem.
Nikdy nebudu tvá - jedna z nejsilnějších skladeb na sampleru. Ulrychová potvrzuje svou mimořádnou schopnost lavírovat mezi pojetím bílého soulu Angličanky Julie Driscoll a Američanky Arethy Franklin. Jedinečně dusající baskytara Křižana, Gruntovy bicí, i hammondky Vraštila jsou silným základem celé skladby.
S ohledem na dobové souvislosti, kdy se dala prezentovat pro skupiny jejich tvorba pouze na singlech platí trochu jiná měřítka, která nejsou souměřitelná s recenzí standardních alb...
Přesto dávám tomuto albu čtyři hvězdičky, protože se v písních podařilo vytvořit měkký moravský bigbít s výraznou melodikou, která byla u nás v daných časech jedinečná a lze jenom litovat, že Vulkánu se nepodařilo natočit album - Atlantis šedesátých let byl instrumentální ambicióznější a propracovanější a řekl bych, že jedno, ale možná i dvě alba by za normálních poměrů dokázal tehdejšímu trhu nabídnout. Doba tomu bohužel nepřála...
reagovat
Mohyla @ 03.01.2012 12:34:05
Peťo je dobré, že si tu Ulrychovcov a skupiny Vulkán a Atlantis pripomenul. Mám rád tieto nahrávky a rád ich počúvam, včetne platne Odyssea. Niektoré z tých piesní dlho kraľovali v legendárnej rozhlasovej hitparáde "12 na houpačce". S hodnotením sa k Tvojmu pripájam. Neviem, či Ti nebude známe ďalšie LP. V hlave mi rezonuje 13 HP, bola to nejaká tematická nahrávka s orchestrom, nespomínaš si na to? Ja len tak náznakovo :-(
Petr Gratias @ 03.01.2012 13:27:57
Ahoj Mohylo....
potěšil mě Tvůj zájem o sourozence Ulrychovy. Přidal bych tedy pár informací, které určitě budeš znát, anebo si je prostě dosadíš v hist orických souvislostech.
ODYSSEA (1969) první album bylo oficiálně vydáno až v r. 1990 (Producentské centrum Františka Rychtaříka) s několika zajímavými bonusy. O tom jsem obšírně informoval v samostatné recenzi.
13 HP (Supraphon 1970) navzdory tomu, že nad Petrech Ulrychem visel Damohlův meč kvůli jeho angažovanosti v srpnu 1968, tak se věci měly takto. Do televize nesměl, v rádiu ho nehráli, ale vycházely singly a mohl koncertovat. Ulrychovi přesídlili do Prahy, protože předpokládali, že se tam více protlačí do popředí mezi stávající pop-rockovou scénu. Výsledkem bylo dost nešťastné album. Hraje zde na kytary Ota Petřina a na bicí nástroje Petr Hejduk (oba v té době těsně po rozpadu Golden Kids)a Boris Hlaváček: housle. Zbytek obstaral Taneční orchestr řízený Vobrubou. To byla chyba. Je tam pár zajímavých skladeb, ale do koncepce alba mluvilo Ulrychovi hodně lidí a také byla chyba, že autorsky neobsáhl album sám... Obecně je považováno album za méně zdařilé, nebo spíš nedotažené.....
HEJ DÁMY, DĚTI A PÁNI (Panton 1972)- tohle album už vzniklo v Brně za doprovodu Atlantisu (Vladimír Severa: elektrická kytara, Rudolf Hájek: flétny, saxofon, klavír, Jan Hubáček: baskytara, Zdeněk Kluka: bicí nástroje, percussion) + Jan Blaha: varhany a samozřejmě Big-band Gustava Broma.
Soudím, že je to zdařilé album, ale nemá jednoznačnou bigbítovou orientaci. Je tu big-bind, názvuky moravského folklóru, také smyčce. Přesto melodicky silné a interpretačně vyrovnané. Klasičtí rockeři se ale budou ošklíbat.....
Pak Atlantis skončil a Ulrychovi přesedlali na tu lidovou notečku a přestal jsem je sledovat...
Hodně jejich produkce je rozptýleno na řadě singlů. Stejně jako zmíněná LP na CD nevyjdou - není to v edičním plánu Supraphonu. Připravili všelijaké výběry, ale na řadová alba se vykašlali, protože marketingový průzkum říká: NEVYDÁVAT - NEPRODÁ SE TO! To je neúprosný zákon trhu.
Jediná šance je smýčit po hudebních antikvariátech a mít štěstí, že na alba člověk narazí. Protože majitelé antikvariátů tuhle okolnost znají, budou alba taká cenově dražší, než by člověk předpokládal.
Existuje i možnost, že občas nějaký pamětník odnesl desky na půdu a dal je do bedny a tam přežily víc jak třicet let a najednou na ně narazí a chce je vyhodit.... i tohle se občas stává...
Tristní je situace starší české hudby, která nebude z výše uvedených důvodů digitalizována a v době moderních technologií, jakoby tím pádem ani nikdy neexistovala.
Zdravím!
Óin @ 03.01.2012 15:13:29
Tohle jsem našel na supraphonských stránkách:
Je možné zasílat požadavky na digitalizaci konkrétních LP? Mám seznam několika rarit, které nemohu sehnat.
Ano (na info@supraphon.cz), ale budeme je uvolňovat na základě smluv s interprety a dle toho, jak budeme stíhat digitalizaci.
Petr Gratias @ 03.01.2012 15:53:10
Tak tohle je hodně zajímavá informace...
Zřejmě novějšího data. To samozřejmě zní jako dobrá zpráva, ale stejně: CD nebo LP to v tom bytostném slova smyslu nemůže nahradit.
Pro mě je hudební nosič artefaktem a stahování v digitální podobě je sice velmi dobrá zpráva, ale s diskofily a lidmi sběratelského založení se zde evidentně nepočítá....
Otázka zní, kdy k tomu digitalizování dojde. Co se autorů a interpretů týče, nemyslím, že by se tito nějak bránili, aby hudba, pod kterou jsou podepsáni nešla lidem v ústrety.
V každém případě Ti Oine moc děkuji!!
- hodnoceno 0x
- hodnoceno 0x