Twelfth Night - Twelfth Night (1986)

Tracklist:
01. Last Song
02. Pressure
03. Jungle
04. The Craft
05. Blue Powder Monkey
06. Theatre
07. Shame
08. This Is War
09. Take A Look



Obsazení:

 
17.10.2019 EasyRocker | #
4 stars

Sdružení kolem basisty Cliva Mittena a kytaristy Andyho Revella patří k nejpřednějším zástupcům ostrovní neoprogové vlny s IQ, Pendragon, Arenou nebo Pallas. Jejich průlomové Fact and Fiction vyšlo v roce 1982, tedy ještě před debutem Marillion. Jsou tak i stylovými průkopníky.

Už Last Song je dokonalou hudební vizitkou. Chladné Battersbyho klávesy a máme tu i Revellovu riffující kytaru, byť lehce dobově potlačenou. Hudbu vkusně koření atmosférické samplované mezihry. Ostrý Revellův kytarový výjezd a skvělá basová linie a máme tu ostrý potemnělý marš Pressure, korunovaný silovým hrdlem Andyho Searse.
Lehké samplované intro přivádí Jungle. Dobře pro tým pracují Mitten a Battersby. Obskurní nálada, otírající se lehce o novou vlnu. The Craft patří k vrcholovým číslům celé jejich diskografie. Působivá kytarově-klávesová melodie, fantastický Andyho Sears a nazastavitelná jízda bubnů. Ani pánové nemohli odolat modernímu funky trendu, a tak Blue Powder Monkey nese vedle temných litanií kláves výrazně slapující Mittenova basa. Theatre je rychlopalnou čtyřminutovkou, stojící na kooperaci bicích a nápaditých kláves. Revell vypaluje bouřlivé kytarové sólo. Shame opět pumpuje životodárná basa, organicky propojená s klávesami a dojímavým hlasem. This is a War je působivou studenou litanií a široký arzenál klávesových zvuků a samplů ji dává pro album typickou bezvýchodnou postmoderní náladu. A klávesák zahajuje ve velkém stylu i vrcholové finále - přes jedenáct minut Take a Look. Závažný námět strojově odlidštěného světa nádherně odráží i hudba, atakující odlidštěnými nástrojové útoky. Taky vokál Andyho Searse má elitní parametry, vychrlil tu anděly i démony až na dřeň. Skladba se výborně stupňuje až do bouřícího závěru a postupné doznívá... Na bonusovce je mezi živáky a demoverzemi Blondon Fair, volná adaptace poslední skladby. Více než působivý závěr.

Problém s touhle deskou mohou mít odpůrci osmdesátkového chemického zvuku. Je to ovšem záměr, odrážející i závažná témata postmoderního života - technologií a odcizení. Nepohltilo mě tolik jako Fact and Fiction nebo Art and Illusion, ale čtyřku si za sílu hudební výpovědi zaslouží.







reagovat

Mayak @ 17.10.2019 16:59:55
Tradične - najprv veľké díky za túto recenziu. Easy ...
Trochu puntičkársky - z prvého odstavca by si mal iste vyhodiť termín "Arena", veľká pätorka 80.rokov, kedy vznikol neoprog (nielen britský, ale neoprog vôbec) to sú hlave mená Twelfth Night, Marillion, Pendragon, Pallas a I.Q.
Arena vznikla až v roku 1995, čo je veľmi výrazne neskôr.
Twelfth Night sú zásadná kapela a historicky docenená podstatne viac na Ostrovoch, ako v kontinentálnej Európe.
Vznikli ešte pred Marillion a zároveň dodávam, že Marillion im robievali predkapelu počas vypredaných koncertov v mimoriadne kultovom londýnskom Marquee Club.
A neodpustím si to svoje: mal som možnosť aspoň raz v živote vidieť ich naživo (NOTP Loreley 2010), čo si nesmierne cením, lebo to bol ich jediný (a skvelý) koncert v Európe po Miléniu (a niekde doma medzi fotkami mám aj nejaké s malým (ale spevácky veľkým) Andy Sears-om) ...

EasyRocker @ 18.10.2019 04:26:35
Mayak: souhlas, já tam Arenu chtěl dát jako příklad ostrovního neoprogu, ale máš pravdu, že je hodně mladá :-) TN vznikli z té vlny snad mezi prvními.

EasyRocker @ 18.10.2019 05:15:55
A jinak díky za reakci, vím, že jsi velký fanoušek téhle kapely...

EasyRocker @ 18.10.2019 14:22:09
>> odkaz
>> odkaz
>> odkaz
>> odkaz
>> odkaz
>> odkaz
>> odkaz

Mayak @ 19.10.2019 08:06:36
Easy: pekná propagácia Twelfth Night, díky ...
Vidno tu, ako to vyzeralo v čase ich kulminácie v londýnskom Marquee Clube, vďaka za dokument z Loreley 2010, ale hlavne na poslednom videu z britského Reading Festival 1983 je vidieť, že hrali aj pred desiatkami tisíc divákov s veľkým aplauzom na jednom z najväčších britských festivalov. Pozeral som Band list z roku 1983 a počas troch dní sa tam vystriedali štyri z piatich zásadných kapiel vtedy vznikajúceho neo progu (postupne Pendragon, Pallas, Marillion, Twelfth Night), navyše tam hrali aj Solstice.
Doba, keď žánrotvorní "dinosauri" artrocku boli v ťažkej defenzíve a hudobne tápali v komerčných vodách, alebo proste verejne nefungovali ...

>> odkaz

...a album ktorý recenzuješ, som mal dlhé roky vo vinylovej verzii ...

EasyRocker @ 19.10.2019 16:35:36
Mayak: díky za opravdu skvělé a vyčerpávající doplnění. Už jen z té sestavy se sbíhají sliny a můžeme zkrátka jen litovat, že jsme tam nebyli :-)

Mayak @ 19.10.2019 17:53:13
... a tak, ako Genesis majú svoj "Supper's Ready", Yes "Gates Of Delirium", Emerson Lake & Palmer "Tarkus", alebo súbežne s Twelfth Night vtedy hrajúci Marillion "Grendel", tak aj táto kapela má svoj Opus Magnum ...

>> odkaz

EasyRocker @ 19.10.2019 20:08:06
A ještě funkový nátěr z téhle desky z koncertu hned z r. 86

>> odkaz



Detail hodnocení alba (hodnoceno x)
5 hvězdiček - hodnoceno 0x
4 hvězdičky - hodnoceno 1x
EasyRocker
3 hvězdičky - hodnoceno 0x
2 hvězdičky - hodnoceno 0x
1 hvězdička - hodnoceno 0x
0 hvězdiček - hodnoceno 0x




Copyright © easyaspie.cz Created in 0.0394 s.