Kaipa - Nattdjurstid (1982)
01. Galen (2:45)
02. Nattdjurstid (5:52)
03. Timmar av glas (2:12)
04. Zepapo (3:23)
05. Identitetkris (4:37)
06. Inom oss (3:28)
07. Speglarna (5:45)
08. Närmare (4:40)
9. Våntar en storm (5:40)
Total Time: 38:22
Obsazení:
Max Åhman - electric guitar, chorus
Pelle Andersson - drums, chorus
Mats Lindberg - bass, chorus
Hans Lundin - synthesizers, vocals
Na konci roku 1981 opustil Kaipu bubeník Ingemar Bergman kapelu a po krátké době jej nahradil Olle Romö. Ten ale ještě před začátkem nahrávání dostal lano od Eurythmics, kde se připojil k pracím na kultovní desce synth popu – "Sweet Dreams". Vzniklou díru v sestavě vyplnil bubeník Pelle Andersson. S ním byl pořízen nový materiál na desku "Čas noční zvěře". Od major labelu Polar byli odejiti, proto byl natočen tento záznam v Uppsale na osmistopý magnetofon a vydán na malém labelu Piglet Records.
Inspiraci majoritní skladatel Lundin čerpal z nahrávek Petera Gabriela, Genesis a já tam překvapivě slyším i reminiscenci na německé kapely stylu Neue Deutsche Welle. V žádném případě nejde o nějaký prachsprostý pop, ale o chytlavé pop rockové skladby, mnohé s hitparádovou ambicí.
Nyní pár slov ke skladbám samotným:
Armé Av Lust či Identitetskris s majestátním zvukem kláves by bylo možno s novými aranžemi klidně použít na současné desky Kaipy. Titulní Nattdjurstid, Cellskräck, Galen - vypalovačka s výrazným "během" kláves, Narmare a Timmar AV Glas - tyto skladby zastupují výrazné hitovky stylu NDW. Inom oss a Speglarna zastupují prog rockové skladby, song Zepapo bych smazal.
Mám za to, že kdyby tato nahrávka byla nazpíváná v němčině či angličtině a někdo ji tehdy na německý trh dostal, měla by nemalý úspěch. Takto ji dováží (remixovanou Hansem Lundinem a remasterovanenou Martinem Igelstromem) až po 33 letech od svého vydání německá firma Tempus Fugit.
Vysvětlení převážně negativního hodnocení desky (ač o třídu lepší, než předešlá Händer) je prosté - recenzenti na ní pohlížejí optikou prvních tří desek kapely. V tomto pohledu samozřejmě neobstojí. Pod hlavičkou Kaipy neměla být zveřejněna, to je jisté. Pokud bych na ní však nahlížel jako na sólovou desku klávesáka Lundina, který si chtěl odpočinout od složitější muziky a natočit vrstevnatou pop rockovou desku, potom bych hodnotil čtyřmi hvězdami.
reagovat
jirka 7200 @ 16.03.2017 08:38:54
Pro puntičkáře, které by zajímalo, kam po ukončení činnosti Kaipy po této desce směřovaly kroky Hanse Lundina.
Vydal ještě tři instrumentální CD :
Tales (1984)
Visions of Circles of Sounds (1985)
Houses (1989)
Jedná se o nudné elektronické plochy s jen občasným zábleskem nápadu. Slyšel jsem desku "Tales",nahrávky mi připadaly jak nějaká vyřazená dema, která si hudebník nahrává pro případ, aby nějakou melodickou linku mohl použít do písně. Další dvě elpíčka nemám sílu hledat ani poslouchat.
Snake @ 16.03.2017 09:08:42
Jiří, kšiltovku dolů, to studium Kaipy jsi vzal pěkně od podlahy. Já mám ve sbírce jediné album, comebackové "Notes From The Past". Trochu "flowerkingsovské", řekl bych ...
Včera jsem si pouštěl několik skladeb z debutu a líbily se mi. Zvlášť - v současnosti do hitparády nasazená - instrumentálka "Skogspromenad" je parádní.
Souhrnně bych ti chtěl poděkovat za čtivě napsané recenze. Ještě si pohlídat překlepy a slovosled a bylo by to takřka dokonalé :)
jirka 7200 @ 16.03.2017 10:54:48
Díky za ohlas, mám tedy potvrzeno, že si alespoň jeden člověk tu recenzi přečetl. Další jsou v přípravě. :-)
Co se týče těch chyb, to mě mrzí samotného, doma do toho brejlím a čtu si to 6x a nic a druhý den po zveřejnění mě to praští přes oči. Bohužel, se tyto texty nedají editovat, jen přes správce, ale to bych si musel jednoho zaplatit, aby neustále něco po mě ladil :-) . Třeba na webu CFSD, kam také přispívám, je to jednoduché. Najdeš si si chybu - edituješ.
Snake @ 16.03.2017 11:10:08
Souhlasím, tohle je trochu problém. Stává se mi to samé, kolikrát si nějaké chyby všimnu přesně ve chvíli, kdy posílám to na web. Inu, stane se...
- hodnoceno 0x
- hodnoceno 0x