High Tide - Sea Shanties (1969)
1. Futilist´s Lament (5:17)
2. Death Warmed Up (9:08)
3. Pushed, But Not Forgotten (4:43)
4. Walking Down Their Outlook (4:58)
5. Missing Out (9:38)
6. Nowhere (5:54)
BONUS TRACKS -
7. The Great Universal Protection Racket (11:24)
8. Dilemma (5:14)
9. Death Warmed Up /Demo/ (7:35)
10. Pushed, But Not Forgotten /Demo/ (4:01)
11. Time Gauges (6:24)
Recorded on 2nd, 18th & 29th June and 8th July 1969 at Olympic studios, Bames, London (LP, tracks 1-6)
Recorded at Olympic studios, Bames on 18th June 1969 (track 7) and 8th July 1969 (track 11)
Recorded at Apple studios, London in March 1969 (tracks 8-10)
Obsazení:
Tonny Hill - guitar
Simon House - violin
Peter Pavli - bass
Roger Hadden - drums
Pokud bychom hledali znamenitou naprosto zapomenutou skupinu z přelomu 60. a 70. let, High Tide by stáli v jejím čele. Jsou tak zapomenutí, že nic od nich za mnoho let existence sobotního pořadu "Staré poledne" nezaznělo ani na Radiu 1. A to tam Tomáš Vydra pouští nějaké vypečené kousky!
Úvodní skladba Futilist's Lament jako by nás poklidným tempem chtěla připravit na to, co bude následovat v další skladbě Death Warmed Up.
V ní se divoká souhra sólové kytary a houslí doplňuje tak, až posluchače přechází zrak. Simon House na skřipky hraje tak fantasticky, že se barvou a zvukem vyrovná famózní kytaře Tonyho Hilla. Mnozí metalisti by se ještě dneska mohli učit, jak po dobu téměř deseti minut vytvořit v posluchači dojem, že snad uplynulo minut pět, neboť člověk se vůbec nenudí, nástroje se zde neustále mísí v dokonale organizovaném chaosu.
Skladba Pushed, But Not Forgotten střídá tempa tak, že člověk při zvuku houslí zavzpomíná na Family, při dokonalých změnách rytmu se mu v hlavě mihne vzpomínka na Deža Ursinyho (náladou, barvou hlasu) z období Provizoria v letech 1969-1971.
I v další skladbě Walking Down Their Outlook se opakují podobné postupy, místy dokonce kytara s houslemi dokonalé imitují hru kláves!
Missing Out patří mezi další téměř deset minut trvající skvost, v které "úpící" zpěv jenom v povzdálí nechává místo pro rytmickou sekci baskytaristy Petera Pavliho a bicí Rogera Haddena. Do toho opět kvílí skvělé housle proplétající se s kytarou zleva a zprava, mísí se jedno přes druhé ... Dokonalá zvuková psychedelie!
Závěrečná skladba Nowhere se přes počáteční chaos zklidňuje chlácholivým zpěvem, což je dobře, slabší povahy uklidnění na závěr této desky opravdu potřebují. Tolik smutku a zoufalství, které je z této desky cítit, by člověk v historii rockové hudby mnoho nenašel.
Toto album patří mezi nejlepší debuty v historii rocku. A pět hvězd to jenom potvrzuje.
Skladby 7-11 vyšly jako bonusy až v roce 2006 a vysvětlují mnohé. Jednak to, že High Tide natočili toto album (šest skladeb a další dvě, které se na původní LP desku nevešly) za pouhé 4 dny!
Skladba The Great Universal Protection Racket vysvětluje, proč mohla být kapela přirovnávána ke cantenburské scéně, ten vliv Soft Machine (případně Caravan) z období Third je tam opravdu slyšitelný.
Ale opravdu jenom v náznacích. A protože demo skladby Death Warmed Up a Pushed, But Not Forgotten byly natočeny již v březnu 1969, tak je zřejmé, že vliv King Crimson mohl být jedině zprostředkovaný, neboť jejich první deska se teprve rodila.
A jak v bookletu k této desce uvádí Tony Hill, větší vliv na něj při natáčení měl Eric Clapton, který ve stejné době nahrával v Olympic studios desku Blind Faith, kde hrál na housle Rick Grech (dříve Family). Ale tentokrát "žák" (Simon House) předčil učitele! A originálního zvuku kapela docilovala tak, že nahrávala přes mikrofon umístěný vysoko v centrální části studia.
Klidnější skladby Dilemma a závěrečná Time Gauges předznamenávají další vývoj kapely, kterým se vydala v následujícím období druhé stejnojmenné desky.
reagovat
luk63 @ 29.11.2010 17:41:34
Zrovna jsem si je dneska v práci pouštěl, i dvojku. Je to tak, jak píšeš. Jen mám verze bez bonusů :-(
pito63 @ 09.04.2011 14:06:06
K tejto skupine som sa dostal iba nedávno cez členov týchto stránok, ale s úctou skladám svoju baranicu. High Tide, všetka česť! Tá súhra gitary a huslí je fantastická.
Mirek Kostlivý, vďaka za recenziu a ostatným za výbornú skupinu!
zdenek2512 @ 23.10.2013 12:54:50
Zajímavá deska, kterou jsem ještě před týdnem neznal. Skladba Death Warmed Up mi náladou a stylem hry houslí připomíná Wilie The pimp od Franka Zappy. Missing Out je opravdu skvost. Deska by si zasloužila lepší mix připadá mi to trochu více placaté a zahuhlané než jiné desky. Možná to bude taky zařízením na kterém to přehrávám. Nicméně pito63 díky za tip :-)
Jardo @ 13.04.2015 18:47:32
Výborná recenzia. Súhlas - metalisti by sa mohli len učiť a s tým debutom to tiež vnímam rovnako. Kľudne pridaj ešte viac podobných recenzií. Budem len rád, Mirek.
Jardo @ 13.04.2015 18:51:02
Ešte k poslednej vete príspevku zdenka2512: tiež sa mi párkrát stalo, že recenziu napísal niekto iný, ale danú kapelu som objavil vďaka Pitovej reakcii.
Mirek Kostlivý @ 16.04.2015 17:09:06
Jardo, díky za reakci a za pobídnutí k další recenzi. Snad si ten čas brzo najdu ...
- hodnoceno 3x
- hodnoceno 1x
- hodnoceno 0x