Plastic People Of The Universe, The - Egon Bondy's Happy Hearts Club Banned (1978)
LP Egon Bondy's Happy Hearts Club Banned (SCOPA Invisible Production, 1978):
1. 20 (1:53)
2. Zácpa (7:58)
3. Toxika (3:56)
4. Magické noci (6:13)
5. Metro Goldwyn Mayer (0:20)
6. Okolo okna (5:54)
7. Elegie (1:16)
8. Podivuhodný mandarin (5:46)
9. Nikdo (3:33)
10. Jó, to se ti to spí (3:28)
Track List of 2001 CD re-issue:
1. Dvacet (1:53)
2. Zácpa (7:58)
3. Toxika (3:56)
4. Magické noci (6:13)
5. M.G.M. (0:20
6. Okolo okna (5:54)
7. Elegie (1:16)
8. Podivuhodný mandarin (5:46)
9. Nikdo (3:33)
10. Jó-to se ti to spí (3:28)
11. Já a Mike (1:05)
12. Ranní ptáče (1:23)
13. Francovka (3:01)
14. Jednou nohou (4:13)
15. Spofa blues (2:49)
16. Apokalyptickej pták (8:14)
17. Píseň brance (6:46)
Total time: 68:48
Záznamy byly pořízeny:
[1-14]: hrad Houska, prosinec 1974
[15]: hrad Houska, únor 1975
[16-17]: atelier Dany Müllerové, Praha-Radlice, 24. 11. 1975
Obsazení:
Milan Hlavsa - bass [1-17], vocals [1-8, 11-14, 16-17]
Josef Janíček - keyboard [1, 2, 4, 6, 8-10, 14], guitar [3, 11, 13], vibraphone [15], vocals [11, 16]
Jiří Kabeš - violin [1-17], vocals [9, 10]
Vratislav Brabenec - alto saxophone [1, 2, 3, 6, 14, 16, 17]
Jiří Šula - drums [7, 8, 11, 13]
Jaroslav Vožniak - drums [1-5, 9, 14-17]
Vasil Šnajdr - flute [15]
Zdeněk Fišer - theremin [3, 4, 16, 17]
Plastic People Of The Universe, skupina, která zazářila na 2.beatovém festivalu a potom se z ní stala naše nejznámější undergroundová kapela. Všichni ji chtěli vidět, ale bolševik dělal všechno, aby se tak nestalo. Jejich desky byly většinou nahrávány živě na první dobrou a vyšly v kompletu až po revoluci. Některá alba vyšla v zahraničí v nakladatelství Boží mlýn, které založil bývalý člen skupiny Paul Robert Wilson. Tato deska nahraná na hradě Houska vyšla ve Francii, součástí rozkládacího alba je i obsáhlý sešit s historií skupiny. Mám ve sbírce tuhle desku v několika podobách původní vydání na vinylu, CD z nakladatelství Levné knihy a SACD, které má celkem dokonalý zvuk.
Všechny verze začínají skladbou Dvacet, celkem krátký poměrně tvrdý popěvek se známým textem. Zácpa má dokonalý text a Vratislav Brabenec tu dokazuje, že je výborný hráč na dechové nástroje. Po Toxikách, kde se Mejla vyznává ze svého vztahu k toxikuům, následuje pro mě jejich nejlepší skladba z této desky Magické noci, tuhle skladbu hrál Mejla i s Půlnocí. Repetitivní riff a v téhle skladbě je možná nejblíže Velvet Underground. M.G.M. (Metro Goldwyn Mayer) je stylizovaný řev lva ze známého loga americké společnosti. Další vynikající skladba je Podivuhodný mandarin s zajímavým textem. Ve Spofa blues vyjmenovává Mejla všechna možná sedativa. Vinyl končí skladbou Jó-to se ti to spí, co následuje je v podstatě vinyl s názvem Francovka, který vyšel na kompletu vydaném firmou Globus. Mám hodně rád skladbu Apokalyptickej pták i Píseň brance. Všechny skladby na desce jsou hodně tvrdé a skupina dokazuje, že kdyby měla možnosti jako konformní skupiny, tak patří k nejlepším.
Jedno z nejlepších alb skupiny, které má pro mě světovou úroveň . Hodnocení jednoznačné pět hvězdiček.
reagovat
Tak práve som si rozbalil remaster na SACD z roku 2010, vydal Monitor EMI.
Po rozbalení som sa potešil krásnemu bookletu, kde sú ozaj vyčerpávajúce informácie týkajúce sa vzniku albumu. Taktiež je tu popísané ako sa našiel pôvodný záznam z hradu Houska na začiatku roku 2010, čo vlastne podmienilo toto vydanie.
Oproti verzii z roku 1992, resp. 2001 sa tu nachádza len 15 kuskov. Apokalyptickej ptak a Pisen Brance tu nie sú z dovodu nesuvisu s obdobim ktore album prezentuje. vraj budu na reedicii albumu Ach to statu hanobeni.
K zvuku. konečne! Konecne zvuk ktory vas posadi na zem a neni ruseny roznymi urovnami hlasitosti, pripadne zvukmi/sumami ktore nie su nevyhnutne. Ozaj sila. Pocut ako sa prsty smykaju po strunach, ako Pepo Janicek udiera na klavesy, .... nadhera.
Odporucam. mna to stalo 11€ v Carefoure. Nerozumiem tomu spojeniu Carefour - PPU, ale budiz. :-)
reagovat
Co se tyce undergroundovy muziky, tak jednoznacne nejoriginalnejsi Ceskosl. kapela vsech dob.. a jako jedna z mala (co se tyce vseobecne ceskosl. rockovy muziky) uznavana i ve svete.
O PPU se vzdycky rikavalo, ze \"neumeji hrat\". No zadni virtuozove to jiste nebyli, ale mozna prave proto vzniklo neco tak ohromne silnyho, jako jsou jejich nahravky, a nektery jejich pisne jsou az genialni. V tech pisnich je citit ohromna sila, temnota a obraz ty doby. M. Hlavsa ma neskutecnej hlas - jeho ironii miluju. Horsi kvalita nahravek na sile nic neubira, naopak srsi autenticnosti a vypovida o jejich pronasledovani rezimem. Ostatne treba prvni desky The Velvet Underground zadnym spickovym zvukem, efekty a produkci take neoplyvaji, a na kvalite muziky to nijak neubira - ba naopak.
PPU povazuju za opravdovou undergroundovou kapelu nejen v ramci Ceskosl. undergroundu, ale i na svete. Vzdyt co je to underground? - Podzemi. Jaka jina svetova kapela oznacovana za undergroundovou si opravdu prosla takovym mnohaletym ?? jako prave PPU? Copak napr. Velvetum nekdo zakazoval nahravat desky, hrat, stale je sikanoval, neprimo nutil k emigraci nebo jejich cleny dokonce zaviral? Ne. Dnes je (ciste z hudebniho hlediska - stylu) za underground povazovana kazda druha trochu garazova kapela - staci jen, aby hrala nekomercni muziku, nevyprodavala Strahov a nikdo ji nechtel vydat CD.. a to je malo.
Opravdovej UNDERGROUND - a to ve vsech vyznamech tohoto slova = PPU!
reagovat
Mirek Kostlivý @ 11.01.2009 21:04:05
To jsem rád, že ten turek zmizel, jinak bych byl ochuzen o tento výborně napsaný příspěvek!
Filozof @ 18.10.2010 08:05:33
Chameleos
?? Plastikům přeci vyšla celá řada za 50 K v Levnejch knihách... a to už dávno - tak jaképak vítězství kapitalismu teď?
chameleos @ 18.10.2010 09:09:43
Asi u vás v Čechách, ale u nás na Slovensku je to vždy inak!
Mohyla @ 18.10.2010 09:24:53
chameleos-Mýliš sa , alebo si zle informovaný , boli ich plné regále !
Mirek Kostlivý @ 18.10.2010 10:15:15
Co si vybavuji, tak hned někdy počátkem 90. let vydala 8CD(nebo LP?) firma GLOBUS. Ale byl to výběr údajně dost chaotický, chyběly tam některé zásadní skladby (např. Podivuhodný mandarín).
Jedná se o zásadní album čs. rockové historie. Album srovnatelné a svým významem přesahující taková alba, jakými jsou Kuře v hodinkách nebo Zvoňte zvonky.
Nahrávka vznikla v prosinci 1974 na hradě Houska, kde byl správcem depozitáře Svatopluk Karásek. Nejedná se ve své podstatě o klasickou studiovou nahrávku, neboť se nahrávalo živě, bez playbacků.
Těžko se dá nahrávce vytýkat zvuková kvalita, neboť původní originální kompletní nahrávka byla při domovní prohlídce v roce 1976 zabavena, a záznam pak byl úředně smazán. Také samotné nahrávání neprobíhalo zrovna v idylických podmínkách, na hradě byla zima a zatopit se pořádně nedalo.
Ale technická kvalita je naprosto nedůležitá proti konečnému výsledku, a tím je souznění hudby Milana Hlavsy s texty o generaci staršího Egona Bondyho.
Výsledkem jsou skladby, jež vypadají, jako by byly v těch dusných 50. letech psány pro ta léta sedmdesátá, normalizační.
Na původní desku se sice nedostala nejstarší "Bondyovka" - skladba Francovka, ale ostatní skladby už byly v repertoáru kapely a hrály se na koncertech v roce 1973 a 1974. Deska vyšla až na podzim roku 1978 zásluhou bývalého zpěváka Plastic People Paula Wilsona, v roce 1977 vyhoštěného zpět do Kanady.
Mám-li vyzdvihnout jednu ze skladeb alba, je to skladba Magické noci. Začátek je uvozen zvukem prvního elektronického nástroje - thereminu, ke kterému se přidá ve své jednoduchosti geniální riff baskytary společně s "magickým" zpěvem Milana Hlavsy. Přidávají se housle Jiřího Kabeše a klavifon Josefa Janíčka. Skladba graduje se stále stejným riffem, v závěru opět slyšíme zvuk thereminu.
Když jsem si tuto desku poprvé nahrál na pásek někdy na přelomu let 1978/79, tak jsem netušil, že ani po třiceti letech neztratí nic na své kvalitě. Naopak zraje jako víno.
Vzorem "Plastiků" byli kdysi Velvet Underground. Málokdy se stane, aby žák překonal svého učitele. Hlavsovy se touto deskou podařilo. Oba již nežijící autoři vytvořili mistrovské dílo a zásadní album nejenom naší rockové historie.
reagovat
Ryback @ 19.09.2007 09:03:22
Zdravím Mirka.
Jen taková zajímavost:
Když se Vladimír Drápal (vydavatel Guerilla Records) bavil s Janem Brabcem právě o "Plastici - Velvet Underground", tak Jan Brabec prý potvrdil to, co jsem si koneckonců vždycky myslel. Že to byla trochu nafouklá bublina.
Podle mě se hudebně Plastici Velvetům vůbec nepřibližují, spíš vidím podobnost a inspiraci (hlavně v ranější tvorbě) Frankem Zappou.
A i Jan Brabec říkal, že se o Velvetech nikdy mezi sebou moc nebavili (Plastici), spíš právě vyzdvihl Zappu a Beefhearta, co se ovlivnění týče.
Ale je pravda, devadesátá léta a občasné "zloureedování" Mejly + Václav Havel = to, že si dnes spousta lidí, kteří Plastiky neznají, myslí, že Plastici asi znějí nějak jako Velvet Underground ;-)
Mirek Kostlivý @ 19.09.2007 10:58:09
Ano, to je jasné. Všechno to vlastně začalo tím, když byl Jirous udiven na jejich prvním koncertu tím, že Plastici hrají Venus In Furs od Velvetů, ačkoliv tenkrát Primitives Groups nezaujali tak, aby od nich něco převzali. Jinak samozřejmě hráli Fugs, Mothers Of Invention - inspirace Zappou ve skladbě "Apokalyptickej pták" je očividná. Tím Beefheartem si nejsem tak jist, jestli od něj něco kdy hráli. Sice se o tom zmiňuje Jirous ve svém vyprávění "Pravdivý příběh PP", ale pouze v tom svém namluvení na magnetofonovém pásku. V Magorově zápisníku vydaném Torstem v roce 1997 (přibližně po 15-ti letech od vzniku té nahrávky) jsem o Beefheartovi nenašel ani zmínku! Ale inspirace jím je v jejich hudbě jasná. Musím se na to zeptat Michala "Cháry" Charouze. Ani se mi hoch nepochlubil, že jeho dvě nahrané skladby ze Slivence z prosince roku 1971 - "Dust Devil" od Fugs a "Trouble Every Day" od Mothers z LP Freak Out! jsou právě od něho. A ten by měl vědět, jestli toho mého Beefhearta hráli či nikoliv. Ale od Velvetů hráli určitě dost skladeb, pochopitelně za Brabce o pět let později nikoliv. A že to Havla jako intelektuála muselo ve spojitosti Warhol - Velveti - Plastici zaujmout, je jasné.
MEK @ 19.09.2007 12:03:07
Rád bych jen podotkl, že jsem velký fanda PPU (v období 1969 až 1986). A musím zmínit něco k těm inspiracím. Hlavsa miloval Velvety a to, co jej asi ovlivnilo nejvíc, byla skutečnost, že Velveti měli nadstavbu v podobě poezie a jasně trčícího sdělení (třeba narozdíl od Rolling stones, aby to bylo pochopeno) a vůbec nevadilo, že bubenice a kytarista neumějí moc hrát, a znamenalo to, že můžou volně improvizovat, aniž by byli nabušenými jazzmany. Tuto touhu pak u Hlavsy ještě posílilo setkání s divokou kapelou Aktual, věnující se divokým kakofoniím programově. Jinak onen geniální riff z Magických nocí je přesně okopírovaný z desky Freak out od Franka Zappy (hlavsa takhle kopíroval třeba i E. Varése, a když si poslechnete řekněme desku Drama of Exile od jeho oblíbené Nico, jasně tam uslyšíte píseň - předobraz následné Mejlovi skladby Šel pro krev z alba Hovězí porážka) jen je hraný o trošku pomaleji. Zmínku o tom, jak Hlavsa zbožňoval Cpt. Beefhearta, zase najdete v kronice otištěné v cd kapely Bílé světlo (Guerilla records), jejímž členem byl původní bubeník PPU Pavel ´Eman´ Zeman. Ale nutno dodat - Hlavsa byl geniální skladatel a jeho práce je obrovská a magická.
Mirek Kostlivý @ 19.09.2007 14:47:13
A že k sobě měli hudebně nepochybně blízko vyplývá i z hostování kytaristy Magic Bandu Gary Lucase (společně se saxofonistou Elliotem Sharpem) na koncertu Půlnoci 25. dubna 1989, což je zachyceno na desce Půlnoc Live In New York, takže o sobě museli vědět (aspoň někteří hudebníci) vzájemně.
chameleos @ 17.10.2010 17:32:15
Dnes som zažil ťažký šok,triašku,kolaps.zastavu srdca a infarkt!V nemenovanom nakupnom stredisku som objavil CD Plastikov za 11 Eur.Pre mńa to znamena definitivny koniec debilneho komunizmu a potvrdenie "viťazstva" tiež debilneho kapitalizmu.Čo k tomu dodať? Když je dnes člověku dvacet , chce se hnusem zvracet ! /Mejla se asi obrací/
Mirek Kostlivý @ 17.10.2010 19:38:29
A to ještě tato geniální deska vyšla v těchto dnech poprvé v reedici natočené přímo z originálního pásku přesně tak, jak to zvukaři Robin Hájek a Zdeněk Fišer nahráli. Ještěže ho Robin někde vyšťoural! A já musím spěchat si ho opatřit. A nevadí, že to album budu mít dvakrát :-)
chameleos @ 17.10.2010 19:51:19
O tom práve hovorím ! Človek zvyknutý pokútne zháňať nahrávky Plastikov ,sa zrazu nestačí diviť.Normálne ich dostať skoro aj v novinovom stánku/aspoň u nás/! To je fantastické!!! Uvedenú original verziu jasné, že už mám a "chrochtám blahem."
- hodnoceno 8x
- hodnoceno 1x
- hodnoceno 0x