Plastic People Of The Universe, The - Co znamená vésti koně (2002)
1. Co znamená vésti koně (4:18)
2. Slovo má buben (7:08)
3. Samson (5:17)
4. P.F. (5:00)
5. Májová (6:28)
6. Delirium (5:10)
7. Fotopneumatická paměť (7:34)
8. Rozvaha neuškodí ani kuřeti (6:13)
9. Mše (3:48)
10. Osip (11:15)
Total time: 62:11
Nahráno v domě Václava Havla, Hrádeček, 18.-19. 4. 1981.
Obsazení:
Milan Hlavsa - bass [1-10], vocals [2-4, 7-9], choir [10]
Vratislav Brabenec - bass-clarinet [1-9], alt0 saxophone [10], vocals [1, 10]
Josef Janíček - keyboard [1-10], vocals [1, 3, 5-8], choir [10]
Jiří Kabeš - viola [1-10], choir [7, 10]
Jan Brabec - drums [1-10], vocals [2]
Ladislav Leština - violin [1-10], choir [7, 10]
Josef Rössler - clarinet [1-10], choir [7, 10]

Byť muziku PPU znám již delší dobu, tohle zajímavé album mě docela dlouho míjelo a pustil jsem si ho až teprve loni, kdy jsem do tvorby "Plastiků" začal pronikat hlouběji.
Album, jež poprvé vyšlo v Kanadě roku 1983 se po textové i hudební stránce nese ve velmi temném duchu. Přesto je jak po textové, tak hudební stránce genniální. O místy až apokalyptické texty, poetikou perfektně padnoucí k hudbě Mejly Hlavsy, se kromě jediné vyjímky postaral Vráťa Brabenec.
Celá deska působí jako celek velmi dobře, a tak je hodně těžké vybrat nejlepší skladbu. Mezi nejlepší věci na albu ale rozhodně patří dvě, skoro až hymnické skladby, a sice "Samson" (s textem Pavla Zajíčka), hodně temná, ale stejně geniální je i bezmála sedmiminutová "Fotopneumatická paměť" s biblicky inspirovaným textem.
Skvělé album, na němž bychom marně hledali slabá místa uzavírá monumentální jedenáctiminutový opus "Osip" ozdobený zpěvem, či spíše recitací a posmutnělým atsaxofonem Vráti Brabence.
Na závěr nutno dodat, že se program "Co znamená vésti koně" dočkal v roce 2017 živého provedení ve spolupráci s Moravskou filharmonií Brno, které vyšlo na stejnojmenném CD.
reagovat
northman @ 04.01.2021 05:21:11 | #
Souhlasím, výborná deska. Doporučuji desku Jak bude po smrti, které vyšlo na LP jako Slavná Nemesis a později ji nahráli s Agon Orchestra jako Obešel já polí pět. Díky za podnět, co poslouchat.
jirka 7200 @ 04.01.2021 09:07:28 | #
Jsem rád, že se i dnes objeví fanoušci, kteří si k podobné muzice staré čtyři dekády najdou cestu. Pamatuju v osmdesátkách, jak jsem tu nahrávku poslouchal s otevřenou pusou nad tou progresivní muzikou a nad biblickými texty, jak to tehdy trefně pojmenoval i major Zeman v díle Mimikry.
Ne všechny desky od Plastiků se mi líbí, ale na album Co znamená vésti koně nedám dopustit.

První album, které jsem od zasloužené legendy českého undergroundu Plastic People of the Universe slyšel a také mé nejoblíbenější; po umělecké stránce vyzrálí a skutečně progresivní Plastici jsou zde kromě svého klasického, temného zvuku trochu načichlí koketérií s církevní a moderní vážnou hudbou; opravdu klobouk dolů před Mejlou Hlavsou, výhradním autorem hudby Plastiků (trošičku škoda, že po tomto albu více „zrockovatěl“, ale Mejla se prostě vždycky vyvíjel a v devadesátých letech se nebál nechat se ovlivnit dokonce i techno/housovou scénou). Jedná se o třetí (po Pašijích a také vynikajícím Jak bude po smrti) spolupráci Hlavsa - hudba a Brabenec - texty a nelze než žasnout, kam se Plastici, po umělecké stránce - přes komunistickou šikanu, zakazování a perzekuce - posunuli od rozverných bondyovek…
Aspoň že Mejla neemigroval a my tak nebyli ochuzeni o jeho rozsáhlou tvorbu… A dokonce na sedmdesátá a osmdesátá léta vzpomínal bez hořkosti, kterou by přitom šlo pochopit…Vždycky mě mrzelo, že počátkem osmdesátých let emigroval Pavel Zajíček (ale dá se tomu divit?), protože skupina DG 307 (kterou založil v roce 1973 Pavel Zajíček a Milan Hlavsa), ať s Mejlou nebo bez něj, také vždycky produkovala zajímavou, originální hudbu a dnes je právě skupina DG 307 (jejichž hudba je v posledních letech založena na čím dál tím více smyčcových nástrojích a Zajíčkově recitaci vlastní poezie) důkazem, že i underground se může a dokáže vyvíjet a to nikoli (zaplaťpánbůh ;-) do tuctově popových směrů...
P.S. Plastiky a DG 307 mám téměř kompletní a v posledních letech mě hrozně baví pustit si všechna alba chronologicky, jak běžel čas… Nevím, jak to mají jiní, ale mě to baví, sledovat ten vývoj, začít s plastickými prvopočátky Muž bez uší z roku 1969 a skončit u sólovky Pavla Zajíčka Kakofonie cesty z roku 2007… Každý koneckonců vyhledáváme dobrodružství někde jinde ;-)
reagovat
EB @ 16.02.2011 15:09:45 | #
Plně souhlasím, jen mi nějak nejde do uší Trouble every day a Muž bez uší.





