Young, Neil - Neil Young (1969)
01. The Emperor of Wyoming (2:14)
02. The Loner (3:55)
03. If I Could Have Her Tonight (2:15)
04. I've Been Waiting for You (2:30)
05. The Old Laughing Lady [Young/Nitzsche/Cooder] (5:53)
06. String Quartet from Whiskey Boot Hill [Young/Nitzsche/Cooder] (1:04)
07. Here We Are in the Years (3:14)
08. What Did You Do to My Life? (2:22)
09. I've Loved Her So Long [Young/Nitzsche/Cooder] (2:40)
10. The Last Trip to Tulsa (9:25)
All songs written by Neil Young, except where noted.
Obsazení:
Neil Young - guitar, keyboards, vocals
Merry Clayton, Brenda Holloway, Patrice Holloway, Gloria Richetta Jones, Sherlie Matthews, Gracia Nitzsche - backing vocals (5, 9)
Ry Cooder - guitar
Jack Nitzsche - electric piano
Jim Messina, Carol Kaye - bass
George Grantham, Earl Palmer - drums
Podobně jako u Vana Morrisona nepatří Youngův první sólový krok k těm nejoslnivějším v jeho kariéře, ale ostudu svému tvůrci určitě nedělá. Young je už zkušeným songwriterem a ve svém specifickém pojetí folkrocku s countryovou orientací má rovněž jasno, jen tu zvukovou stránku potřebuje ještě trochu doladit a dodat jí víc odvahy a oduševnělosti. Písničky na debutu jsou aranžérsky vynalézavé, ale i trochu roztěkané vinou některých mírně rušivých prvků jako jsou na několika místech nepřirozeně bzučící elektrická kytara nebo až příliš idylické smyčce a sbory.
Rock'n'rollu tu v porovnání s tvorbou Buffalo Springfield moc není, countryový akcent zprostředkovává slide kytara mladého Ry Coodera, který se spolu s Youngem, Davidem Briggsem a pianistou Jackem Nitzschem podílel i na produkci. I když by tedy zvuk mohl být živočišnější a méně upjatý, kvalita písní jako jsou asi nejrockovější the Loner, I'v Been Waiting for You (tu si v roce 2002 vypůjčil mimo jiné i David Bowie) nebo Here We Are in the Years tím přehnaně netrpí.
Vedle krátkých písničkových momentek se tu vyskytují i rozsáhlejší kompozice The Old Laughing Lady a The Last Trip to Tulsa, z nichž ta druhá kontrastuje se zbytkem alba právě syrovějším podáním. Neil Young se v ni doprovází razantními riffy akustické kytary a i jeho zpěv je najednou o dost expresivnější, zatímco v ostatních písních si pečlivě hledí intonace a hladkého, úhledného tónu. Doba, kdy se přestane ohlížet na omezené možnosti svého tenkého, křehce působícího hlasu, je přece jen ještě daleko, i když první kopnutí Šíleného koně, které ho tím směrem postrčí, už je naopak na spadnutí a slibuje velké věci. Ani tohle lehké zakolísání na začátku nové cesty ale není k zahození.
Recenze již zveřejněna na xplaylist.cz
reagovat
- hodnoceno 0x
- hodnoceno 0x