Magma - K.A. (Kohntarkosz Anteria) (2004)
1. K.A I 11:12
2. K.A II 15:53
3. K.A III 21:43
Obsazení:
Christian Vander — Drums, Vocals, Percussion
James Mac Gaw — Guitars
Emmanuel Borghi — Piano, Fender Rhodes
Frédéric d'Oelsnitz — Fender Rhodes
Philippe Bussonet — Bass guitar
Stella Vander — Vocals, Percussion
Antoine Paganotti — Vocals
Himiko Paganotti — Vocals
Isabelle Feuillebois — Vocals
Francúzi mali vždy zmysel pre umenie a avantgardu. V hudbe to je podobné a Magma je synonymum francúzskeho progresu, v tomto prípade nazvaný zeuhl. Po zhruba dvadsiatich rokoch vyšla na svetlo sveta štúdiová nahrávka K.A. Stala sa jednou z najlepších v tejto špecifickej progresívnej vetve. Album ponúka tri dlhšie kompozície, ktoré charakterizujú ich zaujímavý štýl. Christian Vander spieva v sprievode niekoľkých speváčok a tak to pôsobí občas ako rocková opera. Prvky vážnej hudby sú pevnou súčasťou ich tvorby.
Progresívne vyčíňanie má jazz/fusion feeling, kde bicie zaberajú pomerne veľký priestor s mnohými prechodmi a rôznymi rytmami. Christian je kreatívny bubeník a skvelý netradičný spevák. Tá ich kobaianština má niečo do seba a bavia ma tie jedinečné slovné frázy, ktoré vytvárajú s hudbou harmonický celok. Multi-vokálne aranžmány sú vystavané veľmi precízne a ženské spevy sa prepletajú v kadejakých obmenách a vypätých polohách. Nie je tu veľmi priestor pre sóla, aj keď občas sa niečo pritrafí v podobe klávesov či gitary. Je to dielo, ktoré je hlavne zamerané na spevy, pričom sa samozrejme nezabúda na kvalitne zloženú dynamickú hudbu. Zvuk má dunivý basový podtext tak ako je to už u Magmy zvykom a vďaka modernému zvuku znie album súčasne a zároveň aj retrospektívne.
Tento počin je prvý z Köhntarkösz trilógie keďže bol pôvodne zložený v rokoch 1973-1974. Po ňom nasleduje druhý diel Köhntarkösz (1974) a posledný tretí Ëmëhntëhtt-Ré (2009). Prvá členitá kompozícia K.A I je skvelým uvítaním vďaka kvalitnej melodike a vokálnym partiám. Veľmi umne vystavaná skladba nestojí na mieste, ale kráča vpred vďaka Vanderovmu zmyslu pre teatrálnosť a dynamiku. K.A II hrá na podobnú nôtu ako predošlá prvá časť. Prvá polovica je typická Magma so silnými melodickými linkami. Tá druhá je trochu pokojnejšia a práve v nej je cítiť silnú náklonnosť k vážnej hudbe aj s ich vypracovanými vokálmi. Posledná a najdlhšia K.A III začína krásnym klávesovým prelúdiom, ktoré prechádza do sóla. Nekompromisné vokálne aranžmány sa tu neustále obtáčajú okolo progresívnej jazz/fusion muziky.
Album K.A sa podaril po každej stránke. Hudobná, vokálna a aj producentská práca je dotiahnutá do detailu. Páči sa mi aj samotná predná obálka, ktorá je veľmi vkusná. Avantgardná forma tejto hudby je tu o niečo viac prístupná, ale vyžaduje si istú trpezlivosť. Zásadný album zeuhl scény a hodnotenie je pre mňa v tomto prípade jasné.
reagovat
Dvacet let po posledním studiovém počinu přišel Christian Vander s překvapujícím albem KA, které charakterizuje nový zvuk. Jak složení Magmy pro toto album naznačuje, je zde kladeno více důrazu na vokální projev, čímž ovšem nebyla nijak potlačena typická instrumentální stránka náhrávek těchto experimentujících Francouzů. Materiál pro třídílný Opus Kohntarkosz Anteria vznikl ještě před LP Köhntarkösz zhruba v r. 1973, ale byl natočen až v letech 2003 a 2004. Zákonitě se tak dá mezi těmito alby vystopovat určitý vztah. I na této desce slyšíme progresívní rock s minimalistickými prvky, jazzovými názvuky a tentokrát jakoby rozvernějšími a výraznějšími vokály. Jako celek strhující dílo, snad trochu přijatelnější pro širší posluchačskou obec (určitě však na komerčněji zaměřené!), které dokáže vnímavého posluchače cele pohltit. Považuji KA za zásadní album Magmy i žánru.
reagovat
- hodnoceno 2x
- hodnoceno 0x