Gong - Tree in the Fish (Mother Gong) (1994)

Tracklist:
1. Simple I (1:27)
2. Four Horsemen (2:37)
3. Buddhas Birthday (3:02)
4. Faces (3:01)
5. Cafe Reflections (3:02)
6. The House Is Not The Same (4:14)
7. Tree II (4:21)
8. Greenfields (4:17)
9. Wilful Housewife (3:40)
10. Song Of Skye (5:39)
11. Simple 2 (0:40)
12. La Dea Madri Edit (1:03)
13. She Smiled (2:39)
14. Crying (2:02)
15. Medicine Woman (At The Bellingen Festival) (1:55)
16. Aere (6:40)

Total Time: 50:35



Obsazení:

- Robert Calvert / saxophone & philosophy
- Robert George / drums & repercussions
- Conrad Henderson / basses
- Gilli Smyth / words, vocals
- Harry Williamson / keyboards, guitars

 
16.03.2017 Ryback | #
4 stars

Na skupině Gong, této kultovní kapele canterburské scény, mě dlouhodobě fascinuje několik věcí. Např. nenásilné vkládání jazzu do dá se říct rockové hudby. Hudební pestrost vzdálená za celá ta desetiletí tuctové komerci. Nebo svobodou vonící svěžest, kterou cítím z jejich nahrávek, jak už z alba Magic Brother z roku 1969, tak podobně i třeba až z alba Rejoice! I´m Dead z roku 2016. Dále třeba to, že jako jedni z mála (napadá mě v takové míře v tuto chvíli např. krautrocková legenda Can včetně sólovek jejích členů), byť začali na konci šedesátých let, neklesli na počátku osmdesátých let do sirénovitě líbivé náruče popíku – aby šli s dobou a vydělali si balík peněz.

Gong šli v podstatě dokonce opačným směrem. Rozštěpili se (škoda, že poměrně brzy) na několik Gongů a Mother Gong, skupina zformovaná pod Gilli Smyth (narozenou v roce 1933!), byť zaškatulkovaná pod termín psychedelický spacerock, nabídla zvláštní, až rozvernou kombinaci psychedelického rocku hodně okořeněného jazzem, v němž převládaly v podstatě instrumentální skladby doplněné buď „vesmírným šepotem“ nebo „čarodějnou recitací“ Gilli Smyth.
Tahle ženská se také uměla obklopit skvělými muzikanty. V jednu dobu třeba v Mother Gong působili společně s ní např. Hugh Hopper, basák ze Soft Machine a Guy Evans, bubeník Van der Graaf Generator.

Album Tree in the Fish bylo nahrané v roce 1991, vyšlo v roce 1994 a kombinuje výborné, spíš jazzové instrumentálky (některé nádherně procítěné, např. skladba Lament, některé znějí jak improvizační jamování ve stylu „rozehráváme se“ – ale přitom to má hlavu i patu) a skladby, ve kterých dominuje jazzový saxofon Roberta Calverta a recitace Gilli Smyth. Když se vám to líbí a povede se vám to naposlouchat, vlezou ty skladby pod kůži způsobem, že snadněji ze sebe setřásnete spíš nacucané klíště.
Obzvlášť rád bych vypíchl vynikající kompozici The Mother Goddess, moderně znějící klidnou jazzovou skladbu se spoustou zvratů a nádherně britskou (- ne americky tvrdou) angličtinou Gilli Smith… Už její úvodní ´knock-knock, who's there?´ vás příjemně navnadí se do skladby ponořit… jak do vany.
Je to i trochu kosmicky psychedelické a jako v případě jakékoli odnože Gongu opět bez vydatné pomoci kláves (další věc, která mě dlouhodobě udivuje) a bez „pomoci“ toho, že budu „prokletý, ponurý, melancholický“. Vždyť hudba kapely Gong se opravdu často naopak spíš směje. Už jen název tohoto alba (minimálně) mě připadá vtipný.

Album, vyšlé v roce 1994, má podstatně jiné složení skladeb než album znovuvydané v roce 2004 – jen šest skladeb se objevuje na obou albech (!?) a na novějším vydání zejména absentuje jedna z jejich snad vůbec nejkrásnějších skladeb, Lament.

reagovat

steve @ 16.03.2017 20:40:44
Ryback pěkná recenze. Zrovna pár dnů nazpět jsem o nějakých Gong uvažoval, zkoušel jsem You ale je příliš experimentální. Poradil bys čím začít, nejraděj bych něco ze sedmdesátek.

Ryback @ 16.03.2017 21:05:48
Zdravím Steve a díky.
No není to jednoduchá otázka :-). Jestli máš třeba radši psychedeličtější rock než jazz, tak bych určitě volil Flying Teapot z roku 1973, pak možná Camembert Electrique z roku 1971, k oběma tu napsal skvělé recenze Voytus. Do třetice bych klidně zkusil album Zero To Infinity z roku 2000.
Osobně se teď nemůžu nabažit parádní sólovky Daevid Allen & Kramer: Who's Afraid? z roku 1992, je mimochodem celá na ytb:
>> odkaz

steve @ 16.03.2017 21:30:29
Já raděj klasičtější art, nebude tedy lepší Shamal nebo Gazeuse? Potřebuji něco méně extravagantního a spíš se zpěvem než jen instru.

Ryback @ 16.03.2017 21:43:42
Tak potom bych možná zkusil jazzrockový Shamal. Ta následná alba (pod taktovkou Pierre Moerlena) jsou obecně už moc jazzová. Shamal vnímám jako takový přechodový můstek. Ale zase… moc zpěvu tam také není… A nebo – pokud ti víc sedí klasičtější artrock, zkusil bych třeba sólovku Daevida Allena z roku 1976 Good Morning!

steve @ 16.03.2017 21:51:34
Ok, projedu YT a uvidí se.díkec moooc



Detail hodnocení alba (hodnoceno x)
5 hvězdiček - hodnoceno 0x
4 hvězdičky - hodnoceno 2x
Ryback, ripo
3 hvězdičky - hodnoceno 0x
2 hvězdičky - hodnoceno 0x
1 hvězdička - hodnoceno 0x
0 hvězdiček - hodnoceno 0x




Copyright © easyaspie.cz Created in 0.041 s.