Soft Machine - Volume Two (1969)
01. Pataphysical Introduction Pt. I [Wyatt] (1:00)
02. A Concise British Alphabet Pt. I (0:10)
03. Hibou, Anemone and Bear [Ratledge/Wyatt] (5:58)
04. A Concise British Alphabet Pt. II (0:12)
05. Hulloder (0:52)
06. Dada Was Here (3:25)
07. Thank You Pierrot Lunaire (0:47)
08. Have You Ever Bean Green? (1:23)
09. Pataphysical Introduction Pt. II [Wyatt] (0:50)
10. Out Of Tunes [Ratledge/Hopper/Wyatt](2:30)
11. As Long As He Lies Perfectly Still (2:30)
12. Dedicated To You But You Weren't Listening [Hopper] (2:30)
13. Fire Engine Passing With Bells Clanging [Ratledge] (1:50)
14. Pig [Ratledge] (2:08)
15. Orange Skin Food [Ratledge] (1:52)
16. A Door Opens And Closes [Ratledge] (1:09)
17. 10.30 Returns To The Bedroom [Ratledge/Hopper/Wyatt](4:14)
All compositions by Hugh Hopper and Robert Wyatt, except where noted.
Obsazení:
Hugh Hopper: bass, acoustic guitar (12), alto sax (3, 14-16)
Mike Ratledge: keyboards, flute (3, 10)
Robert Wyatt: drums, vocals
Brian Hopper: tenor & soprano sax
V pořadí druhé album Soft Machine se po psychedelické prvotině naplno obrací k dadaistickému jazzrocku, kterému jsme si navykli říkat hudba canterburské scény. Všechny skladby (a patafyzické hříčky) z tohoto alba pocházejí z tvůrčí dílny trojice Wyatt, Rattledge a Hopper. A je právě zásluhou Hugha Hoppera, vystřídavšího původního baskytaristu Kevina Ayerse, že se SM odvrací od psychedelií říznutého popu k více sofistikované hudbě.
Album působí oproti debutu kompaktnějším dojmem, díky dechové sekci a Wyattovu scatovanému zpěvu ani nepostřehneme, že se kapela obejde bez klasické sólové kytary. V textech se členové SM mimo jiné vyrovnávají s odchodem Ayerse, který dal před náročnými koncetními šňůrami přednost životu na Ibize a sólové tvorbě (píseň As Long As He Lies Perfectly Still začíná slovy ... Here's a song for 'clean machine Kevin Majorca'), slova písně "Have You Ever Bean Green" jsou pak věnována společnému koncertování s Jimi Hendrix Experience ("Thank you Noel and Mitch, thank you Jim, for our exposure to the crowd").
K mým nejoblíbenějším písním patří obě nejdelší - Hibou, Anemone and Bear a 10.30 Returns To The Bedroom, které jsou z větší části instrumentální a předznamenávají další vývoj muzikantů ze Soft Machine, směřujících ke složitějším jazzrockovým a free jazzovým kompozicím. Ale ani ty minutové až dvouminutové skladbičky, které jsou rovněž součástí tohoto alba, nepředstavují žádné bezduché vycpávky, jedná se vesměs o místy téměř geniální hudební miniatury.
První dvě alba Soft Machine bývají vydávána společně, představují totiž jednu etapu v historii této kapely, kterou v nadcházejících letech čeká další výrazná změna stylu. Už jejich třetí elpíčko vás o tom přesvědčí. Co se týče hodnocení, míň než čtyři hvězdičky si Volume Two nezaslouží.
reagovat
- hodnoceno 0x
- hodnoceno 0x