Blue Effect - Slunečný hrob (1969)
Ano, tohle je velmi památný singl českého bigbítu. V mé generaci patřilo k jakémusi povinnému vybavení být jeho majitelem.
Myslím, že i obal v modrém tónu s obrázkem, skupiny hodně koresponodoval s atmosférou a náladami...
SLUNEČNÝ HROB (původně měl anglickou podobu jako Sunny Grave) byla vítězná píseň II. československého beatového festivalu. Díky tomu mohli Blue Effect natočit tenhle singl a myslím, že získali ještě nějakou hmotnou cenu) (kytaru, kterou nepotřebovali a tak ji myslím hned prodali...).
Skladba se Vláďovi Mišíkovi hodně povedla. E dur Fis mol... tady ty akordy zkouší dodnes každý kytarista, který se se skladbou nějak ztotožňuje. Je v ní takový meditativní náboj (opět s recitativem a opět je Vláďovi špatně rozumět). Vadí vám to moc? Přiznám se, že teď mně to nevadí vůbec. Hladík vystavěl do mezihry skvostné kytarové sólo, které získalo na věhlasnosti už jenom tím, že při prezentaci ho hrál s kytarou za hlavou (!). Nádherně vystavěné téma, které symbolizuje ten krásný smutek nad liberálními šedesátými lety, ktzerý přesvědčil i klasické české skeptiky a pochybovače o tom, že bigbít může být v rukou mistrů i umění...
I´VE GOT MY MOJO WORKING - tuhle skladu napsal legendární Muddy Waters. Autorství je dáno jménem Morganfield. Skladbu nahrál v tradičnější rhythmandbluesově coververzi Michal Prokop a Framus Five, já mám ale citově velmi úzkýá vztah k téhle skladbě (psal jsem o tom už Filozofovi, ale nezdráhám se o ní zmínit i Vám ostatním...)
První české blues bylo Život je jen náhoda od Jaroslava Ježka a není proč protestovat...
V roce 1969 jsem neměl úplně jasno co je blues a co blues není, ale když jsem skladbu uslyšel, zmocnily se mě nepopsatelné vibrace a pocit, ktzerý jsem nikdy u české skladby neslyšel. Ano, tohle byla česká skupina a zpívala anglicky. Znělo mě to velmi věrohodně. Vláďa me ve svém zpěvu krásný výraz a je cítit, že skladbu prožil do nejmenšího detailu, taky do ní nahrál foukací harmoniku. Ale Radim Hladík do ní nahrál přímo skvostné kytarové sólo, u nás v té době nedostižné. Myslím, že takhle u nás v té době neuměl nikdo zahrát. Luboš Andršt teprve piloval svůj výraz, ale Hladík už měl tu technickou erudici a suverenitu v malíčku. Pak přichází stoptime a Vláďa si excelentně poradí s blues jako by s ním vyrostl. Mám respekt a úctu k této skladbě a všem, kdo se seznamují s historií domácí scény rád dávám jako příklad, co se u nás umělo zahrát...
Radim Hladík měl oblíbeného Jimi Hendrixe, to byl jeho kůň. Tady to moc ale necítíme. Myslím, že jeho kytarovým vzorem byl Alvin Lee - ostatně I´m Going Home hráli Blue Effect i na koncertech. Taky měl inspirace od Yardbirds, takový malý předzeppelinovský obraz spíš tuším než slyším a cítím. V každém případě pět hvězdiček je bez debat!
reagovat
Tak tohle SP Blue Effectu nemá chybu,Slunečný
hrob není třeba komentovat a B strana I ve Got My Mojo Working -bluesový standart zahraný v r.1970
a la Led Zeppelin,Hladíkova kytara zní na tu dobu světově a Vláďa Mišík dokazuje bluesový feeling.
Tyhle dvě skladby by se dobře vyjímaly na Meditaci
/mslím A stranu,místo kroků vedle-Fénix,Stroj na nic/.
Ještě dnes stojí za poslech.
reagovat
alca.40 @ 28.03.2007 00:00:00
Sluneční hrob mam moc rada ale škoda že není nahranej v midi sistemu jako doprovod na klavesy.
alca.40@seznam .cz @ 28.03.2007 00:00:00
Pokud někdo ma sluneční hrob v midi sistemu tak ho odkoupím.
Mirek Kostlivý @ 18.10.2007 09:59:15
Jakýpak bluesový standart zahraný v roce 1970? Tak hráli již v roce 1968 a na světové úrovni, stačí porovnat s bluesovými klasiky té doby. Nehledě na to že deska vyšla (stejně jako EP Blue taxi) již v roce 1969. Osobně jsem se přesvědčil na vlastní oči, když mám tyhle skvosty doma ještě schovány ...
Zdeněk @ 18.10.2007 10:20:41
Spletl jsem se o 2 roky/ikdyž B.E. vznikl v 2.půli
r.1968/o to snad ani nejde.Důležitá je ta skvělá
muzika,kterou jsem poprvé slyšel živě v roce
1969/1970?/ a dodnes z koncertu mám ten nejlepší
dojem.Taktéž i já mám SP i EP schované jako památeční.
V kvalitě muziky se snad shodneme.
Mirek Kostlivý @ 18.10.2007 12:19:03
To je jasný, že se na tom shodneme. Ty dva roky jsou spíše důležité k vůli těm Led Zeppelin, které Hladík v té době nemohl znát. Takže se dá říct, že vycházeli ze stejných kořenů, jako oni, a kdybych to chtěl přehnat, tak bych zavtipkoval, že Page kopíroval Hladíka, kterého samozřejmě neznal. Jedničku nahráli Zeppelíni v říjnu 1968, vyšla až v lednu 1969. Page jako kytaristu znal Hladík určitě, poslouchal Yardbirds ap. Ta moje poznámka spíše směřovala na nelogičnost přirovnání, když o starší kapele tvrdíme, že hraje jako ta mladší (např. B.B.King hraje jako Clapton, Emerson s Nice na 2. beat festivalu v Lucerně 1968 jako Varga v Collegiu ap.). Ale ber to jako poznámku puntičkáře, nikoliv osobně, však nikdo (ani já) není neomylný ...
Zdeněk @ 18.10.2007 15:00:53
Já svůj příspěvek formuloval spíše pocitově-
pocit stejné síly,jako při zeppelinovském blues.
Pamatuji si- poslouchal jsem výborné rockové
pořady rumunské sekce RFE - občas I´ve Got My
Mojo Working v podání Blue Effect z tohoto singlu
hrávali - DJ nešetřil chválou/občasné anglické
pochvalné výrazy/.Škoda,že se tahle nahrávka nedostala dál do světa.Musím ještě jednou zopakovat,
dle mého názoru patří na Meditaci.
mohyla @ 24.10.2009 07:28:29
Súhlas.Ja mám tieto skladby ešte na vinyle a od začiatku mám Hladíkovu gitaru v "I ve ..." zafixovanú,ako jedno z najkrajších sól
PaloM @ 24.10.2009 09:39:35
Je to kuriozita reagovať na 3,5 rokov starú recenziu, málokto tu tak dlho vydržal. Našťastie, Zdeněk je stále tu - pozdravujem ťa :-) Slunečný hrob ? To nie je hrob, to je drahokam najvzácnejší, žiari stále na slnku !
Zdeněk @ 24.10.2009 13:51:29
ad PaloM - zdravím Tě také a jen připomínám skvělou cover verzi Slunečného hrobu od Krausbery.
Mohyla @ 05.05.2011 17:25:46
Petr Gratias:
O spomínanej verzii Blue Effectu I've Got My Mojo Working na singli Sluneční hrob sme sa tu už bavili. SP sa páči viacero ľuďom, menovite pri spomínanom blues krochkám od spokojnosti, parádne urobené! (Samozrejme Sluneční hrob tiež skvelý, myslím, že bol použitý aj v Pelíškoch a zabodoval aj u synátora a jeho kamarátov, pátral u mňa, či tom mám, čiže vlastne oslovil aj generácie dozadu).
Dobrá hudba je dobrá huddba, nezáleží na tom ako sa volá. Zdravím Tahotný.
- hodnoceno 5x
- hodnoceno 0x