Diskuze
Jednotlivé zobrazení příspěvku z diskuze Hranice hudby |
Judith - 13.01.2025 12:50:39 #
|
Potíž se současnými komerčními AI aplikacemi je v tom, že pirátsky plení pokladnici umělecké tvorby za celá staletí, jak o tom píše hejkal. Vše je natolik pozměněno a přemleto, že se nedá identifikovat konkrétní umělec, takže nevznikají autorskoprávní nároky, na druhou stranu se právě kvůli tomuto rysu AI nedá výsledek považovat za lidské dílo. Z umělecké stránky pak do takto vzniklých produktů pronikají nápady a postupy, které by ten, kdo projekt sestavuje, sám nevymyslel, nejdou z jeho duše - i když si to může myslet, jako si dříve zmíněný "autor" RPI "alba" skutečně myslel, že "k němu přišla hudba", zaměnil strojově nabídnutý amalgám za inspiraci a tvůrčí vnuknutí. Chápu, že jakmile je člověk jednou v procesu ponořený, podobným domněnkám a mylným závěrům se neubrání, ale připadá mi to docela děsivé. Na druhou stranu dnes existují legální virtuální hudební nástroje. V případě, který je z právního hlediska čistý, společnost najme hudebníka a zaplatí mu za to, že ze svého nástroje vyloudí všechny možné zvuky. Pak připraví a prodá program, který umožní zadat příslušné noty nebo jinak virtuální nástroj ovládat (třeba u bicích dotykem na grafické rozhraní) a vyjde zvuková stopa. Tu je potom možné editovat co do tempa, hlasitosti... Bude to znít relativně plynule, podobně jako pokročilé překladače umí pracovat s kontextem odstavce a neřadit jen mechanicky za sebe slova, ale úplně přirozený dojem taková "hra" budit nebude a třeba jazzovou trubku by z počítače nikdo nevyloudil ani za zlaté tele. Pro ty, kdo neovládají noty, existují stránky, kde člověk zabrouká melodii a může si vybrat, jaký nástroj ji zahraje. Zábava pěkná, když se objevily v devadesátých letech veřejné kopírky, taky jsme zkoušeli, co se s tím všechno dá udělat... a s trochou fantazie mohlo vzniknout i výtvarně zajímavé dílo. Dokud si každý fotil svoje tělesné části, vlastně žádný problém, ale nový umělecký druh se z toho nestal. |