Diskuze

Jednotlivé zobrazení příspěvku z diskuze Hranice hudby
Judith - 16.01.2025 15:45:00 #
Čtu příspěvky, které mezitím přibyly, tenhle už mám naťukaný, tak ho přidám. Shrnuje za mě podstatné.

Aby člověk mohl pracovat s něčím jiným než generativními AI aplikacemi, tedy používat virtuální hudební nástroje či software, který skládání ulehčí, musí být schopen popsat žádané tóny a vztahy mezi nimi v pojmech hudební nauky. To se mi zdá evidentní. Je potřebná znalost vnitřní hudební struktury - kompoziční práci si může ulehčovat ten, kdo ji alespoň v základech ovládá. A nebo je potřeba praktická zkušenost s hraním.

Komerční generativní AI aplikace pracují se slovním zadáním, které popisuje povrch kýžené zvukové textury. Žádaný styl, tempo, jednotlivé typické prvky hotové "písničky". Že bude s generativní hudební aplikací někdo zacházet tvořivě (povede ji specifickým slovním zadáním co nejblíž své představě) a třeba i pečlivě výsledek upravovat, tomu já osobně věřím. Opravdu hezký koníček. 

Pořád ale zůstávají dva problémy: materií takového zvukového souboru je nelegálně získaná masokostní moučka (výrobce aplikace ji ukradl) a vedle skutečného hudebního díla, byť jednoduché písničky nebo na druhé straně cover verze s malým osobním vkladem, má takový produkt povahu bramborového salátu, v němž už nejsou ani brambory, ani okurky, ani hrášek, ani majonéza.

Tohle je za mě hlavní argument, proč tyto produkty nejsou hudebním dílem. Kvůli souhře faktorů, které vylučují všechno, co dělá hudební dílo dílem. V každé z jednotlivostí najdeme výjimky a hraniční případy (nápady se půjčují, počítače používají, živí muzikanti jen plní cizí vizi, atd.), ale generativní AI aplikací vytvořený soubor tyto hranice rozmazává všemi směry. Všechno dohromady je to prostě příliš mnoho posunů a změn, aby se dalo pořád mluvit o bramborovém salátu. Není to hudební skladba.
Copyright © easyaspie.cz Created in 0.041 s.