Diskuze
Jednotlivé zobrazení příspěvku z diskuze Hranice hudby |
Antony - 02.03.2025 09:27:53 #
|
Judith: Povrchnost se s tématem pojí velice úzce. V tomhle smyslu souhlasím. Uvědomme si, že i povrchnosti existuje mnoho druhů. Od neochoty do něčeho proniknout, tedy posuzovat věc jen podle zlomku informací, až po snahu sice proniknout, ale pouze skrze formální aspekty (prostředky). Výsledek je zkreslený a neodpovídá charakteru zkoumaného subjektu, v tomto konkrétním případě - uměleckého díla. Nemůžeme je zkoumat jako auto jen z hlediska technických parametrů, ale jest nutno přidat něco více. Nepřidali-li jsme, nebo přidali-li jsme málo, jsme povrchní. Z mé strany šlo hlavně o poukázání na to, co hodnotíme, než jak. Tedy "jak" taky, ale ve smyslu způsobu, nikoli výsledku. Dva zdánlivě stejně zkušení posluchači mohou vyhodnocovat zdánlivě stejně naposlouchané dílo na základě úplně rozličných mechanizmů. Můžeme přistoupit formálně popisně a schematicky, ale jakože erudovaně, a snadno sdělitelně, či dokonce přenositelně, což dělá většina hodnotitelů, často i z řad tzv. odborníků. Nebo především na základě emocionálních účinků, které se ale nesnadno popisují (imprese jsou ošemetný nástroj, to je snad jasné, to by si nejlépe měli uvědomovat sami impresionisté), kladou vysoké nároky na literání zdatnost, schopnost srozumitelné asociativní imaginace, a vůbec dovednost sdělování vlastních abstraktních myšlenek. Pro mne je největší pruda číst produkty autorů z první kategorie, kteří jsou navíc stiženi neschopností pisatelskou, takže humpolácké myšlenky sdělují humpoláckým stylem. Jak se ke schopnosti hodnocení uměleckého díla dle účinků dopracovat? Základem je analýza sebe sama, permanentní reflexe hodnotitelského algoritmu. Hodnotím auto jako špičkové proto, že se mi v něm fajn jede (účinky)? Nebo proto, že je to moje oblíbená značka a má správně červenou barvu (prostředky)? Anebo proto, že moje libost při jízdě vznikla primárně z té červené barvy a jména designéra (Bernstein efekt naruby - formálně předpisové prostředky = skvělé účinky)? Jakákoli předpojatost je špatně, pozitivní i negativní, stejně jako formálnost vyhodnocování díla dle prostředků. Taková hodnocení jsou pro mne bez výpovědi. Jsou nepřínosné, jejich dopad je rušivý. Z hlediska individuality jsou právě taková pseudohodnocení uniformní. Individualita byla dobrá poznámka.. O to více si považuji amatérských vyjádření, kostrbatých a nesmělých, ale hlavně poctivě pocitových. Zapálený milovník hudby (nezaměňovat se zapáleným milovníkem stylu či interpreta) je na dobré cestě, protže dává průchod své nezkreslené vnimatelské individualitě. Pokud se z ní nedá svést cinklými mapami nebo falešnými rádci, má šanci dojít. Mnozí se však motají v kruhu, z nějž nejsou ani ochotni ani schopni vystoupit. Přitom meč na rozetnutí onoho kruhu každý třímá ve své mysli. |