Diskuze
Jednotlivé zobrazení příspěvku z diskuze Hranice hudby |
Judith - 08.01.2023 14:18:19 #
|
Dám to i sem, citátové vlákno má jinou peristaltiku a spojitost by se časem vytratila: Keiji Haino (co ho níže zmiňuje Poki) hovoří o svém přístupu k hudbě >> odkaz "Pro hraní je potřeba vědět, kam chce zvuk jít. Zvuk nikdy nechce zůstat v klidu. Pohyboval jsem rukama právě takto, protože cítím, že tento zvuk se chce volně pohybovat všemi směry. Neměl bych pokud možno dominovat nad jeho přirozeností. Zvuk vzniká, když je vyslaný do vzduchu. Jestli si myslíte, že můžete slyšet zvuk na počítači /míní při tvorbě, otázka byla na elektronickou hudbu/, jste blázni. Zvuk potřebuje být vystavený vzduchu, aby bylo možné jej zakusit nebo vtělit. Jinak nemůžete zjistit, kam chce jít. Věřím, že každý zvuk má svou vůli, já mu jen trochu pomáhám." "Učit se hrát na hudební nástroj mi nedává smysl. Já potkávám nástroje na svých cestách po světě - dívám se do výlohy a přemítám, jak bych na ten který nástroj hrál. Pak si ho nechám ukázat a zeptám se ho: Půjdeš se mnou domů? Když řekne ano, koupím ho. Někdy mi chvíli trvá, než zjistím, jak na něj hrát. Zkouším foukat, poklepávat a podobně a průběžně zvuku naslouchám. To mě těší. Kdybych se učil, jak na nástroj hrát, nikdy bych mu nemohl plně naslouchat a vyjádřit to, co po mně chce, naplnit jeho možnosti. Školení hudebníci hrají jen tóny, které jsou na stupnici, ale žádný tón není špatný. Myslím, že profesionál by měl umět zahrnout do své hry každý tón. Pak bude jeho nástroj šťastný." Něco ve mně koukalo celou dobu s otevřenou pusou, jak je tohle vůbec možné (nejen si myslet, ale ještě to takhle důležitě prezentovat - pochopila jsem, že Keiji je v jistých kruzích velmi respektovaný), a něco jiného celou dobu rylo: A proč vlastně ne, můžeš mi říct jediný rozumný důvod??? Každopádně jsem u jeho líčení, jak se sbližuje s hudebními nástroji (předtím zmínil, že má doma i slovenskou fujaru), slzela smíchy, a možná to bylo osvícení, kdo ví. Jo a prý se dostal k hudbě díky The Doors, to byl jeho iniciační zážitek. |