Diskuze
Jednotlivé zobrazení příspěvku z diskuze Hranice hudby |
Antony - 16.07.2023 10:35:51 #
|
chimp.charlie: Ono to tak do značné míry je. V reálném světě je vnější podoba uměleckého díla určena různými okolnostmi, ekonomickými možnostmi, rámcem, i tím zadáním. To všechno ovlivňuje způsob ztvárnění. Vždy v této souvislosti zdůrazňuji mlhavou a jemnou hranici mezi uměleckým dílem a řemeslem. Měřítka se v průběhu času mění. Co dříve bylo ani ne řemeslo, ale třeba i vedlejší produkt průmyslové výroby, je dnes považováno za umělecké dílo. Co dříve bylo umění, dnes vnímáme jako řemeslo. Všechno se posouvá a ten původní důvod vzniku je vymazán. Dalo by se najít spousta protichůdných příkladů, ale snažím se psát co nejobecněji. Osobně zkoušku časem považuji za přeceňovanou, je to měřítko popularity, nikoli hodnoty. Navíc samotná hodnota (kvalita) uměleckého díla měřitelná objektivně není, proto tento aspekt jako určující neberu. Současně so dovolím připomenout určité pasáže z charakteristiky uměleckého díla: Umělecké dílo je člověkem záměrně vytvořený objekt, jehož primární (ne nutně jedinou) funkcí je funkce estetická, tj. funkce budit estetickou libost a vytrhávat vnímatele (recipienta) z automatizovaného chápání skutečnosti, aniž by dílo samo nutně plnilo nějaké další, pragmatické funkce (naučnou, zábavní, ekonomickou). Svět je plný uměleckých děl, která nejsou známá, za hodnotná je nikdo nepovažuje, jejich tvůrce také jako umělec není uznáván, jsou ztracena v prostoru a čase. Přesto, a vlastně právě proto, jsou to ryzí umělecká díla. Je jen otázkou velké osudové náhody, zda je jim dáno být po desetiletích či staletích objevenými a vnímanými. Ale ani to není podmínkou. |