Diskuze
Jednotlivé zobrazení příspěvku z diskuze Hranice hudby |
Judith - 16.07.2023 12:00:50 #
|
Pořád nerozumím tomu, pokud definice uměleckého díla počítá s účinkem na vnímatele, jak si poradíme s těmi díly, co zůstaly v šuplíku? Stačí jako vnímatel autor? K předchozí otázce, jestli se kritikou myslí hodnocení, to bych skutečně nechala jiným. Ale do tvorby patří vedle inspirované fáze i vědomé, záměrné utváření, rozsáhlejší díla by bez této stránky sotva vůbec došla dokončení a taky ne všechno, co se upřímně a volně řine z duše, je umění. Aspektů a složek je tam prostě víc, včetně vůle, vyjádření "já to takhle chci" v momentu, kdy autor přivádí na svět něco nového. Ponoření do inspirace je hlavní, ale ne jediné. V praktickém provedení, zhmotnění nápadu je i záměr, třeba jen blesková volba na základě zkušeností s materiálem. Nesplachovala bych tohle všechno jako řemeslnou stránku věci, přímo se to vše na účinku podílí. Důležité mi připadá umět se v tom pohybovat natolik volně, aby autora tohle drobné průběžné "přemýšlení" a rozhodování nevytrhovalo z ponoru. No a chyby, tady je zase spousta možností, co chybou rozumět. Vyzdvihla bych, že člověk se učí tím, co reálně udělá a vyzkouší, ne spekulacemi, ty stačí v čistě teoretických oborech nebo v technice, kde se dá vše propočítat (nosnost konstrukce a podobně). Proto se v umění stejně jako obecně v životě nemá smysl snažit o perfektní výsledek na první pokus, člověk si tím uzavírá spoustu možností a taky přichází o příležitost dozvědět se něco o sobě. |