Diskuze
Jednotlivé zobrazení příspěvku z diskuze Hranice hudby |
Judith - 30.07.2023 23:56:54 #
|
Jaaak jako, moje řeč? To si teď jako rozumíme nebo co? Úplně jsem se lekla :DDD S tím termínem, samotný určitě může sloužit jako jedna z forem postrčení, podnětu, pro někoho velmi účinná. Problém vidím v tom, že termín bývá součástí nějak formulované zakázky. Pokud nejde čistě o technologickou souslednost kroků, kterou je potřeba dodržet, domluvený pronájem nějakého zařízení nebo lokality od-do a podobně, zakázka vždycky znamená určitá očekávání, vyslovená i nevyslovená, a tady to začíná tvůrčí prostor zužovat potenciálně rizikovým způsobem. Souhlasím, že práce na zakázku nevylučuje vznik hodnotného uměleckého díla, ale sotva to můžeme obrátit, že by ho zaručovala nebo zvyšovala pravděpodobnost - tady bych odlišovala právě zakázku a čistě deadline (i když ani ten nebude fungovat úplně na každého). Ještě mě napadlo, jak se někdy říká, že čím víc umělec trpí, tím líp - možná nejde tolik o utrpení, ale právě o prvek nečekaného, překvapivého, silného podnětu, který s různými osudovými ranami přichází. O to, že takové události (které můžou taky vybublat zevnitř, nemusí jít nutně o vnější zásah) člověka nutí spoustu věcí přehodnotit, přeskládat, vyvazují ho ze samozřejmosti bytí. Což je velmi blízko podstatě umění. (Ale taky to nefunguje na každého, někoho podobné věci prostě jenom rozhodí nebo rovnou zlomí.) Koukám, že přibyl další příspěvek, nechám to tak, jak jsem to mezitím sepsala. |