Diskuze


« další předchozí »
Antony - 05.12.2023 20:08:59 #
Pegas:
Nic není jednoduché. O každé problematice by se daly psát knihy. Omezený rámec diskuzního příspěvku vede k jistému zobecňování, aby vůbec bylo možné něco vyjádřit. Jde o nezbytný způsob zajištění funkčnosti sdělení. Není třeba kvůli tomu nabývat dojmu, že bych viděl věci mimo komplexnost souvztažností.
O tom, s čím by se konzument spokojil, a co naopak nežádá (a tím je jako konzument definován), byly také napsány knihy. Trh má poměrně tvrdé a nemilosrdné mechanismy, řídí se jimi bez ohledu na naše představy, touhy a přání. To platí i pro vydávání, distribuci, propagaci a živou prezentaci hudby. Příčin je mnoho, vyplývají z dlouhodobé situace ve společnosti. Ostatně i to, včetně tvého povzdechu "nevím, kde to vázne", je potvrzením toho, co píšu v posledním odstavci. Je opravdu zbytečné se nad tím podivovat. Naopak v tom vidím velkou a dějinami sociologie prověřenou logiku. Co k podivení je, tak skutečnost, že se zde daří sjednotit několik desítek příznivců oné hudby mimo běžné komerční trendy. Což je dáno možnostmi doby, především vytvořením nezávislých platforem a dostupností nahrávacích i distribučních technologií.
Jediné, v čem nespatřuji žádnou souvislost s diskutovaným, je tvoje poznámka o povyšování se. Nic takového tu nezaznělo, zní to jako vytržené úplně odjinud.
Pegas - 05.12.2023 18:31:35 #
Antony: Ono to nebude tak jednoduché. Není potřeba se povyšovat nad ty, kdo nejsou do hudby tak zapálení a berou to třeba jen jako kulisu a spokojí se s málem, zase se můžou víc zajímat o něco jiného, co jde mimo nás. Ale věřím tomu, že i oni by nakonec přivítali větší pestrost, jak jsem psal, klidně ty samé interprety, ale větší záběr do jejich tvorby. A jelikož všechno souvisí se vším, tak je sice hezké, že si můžeme sami najít tu vhodnou hudbu pro nás, ale bohužel pokud ji chceš slyšet i naživo, máš většinou smůlu, u nás není publikum, pořadatelé, propagace, nevím, kde to vázne. Přitom dnes kdekdo z domácího mainstreamu vyprodávávelké haly a mnohé z těch našich kapel nenaplní ani menší kluby. 
hejkal - 05.12.2023 06:48:43 #
Som ponorený do zbierky hororových poviedok Písně mrtvého snivce (Carcosa, 2021) od americkeho Lovecraftového epigona Thomasa Ligottiho. Jeho temný filozofický pohľad na ľudstvo z knihy Spiknutí proti lidské rase poslúžil ako podklad pre monológy Rusta Cohlea, detektíva z prvej série môjho obľúbeného televízneho seriálového kúska True Detective (Temný případ).
Antony - 03.12.2023 13:23:59 #
Judith:
Jak u jakého filmu. Ale obecně ano, filmy v naprosté většině přestavují větší opruz než čtení. Vizuální diktát je na škodu, neboť nic nepřináší, naopak, vytváří blok obrazotvornosti. Což umí i některé knihy, ovšem.
Antony - 03.12.2023 13:20:38 #
Pegas:
Automatická doporučení jdou vždy mimo mne. V lepším případě je beru jako náhled, pokud se objeví někde na okraji, pod čarou (Bandcamp). Proč ne, inspiracím se meze nekladou. Ovšem pokud se jedná o vnucené a vlezlé playlisty, které jsou defaultně nastaveny tak, že hrají přednostně a skoro se jich nedá zbavit, v ten moment službu končím a škrtám. To jsou především veškeré streamy, které považuji za zhmotněné zlo.

Co se týče principu volby songů do rádií, ano, výstižně popisuješ konzumní závislost produkce-masmédium-posluchač, která tvoří uzavřený kruh a drží se vzájemně pod krkem. Všimni si, že v tom kruhu není místo pro autora ani interpreta, neboť ti jsou v rámci potravinové pyramidy úplně vespod.

Celé to vypovídá o tom, na co narážíme neustále. Kulturní nároky a průměrný vkus obyvatelstva jsou na hranici negramotnosti. Co na tom, že nadpoloviční část lidstva umí číst a psát, způsobem přístupu jich je stejně víc než 90% analfabety. Proto nelze očekávat, že rádia budou hrát něco jiného, že konzument bude chtít konzumovat něco jiného.

Naštěstí doba přináší poměrně rozsáhlé možnosti, aby okrajová část zájemců o kulturu také získala svůj prostor. Že to jde, je vidno různě kolem a existence tohoto serveru je též důkazem. Akorát se mi zdá zbytečné se opakovaně podivovat nad tím, co se děje mimo hranice našich zájmů. Tam začíná ten "normální" svět krátkodobé spotřeby, povrchnosti a instantních požitků. To přece víme. Aspoň někteří.
Pegas - 03.12.2023 12:04:20 #
Vnucování je právě hlavně z těch médií, ale lidi to asi chtějí. On je to vlastně takový začarovaný kruh, co jsem vypozoroval u běžných posluchačů, diváků... Když v rádiu budou hrát samé osvědčené hity (stokrát ohrané, všem dobře známé, jedno v jaké verzi, originál či cover), tak si lidi libují, jak jim hezky hrají a rádia nemají důvod hrát něco jiného. Jakmile začnou hrát neznámé věci, tak budou lidi nadávat a rádia se vrátí k té jistotě. A tak to funguje i u televizí. Lidi raději budou dokola koukat na tzv. klasiky, přiblblé seríály, nenáročné filmy a jak dají něco zajímavého, ale co se nedá jen tak zkonzumovat, tak brblají, že v televizi nic nedávají. Takže všude zahnívá pořád to samé. Samozřejmě to je trochu zobecněné. je asi fakt, že většina lidí nejsou vyloženě hudební fandové (proti tomu nelze nic namítat). Ale kolikrát jsem si i říkal, že by mi vlastně poslech rádia v autě, v práci (doma to nedělám) nevadil, ani kdyby tam byli ti samí interpreti z mainstreamového popu, poprocku, ale výběr skladeb se neomezoval na pár odrhovaček. A další způsob vnucování jsou různé hitparády, žebříčky, hudební pořady v médiích i běžné vysílání. Tam se prostě nasadí to, co tam někdo (firmy) protlačí a hraje se to do zblbnutí. Kolikrát v minulosti se staly hity z něčeho, co bylo vlastně blbé, ale tím ohráváním se to lidem zalíbilo.
Mohyla - 03.12.2023 12:04:05 #
Autobiografie Marka Lanegana vychází česky!
Zpívej pozpátku a plač

Lanegan vypráví o vlastní tvorbě i zákulisí showbyznysu, ale také o svém celoživotním boji s depresemi a závislostí.
  Kniha je zároveň příběhem devadesátkového amerického rocku ve všech jeho podobách.

>> odkaz
Judith - 03.12.2023 11:50:06 #
Já jsem divná v tom, že mi sledování filmu připadá jako mnohem větší dřina než čtení :-) Pokud jde o automatická doporučení, asi záleží na tom, kolik toho člověk o sobě prozradí. Já mám v jednom prohlížeči všechno pohromadě včetně přihlášení a placených účtů a třeba YouTube algoritmus mi opravdu mnohokrát nabídnul dobře, většinou v oblasti vinyl ripů různých vykopávek.

Moc popravdě nerozumím, jak je možné nechat si něco "vnutit", což je námitka vůči streamovacím platformám, kterou občas slýchám. Na YouTube mám po většinu času vypnuté automatické přehrávání, když mám chuť na pár písniček, naklikám si poslechovou frontu podle sebe. Na YouTube Music mám většinou zvolené automatické opakování aktuálního alba, aby mi nezačalo hrát něco jiného - když se chci nechat překvapit, možnost vypnu, občas je to zajímavé. A hlavně, když se mi něco nelíbí, tak to prostě zastavím, ne? Když to není čekárna u doktora, kde běží třeba rádio, neumím si zkrátka představit, jak by mě někdo mohl přimět poslouchat něco, co poslouchat nechci.

Na druhou stranu je dobré mít své dodavatele tipů a pokušitele, můj největší je balu :-) ten mě ukecá vždycky ;-)

Oni jsou asi i lidé, kterým automatické nebo osobní playlisty prostě vyhovují, je to jejich svobodná volba. Až na základě této diskuse jsem si všimla, že playlisty nabízí i Bandcamp - nevím, jak to funguje, nemám potřebu to zkoušet, ale v mobilní aplikaci mám vedle kolekce alb i záložku Playlists.
Pegas - 03.12.2023 10:17:26 #
Já jsem asi divný, ale na mě nějak ta automatická doporučení alb, filmů, knížek... nějak nefungují, opravdu minimálně mi to nabídne něco, co mě zaujme a podobné vnucování mě spíš otravuje,s tejně jako personalizované reklamy (které jsou také mimo). Pokud jde o různé playlisty, ať už na Spotify nebo Youtube, tak to jde také mimo mě a k životu to nepotřebuju. Různé podivnosti u vydavatelství nevycházejí, protože vydavatelství je kšeft a tam je potřeba vydat hlavně to, co se prodá. Stejně tak je to s těmi singly. Proč by se někdo obtěžoval s albem, když dneska vydá singl a v případě slavného jména jsou prostě předem zaručená vysoká čísla shlédnutí a z toho pak už nějaké příjmy. Singly jsou potřeba pro hitparády, marketing. Samozřejmě nějaaký neznámý umělec či začínající vydá singl, protože je rád, že něco udělal. U singlů velkých popových jmen tipuju náklady větší než u menších kapel na celé album. Ale nemyslím si, že by alba byla na vyměří v dohledné době. Většina kapel, které mě zajímají, se touto cestu neubírá a mnozí umělci sami mají rádi alba jako celek, tj. kolekce hudby i obal. A nemusejí to být koncepční desky, ale stejně za tím vždy něco je. A řekl bych, že bude i dost interpretů, kteří mají pár singlů, se kterými zabodují, ale celé album už taková sláva není, nebo je vycpané vatou. Ve výsledku je podstatné, že tu je prostor pro singly i alba, každý si může vybrat, co chce, hudby je mraky dobré i špatné. Největší peklo je pouze se spoléhat na vnucovanou hudbu z médií a mainstreamu, to se fakt nedá.
Judith - 03.12.2023 00:29:34 #
Jasně, nevhodnost pro hudební vydavatele má víc důvodů, spojila jsem v tomhle bodě různé věci. 

Hudba typu soundscapes, ambient, atmospheric (typické štítky) má úplně jiné ambice a volí pro dosažení účinku jiné cesty než propracované autorské vyjádření. Ale vidím i nahrávky, které si něco berou z obojího.  
« další předchozí »
Copyright © easyaspie.cz Created in 0.0517 s.