Speakers & Junior
Skupina Speakers patří dnes k zapomenutým bigbítovým skupinám, které v šedesátých letech rozšířili brněnskou hudební scénu na přelomu let 1964 až 1965. Nepochybně pod vlivem populárních Beatles, které chtělo následovat ve jejich stylu mnoho skupin na středních školách.
V jejich repertoáru byly převzaté skladby Tremeloes, Creedence Clearwater Revival, Turtles, Tony Christie, Neila Diamonda... ale brzy se začala prosazovat vlastní tvorba.
V r. 1968 přišel do skupiny z rozpadlých Singins baskytarista Pavel Pelc, který se v r. 1973 připojil ke Skupině Jana Sochora, kde pobývaly tři čtvrtiny bývalých Progress Organization a od r. 1977 se stal spolu s Váněm, Klukou, Morávkem a Horkým členem Progres 2...
Speakers si brzy získali přízeň publika, třebaže nevládli nějakou mimořádnou instrumentální výjimečností a sázeli především na melodické a relativně snadno zapamatovatelné refrénové písně.
Nahrávali v československém rozhlase a první singly na méně známem labelu Discant: První hřích / Mlha se ztrácí (1969) a na labelu Panton Tajné přání / Atlantida (1970). V r. 1971 vyšlo na Pantonu jejich EP Prodavač peří / Kvítek / Znám už píseň tvou / Vítr.
Leaderem skupiny byl zpěvák Jiří Kameš, který získal přezdívku Koťák proto, že měl zálibu v malých chlupatých zvířátkách.
Hráli většinou na tanečních zábavách kolem Brna, ale získali i 4. místo na Jazz univerziádě v Českých Budějovicích v r. 1969 a pak po tehdejší rozsáhlé síti brněnských klubů, kde se v popularitě Speakers řadili za Synkopy 61, Atlantis nebo Vulkán.
Pravděpodobně jejich největším hitem byla skladba Prodavač peří od Amen Corner, kterou se velmi proslavili i na tehdejší Pozor, zákrutě! vysílané z Bratislavy.
Na přelomu šedesátých a sedmdesátých let začalo docházet k personálním změnám. Něktří z hudebníků dostudovali vysoké školy a nastoupili do občanských povolání... Ta nejvýraznější byla v období 1972 - 1973. Do skupiny nastoupila mladá krev - instrumentálně vyspělí hráči výraznějšího talentu, od kterých se hodně slibovalo, ale bohužel normalizační proces začal utahovat šrouby. Skupina musela změnit název na Junior a pod ním se jim podařilo v Pantonu natočit album Hledání radosti, které vyšlo na počátku r. 1976....
Bohužel i přes opravdu kvalitní hudební základnu (kytara, varhany, bicí nástroje) do skupiny začaly vstupovat různí zpěváci pop-music a kompromisy normalizovanou kapelu tlačily mimo ryzí bigbítový potažmo rockový rámec....
V r. 1976 potkala na polském turné skupinu tragédie. U Kutna poblíž Lodže na železničním mostě dostalo jejich auto smyk a došlo k osudovém střetu s autobusem. Zahynul technik skupiny a zpěvák Kameš se ani v nemocnici v Lodži neprobral z komatu.... Kytarista Olšaník (bývalý člen Beggars, Jals a R.I.Eagles)málem vykrvácel, nebýt pohotovosti bubeníka Hliněnského a varhaník Libra (bývalý člen Generace Q a Bats) utrpl vážná ortopedická zranění a málem přišel o nohu. Prodělal mnoho operací, ale do aktivního muzicírování se už nevrátil...
Třebaže bylo činěno několik pokusů skupinu revitalizovat s novými členy (zpěvák Jiří Látal, zpěvačka Jana Matysová a další) kapela v osmdesátých letech zaniká....
Přesto však patří do brněnského melodického bigbítového podhoubí, které v rámci mapování tehdejší scény jsem zařadil zejména pro pamětníky...
PETR GRATIAS... (celý článek)
Discografie a recenze