Pavel Fajt je významný český avantgardný bubeník, skladateľ a duchovný otec legendárnych kapiel ako napr. Dunaj alebo Pavel Fajt & Pluto. Narodil sa v roku 1957 v Brne a tzv. brnenská scéna sa stala v Česku pojmom aj vďaka jeho aranžérskym či producentským schopnostiam. Spôsob myslenia a hry na bicích poukazuje na silnú individualitu a talent pri tvorení netypických postupov, ktoré sa napr. v skupine Dunaj nesmierne uplatnili.
"Stále intenzívněji si myslím, že hudba není konstrukce, že v ní jde o pocit a proto by se řemeslo nemělo vyvyšovat nad sdělení. Dnes hudbu chápu jako duchovní záležitost, ve které není místo pro rozum. Proto se snažím nalézt nějaký prapůvod rytmu, jeho esenci". (Pavel Fajt, 1996 Lidové noviny)
Výrazne na seba upozornil v projekte Bittová & Fajt (1987 Panton), ktorý napriek náročnosti hudobného materiálu zožal úspech u poslucháčov aj kritiky. O rok nato prišla dvojica s ďalšou spoločnou nahrávkou Svatba (Review Records). Veľmi dôležitou kapitolou jeho života bolo účinkovanie v kapele Dunaj a nahral s nimi tri fantastické albumy Dunaj & Iva Bittová (1989), Rosol (1991) a Pustit musíš (1996). Dunaj bol zoskupením silných osobností a tak nečudo, že sa Iva Bittová, Pavel Fajt alebo aj Vladimír Václavek rozhodli pre sólovú dráhu.
Pavel Fajt & Pluto bola krátkodobá rocková kapela, ktorá voľne nadväzovala na tvorbu Dunaja. Pri otázke istej bývalej manažérky brnenských skupín, že čo tá jeho nová kapela bude hrať jej odpovedal, že pop z Pluta. Tak vznikol názov tejto formácie, ktorá sa taktiež nezmazateľne zapísala do dejín českého progresívneho rocku. Vydali spolu len dva štúdiové albumy Pavel Fajt & Pluto (1996, Indies Records) ) a Tři (1998, Indies Records). Sú skvelou ukážkou pesničkového art-rocku a alternatívy, kde Pavel Fajt opäť dokázal svoju silu ako hudobný koordinátor a majster rytmu. Keďže aj v Pluto boli výrazné osobnosti, tak došlo opäť k rozchodu a vznikli ďalšie skupiny ako FruFru a Ty Syčáky. Pri otázke aké posolstvo nesie hudba Pluto odpovedal Fajt takto - "Pozitivní. My nejsme žádný bojovníci za pravdu. Je to třeba další možnost pro ty, kteří se nechtějí opičit. Chtěli jsme udělat něco zvláštního".
Po rozpade Pluta nasledovali projekty Průhlední Lidé (Chadima & Fajt) a medzinárodní The Danubians, ktorí vydali svoj jediní album v prestížnom americkom vydavateľstve Cuneiform Records. Či je to avantgarda, world music alebo prog-rock, tak Fajt neustále potvrdzuje svoju jedinečnosť a nemožno mu uprieť ani cit pre správny výber svojich spoluhráčov. Jeden z najzaujímavejších projektov je jednoznačne Autopilote a vznikol z toho ethno/elektronický album Ido (2008, Indies Records), na ktorom hosťujú aj českí muzikanti ako Roman Holý (J.A.R., Monkey Business) alebo jeho parťák z čias Dunaja Vladimír Václavek.
Prvá sólová doska prišla v roku 2001 a dostala príznačný názov Drum Trek. Experimentálne ladený počin je zameraný na rôzne zvukové koláže za rytmického sprievodu bicích. Na konte má samozrejme veľa ďalších projektov či hosťovaní. Zaujímavosťou bolo aj koncertné turné Slet bubeníků s rôznorodými muzikantmi a najlepšie to popísal samotný Fajt v jednom interview - "My klidně spojíme techno s vážnou hudbou, industriál s Afrikou, Kubu s polkou a fotbalový rytmy s jazzrockem. Navíc se ještě tváříme, že je to tak v pořádku. No a této hudební fantasmagorii pozvaní hráči prostě musí věřit. Toto je hlavní kriterium výběru - touha si zablbnout". Nakoniec z týchto koncertov vznikli dva živé albumy Gathering Of Drummers (2005) a Drumming Brew (2007).
Pavel Fajt je hudobník európskeho významu a spolupracuje s mnohými umelcami z rôznych kútov sveta. Je si vedomý toho, že hudba je predovšetkým emocionálnou záležitosťou, no zároveň upozorňuje na to, že využívanie rozumu je taktiež dôležité pre finálnu stavbu kompozície. Na vysvetlenie princípu hudby má veľmi svojské vysvetlenie - "Hudba, aby fungovala, tak musí být sexy. Musí mít šarm. Šarm, to je vlastně nějak skrytá erotika. Proto jsou třeba Francouzky nejkrásnější, protože mají ten šarm přirozený, takový to ženství. Muzika to musí mít taky. Bohužel je tenhle šarm nahrazován chtíčem. Hodně rockových kapel to má na tom postavený, je to odkryté. To mě nezajímá, mě spíš baví ten šarm, Francouzky. To, co nakonec působí na lidi, je ta skrytá sexualita.. ten šarm. A jek jsme se bavili o tom, že je to postaveno na rytmu, ostinátním hraní, já si myslím, že takhle by to šlo přiznat... Skrytá erotika... Ostinátní rytmus by tohle mohl svým způsobem otevírat. Hudba je vždycky nějaký čarování" ... (Pavel Fajt, 1996 Kulturní magazín UNI).
autor: alienshore
Diskografia:
Bittová & Fajt (1987)
Iva Bittová & Pavel Fajt – Svatba (1988)
Dunaj & Iva Bittová (1989)
Stepanida Borrisova & Pavel Fajt – Sacha (1990)
Dunaj – Rosol (1991)
Fajt & Meneses – Songs For The Drums (1993)
Bittová & Fajt – Kolednice (1995)
Anna Homler, Geert Waegeman, Pavel Fajt – Macaronic Sines (1995)
Anna Homler, Geert Waegeman, Pavel Fajt – Corne De Vache (1997)
Dunaj, Bittová, Fajt – Pustit musíš (1996)
Pavel Fajt & Pluto (1996)
Pavel Fajt & Pluto – Tři (1998)
Chadima & Fajt – Průhlední Lidé (1998)
Pavel Fajt & Václav Kořínek – Ladakh 567 (2000)
The Danubians – Amy Denio, Pavel Fajt, Csaba Hajnocy, Gabi Kenderesi (2000)
Drum Trek (2001)
Slet Bubeníků – Gathering Of Drummers (2005, live)
Slet Bubeníků – Drumming Brew (2007, live)
Autopilote (Yumiko, Ondřej Smeykal, Pavel Fajt, Roman Holý, Vladimír Václavek) – Ido (2008)
Pavel Fajt & Václav Cílek – Souhvězdí Santini (2009)
Oona Kastner & Pavel Fajt – Pavoon/Levantis (2013)
Drumming Alley & Harmony Sky (Antonin Fajt, Pavel Fajt, Oona Kastner) (2013)
... (celý článek)