Enchant
04.08.2000
Keď sa povie Enchant, progresívnej hudby znalý jedinec si hneď predstaví kapelu zo San Francisca hrajúcu progrock 90-tych rokov. Produkciu formácie si obľúbilo mnoho priaznivcov tohto žánru po celom svete. Prvým dielom "A Blue Print Of The World" (1994) sa zapísala viac než dobre, na domácej pôde sa o vydanie debutu postaralo vydavateľstvo Magna Carta až o niekoľko rokov neskôr. Potom, čo sa v hudobnej tlači objavili skvelé recenzie a album sa hojne predával v Európe, no najmä v krajine vychádzajúceho slnka - Japonsku, Enchant vyštartoval spoza veľkej mláky získavať si fanúšikov svojou hudbou. Pod vplyvom takých skupín, ako Dream Theater, Rush, Kansas, Queensryche a Marillion (Steve Rothery z Marillion produkoval niektoré skladby na albume v liverpoolských Parr Street Studios spoločne s kapelou) vznikli vyzývavé technicky vyspelé skladby s vlastným znením. Hudba Enchant je autentická a nie je akýmsi skúšaním, čo by chcel poslucháč počuť. Pramení priamo od srdca. Po jej počúvaní s tým musíte iba súhlasiť. Kapele záleží na tom, aby si udržala poctivý prístup v tvorení, vlastnú identitu a pokračovala vytýčeným smerom. Popri formáciách ako Shadow Gallery, či Magellan sa Enchant stal vyhľadávaným artiklom pre poslucháčov, ktorí si zakladajú na inteligentnej a obsahovo bohatej rockovej hudbe. Enchant si získal uznanie aj tým, že sa podieľal na sérii tributných albumov vydavateľstva Magna Carta (1995). Tieto nahrávky obsahujú prepracované verzie pôvodných skladieb od Yes, Genesis a Pink Floyd.
Bubeník Paul Craddick nerád priznáva, že na bicie hrá už 18 rokov. Vedie ho k tomu jeho prílišná skromnosť a sebakritika. Svoj hudobný život začal ako klavirista, rodičia ho posielali na hodiny klasických lekcií. Postupne sa zdokonalil aj v hre na gitare a basgitare. V súčasnosti Paul stále považuje za bubeníka č.1 Neila Pearta (Rush), ale má i ďalších obľúbencov - Stewart Copeland, Bill Bruford, Mike Portnoy, Tim Alexander, Manu Katche... V ich hre vyhľadáva zriedkavé kombinácie štylistickej originality, cit pre rytmus a dobre vyvinutú technickú zručnosť. Tieto prvky sa potom snaží kultivovať v svojej hre. Okrem toho sa zaoberá čítaním filozofickej literatúry, ktorá ho inšpiruje pri občasných príspevkoch do textov kapely, a behá.
Spevák Ted Leonard začal ako mnoho spevákov v kostolnom zbore. Jeho starý otec, zbormajster a výborný hudobník, hudbou nainfikoval celú rodinu. Ted sa rozhodol brať hudbu vážne približne v 16. rokoch. V tom čase spieval v skupine Revelation, značne ovplyvnenej Iron Maiden. Neskôr prešiel obdobím funky s kapelou Spoons, v ktorej pôsobilo hlavné jadro predošlého zoskupenia. Spoons však sprevádzali problémy a zrejme najväčší bol ten, že Ted začal náhodne chodiť s bubeníkovou priateľkou. Do Enchant vstúpil v roku 1992. Bola to pre neho fantastická osobná i profesionálna skúsenosť. Prinútilo ho to zvýšiť si úroveň muzikantskej disciplíny a zároveň poskytlo možnosť spolupracovať so zaujímavými charaktermi členov. Debut vznikal krátko po jeho príchode do zostavy, pričom vokálné linky už boli určené, preto sa ešte nemohol realizovať v plnom rozsahu. Avšak na ďalšom albume "Wounded" (1996) znie jeho vokál akoby od iného speváka.
Teda ovplyvnili kapely Kansas, Dream Theater, King´s X, Jellyfish a všetky ich deriváty, Queensryche a Tears For Fears. Jeho vokálny prejav obohatili aj Paul Rogers, Joe Lynn Turner, Matthew Ward, Steve Perry a 2-Pac.
Ak sa spýtate Douga (Douglas A. Ott) na jeho obľúbené skupiny, možno vás prekvapí svojou odpoveďou. Od gitaristu progresívnej kapely akou je Enchant nebudete očakávať, že spomenie Jellyfish, Tears For Fears, Stone Temple Pilots a Toad The Wet Sprocket. Popri tom však nezabudne na Rush, Marillion, Sagu, či Dream Theater. Počúva všetko, čo ho nejakým spôsobom osloví, nemusí to byť iba ´heavy´ a ´progres´. Vyrastal na hudbe skupín Kiss a Rush. Až po návšteve koncertu gitaristu Pata Traversa sa rozhodol, že bude hrať na gitare. Sóla Traversa a Pata Thralla ho pobláznili natoľko, že na druhý deň bežal kúpiť si svoju prvú gitaru a album "Go For What You Know" od Pat Travers Band. Neskôr sa nechal uniesť hrou Neala Schona z Journey, ktorý miešal neuveriteľnú rýchlosť s plačlivými melódiami. Imponoval mu i Ian Crichton (Saga) svojou rýchlou rytmikou, Alex Lifeson (Rush) kvôli dramatickosti v každej odohranej note a Steve Rothery (Marillion), schopný vniesť do hry vášeň a emócie. Týto ľudia boli základom pre budovanie jeho vlastného štýlu.
Doug svoj horizont gitaristu a skladateľa rozšíril o producentskú a zvukársku činnosť. V štúdiu sa snaží pozbierať čo najviac informácií. Keď nadišiel čas nahrávania materiálu na "Wounded", znova požiadali o pomoc Stevea Rotheryho, ale hlboko vo vnútri si Doug želal produkovať album. Steve však kvôli zaneprázdneniu nemohol vyhovieť. Doug sa teda rozhodol, že zriadi domáce 32-stopé štúdio a začne nahrávať. Zabralo mu to šesť mesiacov. Nebol zvukár, ale vedel toho dosť. Zistil však, že experimentovaním skúšal nájsť osobitý zvuk a osvojiť si istú techniku pred konečnou mixážou. V iných štúdiách, kde čas sú peniaze, je zložité dosiahnuť výsledok podľa vlastných predstáv. V domácom štúdiu si môžu členovia Enchant dovoliť pracovať dovtedy, pokiaľ nie sú spokojní.
Vo voľnom čase si Doug rád prečíta dobrú knihu, pozrie film, hrá videohry, alebo surfuje po internete. Tiež hrá pre zábavu v niekoľkých kapelách prevzaté skladby, väčšinou cez víkendy. Za najobľúbenejšiu činnosť považuje jedenie. Nič vraj neurobí muža šťastnejším než dobré jedlo.
Diskografia:
A Blueprint Of The World (1994)
Wounded (1996)
Time Lost (1997)
Break (1998)
Zostava:
Ted Leonard - spev
Douglass A. Ott - gitary, basgitara, spev
Ed Platt - basgitara (bývalý člen)
Benignus - klávesy, programovanie
Paul Craddick - bicie
Gustaf Fjelstrom - basgitara (hral na európskom turné 1998, je členom skupiny Maximum Indifference)
KAROL GERBA http://music.box.sk/news.php3?id=1236
So súhlasom autora prevzal PaloM 6.12.2008
... (celý článek)