Tribal Tech - Reality Check (1995)

Reakce na recenzi:

alienshore - 5 stars @ 06.04.2015

Reality Check je pomerne prekvapivým dielom, keďže predošlý Face First (1993) bol so svojou silnou improvizačnou zložkou naozaj niekde inde. Tribal Tech opäť vsadili viac na kompozičnú stránku a priniesli už po niekoľkýkrát úchvatnú zmes fusion, jazz-rocku, funku a aj blues. Zásadným prvkom je však prieraznejší rockový zvuk a taktiež je tu aj citeľný príklon k progresívnejšiemu poňatiu skladieb. Kapela ako keby sa čiastočne vrátila aj do obdobia albumov Nomad (1990) a Tribal Tech (1991), a to rozhodne nie je vôbec zlá myšlienka. Muzikanti takého kalibru ako Henderson, Kinsey a Willis dokážu zložiť tak nádherné a pritom energické kompozície, že sa poniektorí fanúšikovia na nich aj hnevajú za zmenu štýlu, ktorá príde o pár rokov neskôr.

Scott Henderson predvádza bohatý arzenál gitarovej techniky a predovšetkým harmonického cítenia. Je to hráč, ktorý má vlastný nezameniteľný štýl a patrí medzi elitu vo svetovom meradle. Autorský podiel je rozdelený klasicky medzi ním a basákom Gary Willisom. Tradične dostane priestor s jednou skladbou aj klávesák Scott Kinsey. Rôznorodosť materiálu je teda zaistená a Reality Check nie je ani zďaleka spiatočnícky album. Táto štvorica môže robiť hudbu akú len chce a stále to bude top kvalita. Nie je dôležité ovládať len znalosti z teórie a využívať ich v praxi, ale treba mať predovšetkým chuť tvoriť niečo, čo sa vymyká bežným formám a vniesť do hudby vlastný pohľad, a adrenalínové dobrodružstvo. Tribal Tech je prototyp futuristického fusion, ktorý sa síce obzerá aj do minulosti, ale ich tvorba posunula celú túto žánrovú priehradku do nového milénia o veľký kus vpred.

Album je výrazovo naozaj pestrý. Úvodné pomalé intro Stella by Starlight sa prehupne do heavy-fusion s rozšíreným názvom Stella by Infra-Red High Partical Neutron Beam. Tribal Tech stvorili perfektnú ukážku tvrdosti, disharmónie a skvelého groove rytmu. Napriek náročnosti inštrumentálnych pasáži neupadá do exhibície a koniec patrí bubeníckemu extempore Kirka Covingtona. Skladateľ a basák Gary Willis sa zaskvel so svojou Nite Club a krásne melodickou Speak, ktorá nadväzuje na tvorbu Tribal Tech z prelomu 80-tých a 90-tých rokov. Na atmosférických zvukoch stavia Worlds Waiting, pričom Tribal Tech sa v tejto polohe predstavili už niekoľkokrát a vždy to dopadlo na výbornú. Skladba Susie's Dingsbums sa tvári ako seriózny jazz a v momente, keď Henderson vytiahne prekvapivo ostrý zvuk gitary, tak nastupuje energický jazz-rock. Orientálnymi motívmi nabitá Jakarta je príkladom, ako pristupovať k hudbe bez zábran. Hole In The Head je excentrický improvizačný kus, kde Henderson, Kinsey a Willis predvádzajú svoje jedinečné hráčske schopnosti. Foreign Affairs, Premonition a titulná Reality Check sú tradične plné skvelých nápadov, kde človek môže len s nemým úžasom vnímať dokonalú súhru nástrojov.

Album je uzavretím jednej kapitoly, teda hlavne z hľadiska hudobného smerovania. Kompozičná kvalita hrala v Tribal Tech istý čas dôležitú úlohu, ale postupne sa začalo kormidlo otáčať do končín improvizačného fusion, čo sa prejavilo napr. aj na doskách Illicit a predovšetkým Face First. Spoločné jamovanie rysovalo skladby a s ich hráčskym potenciálom sa dostávala hudba do úplne iných dimenzií. Tribal Tech dokázali túto polohu vždy dokonale zužitkovať. Tentoraz však boli opäť vysoko tvorivá skladateľská jednotka, ktorá jednak prihliadala na krásu klasickej skladby a zároveň aj na určité percento improvizácie, a to určite potešilo mnohých fanúšikov. Tribal Tech sú neúnavní hľadači a Reality Check je "len" ďalším dokumentom ich nedostižnej tvorby.

 


Copyright © easyaspie.cz Created in 0.0339 s.