Santana - Carlos Santana - Mahavishnu John McLaughlin: Love Devotion Surrender (1973)
Reakce na recenzi:

Ač se tu Santanova tvorba těší značné oblibě, tahle deska se s počtem recenzí (jedna) u zdejšího posluchačstva tomuto standardu dosti vymyká. Důvodem nejspíš bude Carlosův odklon od "latinou" ovlivněné tvorby a silný až experimentální příklon k fusion a jazzu. Spojení s odborníkem na tyto styly Johnem McLaughlinem dává už leccos tušit, a od vložení cd do přístroje a následného stlačení knoflíku play je posluchač vtažen do snového a jen v drobných konturách načrtnutého světa fusion hudby.
Deska obsahuje dvě malebné kratičké kytarové miniatury, dvě na nápady hýřící vize obou kytarových mohykánu spojených tu v jedno tělo a jednu dlouhou, zprvu se pomalu rozjíždějící, po chvíli však rytmicky strhující suitu Let Us Go Into The House Of The Lord. Ta se s dřívější Santanovou tvorbou dá poměřovat zhruba nejpřijatelněji a to zejména díky bujarým rytmickým přelivům a citlivě vsazenému jižanskému espritu, který doposud tolik charakterizoval kytaristovu složitou osobnost. Love Devotion Surrender je stěží uchopitelným kusem rané mistrovy tvorby, ale pokud máte rádi album předchozí či to následující, časem vám to stejně nedá a s trochou snažení najdete zalíbení i v nahrávce recenzované.
Asi to nikdy nebude to "WOW" podobně jako u Abraxas či Welcome. Love Devotion Surrender je příliš nečitelné, nesmělé a nepředvídatelné album na to, aby vás uchvátilo v takové míře, jaká se u Santanovy tvorby z let dávno minulých očekává. Na tuto desku se dá pohodlně praktikovat ono pořekadlo – nemusí pršet, stačí když jen kape.
stargazer @ 06.06.2020 13:09:11 | #
Tento kytarový duet považuji za ten nejlepší, co mám ve sbírce na cd. Překoná Benson-Farrell, nebo Scofield-Metheny, taky Stern-Johnson. Není to tím, že se převážně orientuji na tvorbu J.McL., ale tím, že album vzniklo v mých oblíbených sedmdesátých letech.
Jan Hammer tvrdí, že si zahrál na bicí spolu Michaelem Shievem ve skladbách A Love Supreme a Let Us Go Into The House Of The Lord. Taky si vzpomíná, že si zaspíval refrén v A Love Supreme.
Další rovnocená spolupráce mezi C.S. a J.McL. vznikla na Invitation To Illumination, Live At Montreux 2011.