Whitesnake - Flesh & Blood (2019)
Reakce na recenzi:

Přestože na nové desky píši recenze velmi rád, u letošních Whitesnake jsem s podobným krokem moc nepočítal. I když přiznávám, že už v ukázkách mne nová fošna hodně překvapila, s nějakým nakročením na hudební Olymp jsem se s Coverdalovci absolutně neztotožňoval. Takže očekávání byla veskrze průměrná. Ještě před tím vším, jsem si na internetu přečetl množství recenzí pozitivně nadšených, i totálně kriticky cupujících. Ale jelikož jsem od přírody spíše pozitivista a u nové muziky většinou věřím v to lepší, tahle - https://www.metalforever.info/article.php?id=33645 – pěkně optimistická desítková recka mě nové Whitesnake naservírovala na zlatém podnosu. Autorovi Pepsimu jsem jeho zápal sežral i s navijákem (akceptoval i ony kritické ohlasy vespod) a jal se nové dílko bílého hada objednávat.
Po pár dnech čekání a vytouženém spuštění tlačítka play mne zklamala jen jedna jediná věc, a tou je pro dnešní dobu tolik typický pošramocený ohulený zvuk, malinko celou desku tak zbytečně devalvující. Na sluchátkách to opravdu nebyla žádná sonická slast, ale v běžném provozu-v mp3, při cestování, v autě, k práci...se tyto mantinely rázem setřeli a v uších mi znělo jen to hlavní a tím je samotná muzika.
A to tedy byla jak na první poslech, tak na dnešní zhruba sedmý nadpozemská Whitesnake-ovská mana. Nebudu zbytečně chodit okolo horké kaše a s podobným nadšením jako autor z Metal Forever napíši, že kusanec Flesh and Blood je pro mne dnes (a snad mi to ještě nějaký ten pátek vydrží :-) nejlepší/rozumněj-co se týče kvality songů nejvyrovnanější kolekcí z celé plejády hadích alb. Novinka se mi líbí o kapánek víc než předešlé Forevermore (a to mám tedy hodně rád) a zřejmě předčí i brilantní Slip of the Tongue. Při srovnání s komerční rovinou hitparádově profláknutého 1987, sic nenabízí tak ostré prvoplánové hity tipu Is This Love, ale svou celistvostí, maximální vyhranností, talentem, pílí všech zůčastněných a hlavně ohromným, až dechberoucím nasazením, strčí do kapsy i těch pár nej výtvorů z vlastního portfólia kapely.
Flesh... je do nejmenšího detailu vypiplaná kolekce třinácti písní, která po celou svou stopáž nabízí jen skutečně velmi málo hluchých míst, a to se na poměry Whitesnake stávalo v minulosti jen zřídka kdy.
Kapela má formu jako hrom a dvojice kytaristů (miláček) Reb Beach a Joel Hoekstra sází jeden hromový riff (Gonna Be Alright) vedle druhého, jedna lepší melodie střídá druhou a většina skladeb má i velmi silné refrény.
Kluci se netlčí tolik do bluesvých vod jako dřív, ale místy nechávají problesknout i stadionovou zdobnost s neuvěřitelným množstvím kytarových kudrlinek.
Osobně velmi kvituji dramaturgii nahrávky, kdy jsou energií nacuané songy (Good To See You Again, Shut Up & Kiss Me) poskládané v těsném závěsu na začátku desky, uprostřed je místo jak pro oddech ( When I Think Of You), tak pro tempově burácející písně (Trouble Is Your Middle Name, Well I Never), či epický majstrštyk Heart Of Stone-zřejmý vrchol desky. Závěr je pak velkolepý i laskavě melancholický zároveň. Na pozici jedenáct je to koncertní šlapající tutovka Get Up , za ní jemná After All a tečku tvoří monstrózní kashmirovka Sands Of Time. Fantazie.
Coverdal je zde zachycen ve (velmi) slušné pěvecké formě, kytary znějí maximálně plně a masivně a rytmika v čele s Aldridgem nemá chybu. Tempové rozvržení jednotlivých songů a hlavně brilantní kytarová aranžmá a celkvá nápaditost jednotlivých songů činí z letošní kolekce bílého hada opravdu silnou a stabilní nahrávku.
Osobně-čím jsem starší, tím více se dokáži vcítit do kompozičních choutek věkově postarších umělců, jejichž kariéra je už dávno za vlastním zenitem. Možná právě proto mě tak šmakují poslední nahrávky Deep Purple, Uriah Heep, Davida Gilmoura, Steva Hacketta, Iana Andersona, UFO, nebo právě Whitesnake. Možná jsou jejich poslední desky těmi skutečně POSLEDNÍMI a jestli je tomu tak i v případě Whitesnake, pak se s námi tato parta nemohla rozloučit vypilovanějším dílem.
Velké díky Davide.
horyna @ 08.06.2019 09:19:32 | #
Zdravím oře: já těm Whitesnake úplně propadl. Poslouchal jsem je dopoledne k recenzi, odpoledne si dal další nástřel a večer znovu desku celou. Nemůžu se od ní odpreparovat:-)
Je ještě brzo na nějaké soudy o desce roku, ale nedávno tu Braňo něco nakousnul-že mu sedí jakýsi progresivní objev ze švédska, a i když mám prog přec radši než hard, letos se u mne budou Flesh and Blood určitě prát o přední příčky.
Víš já si nejvíc vážím (a užívám) toho, že se Davidovi a boys konečně!!! podařilo složit plně komplexní materiál bez vaty a výplní. Na Forevermore něco málo vatáže je, na Good... ještě víc a když jdu po přijímce nazpátek, tak Slip má dvě velmi slabé skladby, 1987 alespoň třetinu (ať si kdo chce co chce říká o hitech a velkých skladbách, pár kusů je čistá komerční hrůza:-) a bluesové desky z první půle let osmdesátých rovněž nemají vyrované setlist.
Letos jsem si vyprofiloval každou skladbu zvlášť, každá je silná sama o sobě, každá je něčím zajímavá, něčím mne osloví, něčím baví a má specifické kouzlo. - Až na jednu – a tím se dosávám k tvé otázce-pro mne je jedinou slabší (i když ne úplný odpad) titulka-prostě mne ničím výraznějším neoslovila. Naopak jmenovaná Hey You (You Make Me Rock) je pecka. Svým nasazením připomíná oblíbenou Judasovku z Painkiller- Between the Hammer & the Anvil -jen v pomalejším tempu.
Jak píši, začátek je nátlakový 1. a 3.skl tepou jako hrom. Dvojka ma parádní vyhrávky a atmošku, čtyřka viz výše, pětka je stadiónová, šestka oddechovka, 7. a 9. jadrné poctivé hard kusy a vrcholem desky a zároveň jedny z nej songů kapely jsou písně 10.-13. To jsou čistý RedBullovky:-)
Sympaťák Joel Hoekstra zapadl výrobně, je jiným typem než Doug Aldrich. Ten se tlačil víc do blues a vytvářel kapele charakterističtější sound vázaný k jejich počátkům. Joel je hračička, já ho znám z alba Somewhere in California od Night Ranger-mého jediného od nich oblíbeného. Tam spolu s Bradem Gillisem vytvořili perfektní tandem a nahráli několik pamětihodných skladeb.
Nejraději mám stejně Reba Beache-toho sleduji již od počátků Winger, kde první a ani druhá deska ještě nepřededli úplně jaho kvality. Ale Pull, IV-ka a Karma to už je top liga, jak z hlediska hudebního, tak hráčsko-kytarového. On zkrátka umí, je to talent od přírody, i proto si jej David vybral. Reb hraje naplno, je to srdcař a dokáže vymyslet zapamatovatelné vyhrávky, šlapající riffy i ďábelská sóla. Whitesnake s ním (podobně jako několik posledních nahrávek Winger) mají šťávy na rozdávání.
Tož asi tak:-)