Spálený, Jan - Edison (1978)
Reakce na recenzi:

Svůj sólový debut "Edison" vydal Jan Spálený až ve věku třiceti šesti let. Nezvalovu nejspíš vrcholnou báseň si tento hudební režisér Supraphonu a vášnivý letecký modelář zhudebnil prostě jen tak, pro radost, a původně ani nezamýšlel svou skladbu nahrát: předpokládal, že to prostě nebude nikoho zajímat. Naštěstí zásluhou Hynka Žalčíka nakonec vznikla tato deska, která se může směle řadit k tomu nejlepšímu z československé hudební produkce všech dob i žánrů.
Přestože Spálený se před Edisonem věnoval prachobyčejnému popu (skládal pro svého známějšího bratra Petra), v ničem nezaostává a v mnohém předčí i slavné západní art-rockové umělce té doby. Hlavně aranžérské schopnosti, jež zde předvedl, jsou fenomenální: hudba se neustále proměňuje spolu s básní, tu je více rockové kytary, tuhle dominují Stivínovy dechy, tadyhle se kouzlí zvuky z rozličných klávesových nástrojů a tamhle zase zní zneklidňující housle spolu s výstřely psacího stroje, ale přitom se hudební složka pořád drží textu, respektuje jeho formu a naprosto přirozeně ho doplňuje. Jestliže pouze Nezvalova velkolepá báseň sama o sobě dokáže na jejího čtenáře velmi silně zapůsobit, Spáleného hudba a přednes tento už tak velký dojem ještě několikrát umocní a pocity i pestré obrazy se střídají na mysli s ďábelskou kadencí - obzvlášť při poslechu v noci je efekt nejlepší.
Ačkoli Jan Spálený jako zpěvák proslul svým ošoupaným, bluesovým chraplákem, na tomto albu byl jeho hlas ještě dost čerstvý a svěží, aby předvedl vynikající pěvecký výkon včetně přesvědčivých výšek (na samém konci alba dokonce i jedno vysoké C).
Že je zhudebňování poezie - k níž má, jak sám říká, "maniakální vztah" - jeho velmi silnou stránkou, to pak dokázal v budoucnu ještě několikrát i s ASPM (například Poeův "Havran" či Ogdenova "Balada o katovi"), ale Edison je v celé jeho diskografii určitě nejrobustnějším počinem. Klenot, jenž se dá poslouchat pořád dokolečka a prozkoumávat z nesčetného množství úhlů ať už po stránce básnické, nebo muzikantské.
Petr Gratias @ 25.02.2012 10:26:01 | #
Zdravím Borku....
tys mě asi úplně nepochopil, nebo jsedm to napsal nesrozumitelně.....
Samozřejmě, že v té době bylo balastu a otravné a hloupé hudby víc než dost.... to sice nezdůrazˇ%nuji, ale pamětnicky to nijak nepopírám....
Chci tím ale říci, že kdyby se taková hudba jako EDISON objevila dnes, tak by díky různým Chinaski, Kryštof a Kabát byla odsouzena k nezájmu téhle kategorie posluchačů a úplně by propadla.
Tady na Progboardu se potkávají většinou rockeři a ti kteří mají vytříbené a specifičtější názory a vkus a tak snadno získaáš dojem, že to tak platí i plošně mimo. Není to bohužel pravda. Nedávno jsem o tomhle tématu mluvil s pár vrstevníky, kteří tuto dobu pamatují jako já a já se jim svěřil, že s podobnými srovnáními na Progboardu mívám tu a tam "problémy" a všichni nechápavě zírali, proč musím obhajovat tuhle skutečnost, protože jsme to přece prožili a víme svoje a bohužel se "musíme" pohybovat i v té mainstreamové sféře, kde jsou lidé
založeni komerčně a nemají zájem moc přemyšlet a pouštět si do hlavy nějakou poezii, myšlenkově bohatší sdělení s nějakým posláním a kreativitami.
Uvědomil jsem si, jak je najednou obtížné obhajovat a vysvětlovat tyhle názory, protože jsou mladším ročníkům nepochopitelné.....
S přiblblou českou pop-music si to nemám zájem čas od času vyřizovat.... Nasírá mě, že místo aby šla do útlumu, tak stále opruzuje novými Superstary a Talenty...
Smířlivější pamětníci by řekli: Kašli na to, jiný to nebude tak s nimi nebojuj. Bojovat nechci, ale proč bych nemohl dát najevo vůči té plytkosti a povrchnosti, přiblblé české hudby, která se dokonce místy tváří jako rocková, že tady otravuje vzduch....
To nemá nic společného s tolerancí. Je škoda, že na Progboardu není víc lidí nad padesát, myslím, že bych ve většině z nich našel podporu a nemusel bych "obhajovat" svoje stanoviska, prověřená zkušenostmi minulých desetiletí v téhle branži....
Řeknu to ještě jinak - Borku:
Štědroň, Ulm, Laufer, Marton, Pergl, Hromádka, Bartoň, Liška..... je pro mě totéž co
Chinaski, Kryštof, Desmod, No Name.... v jiných barvách...
Šlo mě JENOKM o to postavit tak výjimečný projekt jako EDISON do dnešních souvislostí. Nic víc, nic míň.
Zdravím!