Spálený, Jan - Edison (1978)

Tracklist:
1. Zpěv I. 6:03
2. Zpěv II. 4:34
3. Zpěv III. 5:37
4. Mezihra 0:55
5. Zpěv IV. 8:23
6. Zpěv V. 9:06

Hudbu na slova Vítězslava Nezvala napsal a instrumentoval Jan Spálený



Obsazení:

Jan Spálený - zpěv, bastrombón
Jiří Stivín - flétna, altsaxofon, basklarinet
Richard Kroczek - kytara, el. kytara, housle, el. housle
Jaroslav Vraštil - klavír, varhany, cembalo, smyčcový syntezátor Rolland, moog syntezátor
Vladimír Bár - el. piáno Fender, klavinet Hohner
Eduard Parma ml. - baskytara
Petr Eichler - bicí, zvony, kostelní zvonky, gongy, láhve, psací stroj

 
08.08.2015 Vagant | #
5 stars

Vzhledem k tomu že se brzy nastěhuji do Košíří pocítil jsem touhu vyjádřit sympatie k tomuto věru utajenému klenotu českého artrocku. Jan Spálený pracoval jako hudební režisér v Supraphonu a jen tak pro osobní potěchu si zinstrumentoval velebáseň Vítězslava Nezvala z roku 1927. Tuto zálibu podědil po svém dědečkovi, který ve volném čase relaxoval u četby partitur vážné hudby. Edison ležel u Spáleného na skříni a padal na něj prach až do chvíle než jej objevil Hynek Žalčík. Doporučil nahrání celého dílka, které také svými konexemi protlačil. Vznikl sevřený útvar plný dynamiky, který můžete poslouchat pořád a pokaždé v něm naleznete něco zajímavého. Ať už jde o básnickou metaforu nebo instrumentální obrat.
"šli jsme ruku v ruce v otevřeném snění - za město, kde počínaly Košíře"
reagovat

25.08.2013 tykeww | #
5 stars

Jan Spálený je bezesporu zajímavou postavou české hudby. Pro veřejnost je neznámý a zůstává „ve stínu“ (jen co se týče popularity) svého bratra Petra. Ovšem zatímco se Petr věnoval čemusi mezi popem a country, Jan nahrával jednu z nejlepších desek sedmdesátých let, díky nikomu jinému, než Hynku Žalčíkovi. K ASPM a osobitému pojetí blues vedla ještě věru dlouhá cesta, prvním sólovým albem Jana Spáleného se stalo hudební zpracování jednoho z vrcholů tvorby našeho předního básníka Vítězslava Nezvala, básně EDISON.

Je neuvěřitelně zajímavé, že i když se dá deska počítat do skupiny artrockových/progrockových alb, celé dílo stojí na poezii, a to zpívané civilním projevem Jana Spáleného, který měl nedejbože k Gabrielovi, Andersonovi či Lakeovi vskutku daleko, ale to absolutně nevadí, autorův hlas je příjemný a lidský. Deska drží neuvěřitelně pohromadě, Spálenému věříte každé slovo (jste-li ochotni naslouchat). V kapele, která nenapodobitelným způsobem protagonistu doprovází, jsou víceméně málo známí hráči, což vzhledem k v některých místech téměř virtuozitě může překvapit, samozřejmě je důležitý i jeden z dalších titánů české jazzové/rockové/všelijaké hudby - Jiří Stivín.

Těžké popsat. Musíte poslouchat a doufejme pochopit. Proč jsem dal pět hvězdiček.

reagovat

PaloM @ 27.08.2013 06:04:15
Pekne si to popísal. Kôli tejto LP som si kúpil Nezvalovu zbierku básní, kde je Edison aj Signál času. Platňu som dávno predal a predsa len som sa dožil nového vydania - na jubilejnom 3CD Sedmdesát
sú obidve veľdiela na prvom CD a kopu ďalšej kvalitnej muziky - a tu je info >> odkaz

tykeww @ 27.08.2013 09:33:40
Slyšel jsem o tom Palo, děkuji. Byl jsem nadšený, když jsem doma objevil knížku Edisona, a to v docela pěkném vydání. Samozřejmě jsem se o Nezvala začal zajímat jen a jen díky Spálenému.
P.S. Šlo by "Jiřího Stivína" opravit na "Jiří Stivín"? Popletl jsem pád.

PaloM @ 28.08.2013 07:00:30
"Stivín" - opravené.

04.07.2011 Bill Pleška | #
5 stars

Svůj sólový debut "Edison" vydal Jan Spálený až ve věku třiceti šesti let. Nezvalovu nejspíš vrcholnou báseň si tento hudební režisér Supraphonu a vášnivý letecký modelář zhudebnil prostě jen tak, pro radost, a původně ani nezamýšlel svou skladbu nahrát: předpokládal, že to prostě nebude nikoho zajímat. Naštěstí zásluhou Hynka Žalčíka nakonec vznikla tato deska, která se může směle řadit k tomu nejlepšímu z československé hudební produkce všech dob i žánrů.
Přestože Spálený se před Edisonem věnoval prachobyčejnému popu (skládal pro svého známějšího bratra Petra), v ničem nezaostává a v mnohém předčí i slavné západní art-rockové umělce té doby. Hlavně aranžérské schopnosti, jež zde předvedl, jsou fenomenální: hudba se neustále proměňuje spolu s básní, tu je více rockové kytary, tuhle dominují Stivínovy dechy, tadyhle se kouzlí zvuky z rozličných klávesových nástrojů a tamhle zase zní zneklidňující housle spolu s výstřely psacího stroje, ale přitom se hudební složka pořád drží textu, respektuje jeho formu a naprosto přirozeně ho doplňuje. Jestliže pouze Nezvalova velkolepá báseň sama o sobě dokáže na jejího čtenáře velmi silně zapůsobit, Spáleného hudba a přednes tento už tak velký dojem ještě několikrát umocní a pocity i pestré obrazy se střídají na mysli s ďábelskou kadencí - obzvlášť při poslechu v noci je efekt nejlepší.
Ačkoli Jan Spálený jako zpěvák proslul svým ošoupaným, bluesovým chraplákem, na tomto albu byl jeho hlas ještě dost čerstvý a svěží, aby předvedl vynikající pěvecký výkon včetně přesvědčivých výšek (na samém konci alba dokonce i jedno vysoké C).
Že je zhudebňování poezie - k níž má, jak sám říká, "maniakální vztah" - jeho velmi silnou stránkou, to pak dokázal v budoucnu ještě několikrát i s ASPM (například Poeův "Havran" či Ogdenova "Balada o katovi"), ale Edison je v celé jeho diskografii určitě nejrobustnějším počinem. Klenot, jenž se dá poslouchat pořád dokolečka a prozkoumávat z nesčetného množství úhlů ať už po stránce básnické, nebo muzikantské.
reagovat

Fan @ 04.07.2011 20:00:41
Tak tak, přesně tak.
Edison by se měl pouštět o hodinách literatury na středních školách.

luk63 @ 05.07.2011 11:52:19
A při hodinách hudební výchovy taky :-)

Petr Gratias @ 24.02.2012 21:20:55
Když se zamyslím nad projektem Edison Jana Spáleného, tak si musím říct, jak náročné, myšlenkově obsažné a hlubokomyslné věci vznikaly v dávných časech...

Když vedle toho postavím alba takového KABÁTU, CHINASKI, KRYŠTOF, DESMOD nebo NO NAME... tak si uvědomuji jaký propad znamená kultura současnosti.... trudno je člověku na duši....

Borek @ 25.02.2012 09:12:26
Petře, není to poprvé, co mi uniká význam podobného srovnání. Stavět vedle sebe Spáleného projekt ze sedmdesátých let se současnou produkcí, cíleně zaměřenou na oslovení mas, je blbost. Víš to jistě mnohem líp než kdo jiný, přesto tak děláš opakovaně. Že by jakési nutkání čas od času si to tady vyřídit s tím popem? Nebo přímo s dneškem?
Člověk by z takové poznámky pomalu nabyl dojmu, že "tehdy" se na hudební scéně ani žádný odpad nevyskytoval, taková to byla, panečku, doba! Nebyla. Toho humusu bylo všude kolem habaděj, a nejen v muzice. Tak jako teď, jako za sto i tisíc let (pokud to tedy letos svět nezapíchne). Nevěřím, že v Brně tomu bylo jinak.

Petr Gratias @ 25.02.2012 10:26:01
Zdravím Borku....
tys mě asi úplně nepochopil, nebo jsedm to napsal nesrozumitelně.....
Samozřejmě, že v té době bylo balastu a otravné a hloupé hudby víc než dost.... to sice nezdůrazˇ%nuji, ale pamětnicky to nijak nepopírám....
Chci tím ale říci, že kdyby se taková hudba jako EDISON objevila dnes, tak by díky různým Chinaski, Kryštof a Kabát byla odsouzena k nezájmu téhle kategorie posluchačů a úplně by propadla.
Tady na Progboardu se potkávají většinou rockeři a ti kteří mají vytříbené a specifičtější názory a vkus a tak snadno získaáš dojem, že to tak platí i plošně mimo. Není to bohužel pravda. Nedávno jsem o tomhle tématu mluvil s pár vrstevníky, kteří tuto dobu pamatují jako já a já se jim svěřil, že s podobnými srovnáními na Progboardu mívám tu a tam "problémy" a všichni nechápavě zírali, proč musím obhajovat tuhle skutečnost, protože jsme to přece prožili a víme svoje a bohužel se "musíme" pohybovat i v té mainstreamové sféře, kde jsou lidé
založeni komerčně a nemají zájem moc přemyšlet a pouštět si do hlavy nějakou poezii, myšlenkově bohatší sdělení s nějakým posláním a kreativitami.
Uvědomil jsem si, jak je najednou obtížné obhajovat a vysvětlovat tyhle názory, protože jsou mladším ročníkům nepochopitelné.....
S přiblblou českou pop-music si to nemám zájem čas od času vyřizovat.... Nasírá mě, že místo aby šla do útlumu, tak stále opruzuje novými Superstary a Talenty...
Smířlivější pamětníci by řekli: Kašli na to, jiný to nebude tak s nimi nebojuj. Bojovat nechci, ale proč bych nemohl dát najevo vůči té plytkosti a povrchnosti, přiblblé české hudby, která se dokonce místy tváří jako rocková, že tady otravuje vzduch....
To nemá nic společného s tolerancí. Je škoda, že na Progboardu není víc lidí nad padesát, myslím, že bych ve většině z nich našel podporu a nemusel bych "obhajovat" svoje stanoviska, prověřená zkušenostmi minulých desetiletí v téhle branži....
Řeknu to ještě jinak - Borku:
Štědroň, Ulm, Laufer, Marton, Pergl, Hromádka, Bartoň, Liška..... je pro mě totéž co
Chinaski, Kryštof, Desmod, No Name.... v jiných barvách...
Šlo mě JENOKM o to postavit tak výjimečný projekt jako EDISON do dnešních souvislostí. Nic víc, nic míň.
Zdravím!

PaloM @ 25.02.2012 10:40:48
Tak veru chlapi, kašlite na to.
Dúfam, že sa dožijem remastru, lebo som bol blbec a prvé vydanie na CD som nekúpil.

PaloM @ 08.03.2012 21:14:45
Neprešiel ani mesiac a informáciu o remastroch Edison + Signál času (zrejme v rámci "Jubilejní edice" Supraphonu) som dnes čítal v Rock & Pop 3/2012. Zámerne viac neprezradím, kúpte si a prečítajte. Je to obsahovo skvelé číslo !

Libor @ 09.03.2012 11:21:05
Paľo, jestli něco víš, tak to řekni, nebo alespoň naznač !

PaloM @ 09.03.2012 17:25:24
Na strane 46 vpravo dole, rozhovor "se supraphonským šéfproducentem Karlem Denišem". Časť preložim do slovenčiny, je mi to ľahšie napísať.

Otázka: Kuře v hodinkách bolo jedným zo zásadných počinov Hynka Žalčíka. Má Supraphon vo výhľade niektoré z ďalších albumov tohoto producenta ?

Odpoveď šéfproducenta: S prihliadnutím k tohoročným jesenným (podzimním) okrúhlym narodeninám Jana Spáleného plánujeme jeho výročnú kolekciu. Vypadá to, že EDISON i SIGNÁL ČASU tam nebudú chýbať.

Moja poznámka: Hurrááá !

Libor @ 09.03.2012 18:06:07
Díky ! I pro mne je to skvělá zpráva.

Sajgon3 @ 09.08.2015 13:31:10
Jáááj, musím tu reagovať ani nie tak na album , ktorého sa recenzia týka - ale na "odsúdenie" modernej éry "poprocku" - a konkrétne kapiel spomínaných (DESMOD,NO NAME,KRYŠTOF,KABÁT,CHINASKY) od p. Gratiase - neuveriteľne som sa musel zasmiať, pretože akurát tieto kapely ( niežeby som rovno ich hudbu počúval ) presdtavujú zrejme onu "svetlejšiu" zónu súčasnej hudby samozrejme neni to nič svetaborné - ale zase hodnotiť na týchto kapelách úpadok hudby u nás - tak potom cca. 80% naozajstných súčastných poprockových "sračiek" , ktoré počúvame v médiách by nás , ktorí si hovoríme progrockoví fanúšikovia musela priviesť na hranicu totálneho zúfalstva. Áno vyššie formácie nie sú rovno PERSONA GRATA, ale napríklad si ak ich niekde počujem vždy poviem - keby všetko to čo púšťajú tie naše média bolo aspoň na tejto úrovni - bohužiaľ nie je...... Kedysi existovalo tuším duo MARTA a THENA ( neviem či som to nezkomolil ) - raz som to počul a reku - čo to preboha je ??? teraz si pustím rádio a volám - Pustite radšej tú MARTU a THENU prosím Vás - toto ju ten skutočný morálny úpadok zvaný zmutované superstars -)) Slavo

hejkal @ 10.08.2015 05:35:01
Desmod, No Name sa stávajú lepšími, zrejú ako víno, stačí málo, že sa tvoria čoraz horšie patoky.

Brano @ 10.08.2015 10:56:36
Náhodou taký kabát je nenahraditeľný...keď je zima.

PaloM @ 10.08.2015 14:08:45
Veď to je poznatok overený tisícročiami.
Hnoj v porovnaní so smradľavým skunkom sa javí ako voňavka :-)



Detail hodnocení alba (hodnoceno x)
5 hvězdiček - hodnoceno 4x
Bill Pleška, tykeww, Vagant, Jarouš
4 hvězdičky - hodnoceno 0x
3 hvězdičky - hodnoceno 0x
2 hvězdičky - hodnoceno 0x
1 hvězdička - hodnoceno 0x
0 hvězdiček - hodnoceno 0x




Copyright © easyaspie.cz Created in 0.051 s.