Porcupine Tree - Deadwing (2005)

Reakce na recenzi:

horyna - 5 stars @ 09.07.2017 | #

Osmá studiová nahrávka Deadwing se dá označit jako netvrdší, chcete-li nejmetalovější výtvor dikobrazího ostnu. Zvuk kytar je někdy nervy drásající, okno posluchačovi místnosti se dost často samočině otevírá do toho nejhlubšího a nejtemnějšího lesa a mašinkami zkreslený a zdepresivnělý Stevenův vokál, nahání strach i vážné pochybnosti do roviny pocitové.

Na druhou stranu je to skutečně první zcela úspěšná a do té doby i nejprodávanější nahrávka P. T., díky které kapela okamžitě podepisuje nový kontrakt s nadnárodní společností Roadrunner. O úspěch se zaslouží rovněž dva singly Shallow a Lazarus.

Na albu spolupracuje dvojice Adrian Belew, který hraje kytarová sóla va skladbách Deadwing a Halo a Mikael Akerfeldt z Opeth, který přidává vokální harmonie na Deadwing, Lazarus a Arriving Somewhere but Not Here plus druhé sólo.

Často surrealistické texty byly psány s Mikem Bennionem a Wilson měl v úmyslu je převádět do filmové podoby na způsob Lynch-ových vidin, z čehož nakonec sešlo.


Úvod a titulní Deadwing má ambice "čapnout" svou oběť okamžitě. Jadrně drsné kytary tu sedí milimetrově, v zákoutí se mačká armáda melodií, které se ukáží až s opakovaným poslechem. V půli se vykoná očistná Steveova lázeň a po ní připlují další temná mračna.
Shallow disponuje hitovým refrénem na podloží klasicko kytarovém a vzdáleně odráží jemné prvky disonantní melodiky.
Jako třetí je připravena podmanivá věc Lazarus, ihned je jasné, proč byla vybrána jako singl. Kvanta precizní melancholie, jaká vystopujeme jen u pana Wilsona. Nádhera. A nádherné okamžiky na nás čekají i s další snůškou výborných skladeb. Vybral bych dvanáctiminutovou prog perlu Arriving Somewhere But Not Here- jako dokonalou difinici stylu P. T. Vynikající a maximálně procítěný Stevenův zpěv v Open Car, nebo dojemnou baladu na závěr, skladbu Glass Arm Shattering- kde máme možnost si vychutnat rozmanitou Harrisonovu hru na bicí a dokonalou práci s atmoškou.

Deadwing je další nahrávka, na které předvedl své chopnosti a cit, co se týče ponoření do nálad, mistr oboru, klávesista Richard Barbieri.
Jde o jedno ze základních děl prog rocku.

 

northman @ 26.08.2017 04:47:08 | #
Wilsona, jako zvukového inženýra si vážím. Jeho práce na nových vydáních alb Jethro Tull, King Crimson a dalších je špičková, už kvůli němu a jeho práci jsem si je koupil. Pořád nemůžu přijít na chuť jeho sólové tvorbě i deskám Porcupine Tree, nadšení z prvního poslechu In Absentia vystřídalo zklamání po dalších posleších, příliš přepleskané říkal jsem si tehdy. Po nadšených komentářích na jeho sólové desky jsem si řekl, že na deskách Porcupine Tree musí něco být, jinak by je tolik lidí neposlouchalo, v poslední době jsem se věnoval poslechu všech dostupných alb Porcupine Tree a tohle mi připadá pro mě nejpřijatelnější. Možná bych si je i koupil, ale je mnohem více kapel a desek, které mě zajímají více. Dokonalý zvuk, pořád mi tam něco vadí, tvůj popis odpovídá desce a díky za něj, byl pro mě takovým vodítkem.


Copyright © easyaspie.cz Created in 0.0124 s.