Collegium Musicum - Live (1973)
Reakce na recenzi:

Je dosti zajímavé, že v dobách té nejtužší totality a systematického zneškodňování všeho, co se jen blížilo rockové hudbě, vyšla na Slovensku v Opusu živá deska, navíc s rozevíracím obalem a, s ohlédnutím na jiné tituly té tuhé doby, navíc poměrně dobrým grafickým zpracováním, otištěnými fotografiemi a dlouhým sleevnote. Samozřejmě jsem si vědom toho, že na Slovensku byla snad situace přeci jen o trochu lepší než v Čechách, a vím i o podivuhodném vztahu mistra Vargy a ministra kultury Miroslava Válka, ale i tak je prostě zarážející vydání takovéto desky v době, kdy si mohla většina kapel nechat zdát i o malé desce. Nu, nechme historických rozborů a pojďme k desce samotné.
První skladbou se stala Burleska, která v sobě skrývá přímo ohromnou energii a do které mág Varga náhle dosadil motiv Dvořákovy slavné Humoresky, což při prvním poslechu nečeká asi nikdo. V dalších pasážích se skladba postupně a typicky zklidňuje, aby opět vychrlila energii počátku a dospěla ke konci.
Následují rozpustilé tóny Vargovy Si nemožná. Skladba působí tak nějak veseleji, velmi důkladně se nám představí basista Fedor Frešo, skutečný virtuos svého nástroje. První strana uteče jako voda a snad každý, kdo poslouchal pozorně, musí v tomto okamžení otočit na druhou stranu.
Ta téměř úplně navazuje na první druhou částí Si nemožná. Ovšem skladba se nám dostala někam, kam jsem opravdu nechtěl, totiž téměř do Eufónií. Marián Varga je dlouhou dobu slyšet za varhanami sám, ovšem i v těch nelibě znějících tónech se opět přidávají Frešo se svým riffem a bubeník Hájek se svými bubenickými eskapádami. No a opět zazní úvodní téma a člověku je zase o trošku líp. Myslím, že v tom byl tak trošku záměr: malinko "potrápit" posluchače nepříjemnými tóny, aby si dovedl lépe užít zopakovanou úvodní pasáž.
Monumento nám otvírají dobře slyšitelný Frešo a Hájek se zvonečky. Přidává se i typický Varga a počátek kompozice příjemně plyne. Téma se nádherně rozvíjí a mohutní, velmi dobře se poslouchá. Pak se však osamostatňuje Dušan Hájek se svými divokými činely a následně i bubny. Hájek byl (zdráhám se napsat JE, neboť bicím se, pokud vím, už nevěnuje) mistrem svého oboru, ale že bych musel nějakých sedm minut poslouchat jeho umění, které se postupně stává téměř nudou... No nastupují i ostatní nástroje, zopakují úvod a desku zastřeší.
LIVE se mi jeví jako dosti dobrá deska, snad nemusím ani psát, že jsem rád za její vznik, i když oproti některým částem druhé strany mám výhrady.
Takové nějaké čtyři hvězdičky.
Post Scriptum: Natrefil jsem na dosti zvláštní raritku (ačkoliv se obávám, že pro dost lidí na Progboardu to žádnou raritou nebude): jedná se o skladbu, kterou Marián Varga napsal pro jisté divadlo a sám ji, patrně napůl z legrace, sám nazpíval.
http://ska2tonics.sk/rastis/varga1.mp3
http://ska2tonics.sk/rastis/varga2.mp3
Děkuji za přečtení recenze.
Mayak @ 12.05.2013 16:26:33 | #
... toto je skutočne na nekonečnú debatu :-) Som nepochybne fanúšik obalov, ako ich tvorili Roger Dean (najmä Osibisa, YES, ASIA, sem tam Budgie, Uriah Heep, Gentle Giant, Greenslade, a podobne ) Mark Wilkinson (Marillion), Paul Whitehead (early Genesis), Ed Unitsky (The Tangent, Unitopia, Mandalaband a iné).
Nikdy som nebol fandom nekonečne preceňovaných a v skutočnosti len obchodnícky zameraných a často snobských a nabubrelých dizajnérov z Hipgnosis (až na výnimky), len preto, že robili grafiku L.Zeppelin, Free, či P. Floyd, alebo A.Parsons Projekt..
Som Tvoj rovestník, Petře, a žijem na Východe Slovenska, kde červení boli skostnatelejší, než kdekoľvek inde v ČSSR...
Ale občas sa obal podaril aj v tejto krajine (napr. Synkopy - Sluneční Hodiny, aj keď akože nekorešponduje s názvom albumu...)
Myslím, že nie ideologická grafika alla Dean, Wilkinson, či Unitsky by nebola napadnuteľná ani ideológmi súdruhov... to by boli jalové a nepresvedčivé výhovorky ... skôr niektoré kapely na to kašľali (aj C.M.), ako na nepodstatnú záležitosť (neverím, že by si nenašli mladého, talentovaného a nie drahého grafika, keby veľmi chceli). Skôr sa akosi dobrovoľne nechali odradiť akože "významom" coveru, ako súčasti celkového vyznenia umeleckého produktu s názvom LP ...