Collegium Musicum - Live (1973)

Tracklist:
1. BURLESKA (M. Varga - F. Frešo - D. Hájek)
2. SI NEMOŽNÁ Part I. (M. Varga)
3. SI NEMOŽNÁ Part II. (M. Varga)
4. MONUMENTO (M. Varga - F. Frešo - D. Hájek)

(total time- 42:47)



Obsazení:

Marián Varga - organ
Fedor Frešo - basová kytara
Dušan Hájek - bicí

 
29.09.2015 rudka | #
5 stars

Další hudební lahůdka světového artrocku.Něco nezapomenutelného,úchvatného, co se dnes už nehraje. Invence Maroše, množství pestrých a dokonale se prolínajících se hudebních nápadů,fantastické sólové úlety Feďa a Dušana, genialita maestra. Všechno v naprosté souhře a harmonii (někdy v úmyslné,ale vůbec ne rušivé, disharmonii). A to vše Live, bez jakékoliv možnosti studiové úpravy,vylepšení. Grafické zpracování obalu koresponduje s hudbou,je dle mne taktéž nápadité a na dobu 70 let originální.Hudba se na posluchače opravdu valí jako nekontrolovatelný válec a válcuje všechno, co jí stojí v cestě....Možná má deska více slabších míst než Konvergence a Nech žije človek (jak se měla prý původně jmenovat deska Collegium Musicum&M.Varga), ale stejně je to u mne stále na plný počet hvězdiček.
P.S.Plně souhlasím s recenzí Georga Starka.
reagovat

Brano @ 29.09.2015 10:43:35
rudka,ako znalec slovenského art-rocku,máš môj obdiv!

PaloM @ 29.09.2015 11:06:16
Nemám už čo nové povedať, tak sa aspoň teším, že sa našiel ďalší fanúšik Collegium Musicum.

Jardo @ 29.09.2015 13:37:22
Toto je naozaj veľdielo a všetky superlatívy sú preto na mieste.

rudka @ 29.09.2015 15:25:12
Děkuji všem za reakce. Před pár lety jsem napsal do Slovenské televize a chtěl jsem vědět,jestli neni možné koupit DVD s video klipy Collegia a Průdov s P.Hammelem z let 70-80. Vím,že záznami v archivu mají, protože zkrácené byli uvedeny v několika pořadech napr.Legendy čs.rocku,v rozhovorech s Marošem....Odpovědeli mi,že by mi to napálili na DVD,ale chtěli za to, v té době, nekřesťanské prachy. Teď lituji,že jsem na to nepřistoupil. Kdyby měl někdo podobně pošetilý nápad,dejte vědět a rád se připojím k odběru.Hezký den všem!

Snake @ 30.09.2015 07:38:24
Hudbu Collegium Musicum mám opravdu rád, ale tahle nahrávka už je na mě přece jenom trochu silný kafe. "Burleska" je fajn, ale pak už je toho kvílení a disonance moc. Viz. "Si nemožná part I" a pasáž následující po Frešově celkem pěkném baskytarovém sóle. Nemluvě o pokračování v partu II...
"Monumento" se dobře rozjede, ale to sólo na bicí mi přijde ukrutně dlouhé a než se člověk vzpamatuje, je tady konec desky. Ty pocity z jejího poslechu mám takové rozpačité...

Líbí se mi způsob, kterým album o kousek níže zrecenzoval Michal "tykeww" . Dávám tři a půl.

11.05.2013 tykeww | #
4 stars

Je dosti zajímavé, že v dobách té nejtužší totality a systematického zneškodňování všeho, co se jen blížilo rockové hudbě, vyšla na Slovensku v Opusu živá deska, navíc s rozevíracím obalem a, s ohlédnutím na jiné tituly té tuhé doby, navíc poměrně dobrým grafickým zpracováním, otištěnými fotografiemi a dlouhým sleevnote. Samozřejmě jsem si vědom toho, že na Slovensku byla snad situace přeci jen o trochu lepší než v Čechách, a vím i o podivuhodném vztahu mistra Vargy a ministra kultury Miroslava Válka, ale i tak je prostě zarážející vydání takovéto desky v době, kdy si mohla většina kapel nechat zdát i o malé desce. Nu, nechme historických rozborů a pojďme k desce samotné.

První skladbou se stala Burleska, která v sobě skrývá přímo ohromnou energii a do které mág Varga náhle dosadil motiv Dvořákovy slavné Humoresky, což při prvním poslechu nečeká asi nikdo. V dalších pasážích se skladba postupně a typicky zklidňuje, aby opět vychrlila energii počátku a dospěla ke konci.

Následují rozpustilé tóny Vargovy Si nemožná. Skladba působí tak nějak veseleji, velmi důkladně se nám představí basista Fedor Frešo, skutečný virtuos svého nástroje. První strana uteče jako voda a snad každý, kdo poslouchal pozorně, musí v tomto okamžení otočit na druhou stranu.

Ta téměř úplně navazuje na první druhou částí Si nemožná. Ovšem skladba se nám dostala někam, kam jsem opravdu nechtěl, totiž téměř do Eufónií. Marián Varga je dlouhou dobu slyšet za varhanami sám, ovšem i v těch nelibě znějících tónech se opět přidávají Frešo se svým riffem a bubeník Hájek se svými bubenickými eskapádami. No a opět zazní úvodní téma a člověku je zase o trošku líp. Myslím, že v tom byl tak trošku záměr: malinko "potrápit" posluchače nepříjemnými tóny, aby si dovedl lépe užít zopakovanou úvodní pasáž.

Monumento nám otvírají dobře slyšitelný Frešo a Hájek se zvonečky. Přidává se i typický Varga a počátek kompozice příjemně plyne. Téma se nádherně rozvíjí a mohutní, velmi dobře se poslouchá. Pak se však osamostatňuje Dušan Hájek se svými divokými činely a následně i bubny. Hájek byl (zdráhám se napsat JE, neboť bicím se, pokud vím, už nevěnuje) mistrem svého oboru, ale že bych musel nějakých sedm minut poslouchat jeho umění, které se postupně stává téměř nudou... No nastupují i ostatní nástroje, zopakují úvod a desku zastřeší.

LIVE se mi jeví jako dosti dobrá deska, snad nemusím ani psát, že jsem rád za její vznik, i když oproti některým částem druhé strany mám výhrady.

Takové nějaké čtyři hvězdičky.


Post Scriptum: Natrefil jsem na dosti zvláštní raritku (ačkoliv se obávám, že pro dost lidí na Progboardu to žádnou raritou nebude): jedná se o skladbu, kterou Marián Varga napsal pro jisté divadlo a sám ji, patrně napůl z legrace, sám nazpíval.

>> odkaz

>> odkaz

Děkuji za přečtení recenze.
reagovat

Petr Gratias @ 12.05.2013 09:33:17
Zdravím Tykew....
na album si velmi dobře pamatuji.
K mým devatenáctinám mi ho dala jako dárek
moje tehdejší láska (takže na to se zapomenout nedá).
Pamatuji si na otevírací obal (u nás v dané době věc nezvyklá, i kdy na měkkém papíře a dalo se předpokládat, že při obracení časem měkký laminovaný
obal povolí....)
Hudba byla nadupaná spoustou energie a muzikantského nadšení a elánu. Kdo Collegium Musicum do té doby neviděl naživo, byla pro něj tato deska určitě motivací na jejich koncerty chodit.
Vargova práce na klaviaturách hammondek, Frešova basová ostináta a Hájkovy na tehdejší poměry dost nadstandardní bicí měly velice dobrou úroveň. Album pochází z doby, kdy už členem kapely nebyl Fero Griglák, a tak zde nejsou kytarové party....
Na tu mizerii, která v r. 1974 panovala na československé hudební scéně ovládané Gottem, Vondráčkovou, Zagorovou, Urbánkovou, Plavci, Zelenáči, Bartoněm, Ulmem.... to byl pramen čisté horské vody.
Dnes bych ale spíš asi uvítal tenhle koncert na DVD, kde bych muzikantské výkony vnímal s vizuálním zážitkem. Díky za recenzi a zdravím!

tykeww @ 12.05.2013 10:09:59
Já děkuji, Petře, za reakci. V roce 1974 tady sice mizerie panovala, ovšem když si vzpomenu na situaci roku 2013... Radši si už poslechnu tu Zagorovou, než... Co že se to teď vlastně poslouchá? Justin Bieber? One Direction trapně napodobující The Beatles? Slizké deriváty hip-hopu a elektropopu? No dostávám se někam, kam jsem nechtěl.
Obrazové záznamy týkající se Collegia určitě existují, protože úryvky některých z nich se dají zahlédnout např. v televizním dokumentu o Mariánu Vargovi nebo v seriálu Bigbít... Na YouTube se ovšem dá shlédnout záznam k celému Concertu in D. >> odkaz

Mayak @ 12.05.2013 10:16:17
Petr Gratias: ..a záber zošrotovaného, hrdzou prežratého parného valca Ti na logu dosky nevadí, ako estétovi? Toto je jedna z mnohých ukážok, ako by asi nemal artrockový cover vyzerať, keď si už raz otvoril tému o kontroverznosti toho, čo áno a čo nie v korešpondencii hudba - adekvátna grafika :-)))

alienshore @ 12.05.2013 10:28:55
na klasické dosky sa už nevzťahuje prísne merítko, horší obal, horšia produkcia nevadí lebo je to proste klasika a bodka :-) ...

Mayak @ 12.05.2013 10:33:22
...samozrejme, že s týmto tvrdením vôbec nesúhlasím :-)))

Petr Gratias @ 12.05.2013 15:56:25
Zdravím, Mayaku....
Tvoje úpoznámka na téma co obal a já je vlastně docela namístě. Je však třřena si říci a přiopomenout si dobu, kdy tohle album vznikalo a jaké byly možnosti.
Řada skupin prostřednictvím svých organizačních pracovníků
(manažerů) chtěla společně se skupinou ovlivnit výtvarná koncept asi každého alba, které ji státní podnik Supraphoi, Panton nebo Opus vydával.
Pokud jsem informován, jen málokdy se podařilo prosadit vlastní výtvarný koncept. Dokonce prý stačilo, aby se odpovědnému pracovníkovi vydavatelství výtvarný motiv, plán a nápad zdály jako "blbost" nebo "nesmysl" a obal jednoduše neprošel. Vydavatelství mělo svoje výtvarníky a Ti zase pracovali pod diktátem co se smí, může a nemůže.....
Občas se něco povedlo a obal se povedl, ve většině případů to tak ale nebylo a mnohdy kapely ve snaze nepopudit proti sobě nějakého potentáta nějaký odpor odpískaly a byly rády, že mají vůbec nějaké album....
Dneska tyto teze znějí jako nesmysl a pitomost, ale bohužel to tak bylo a mnohdy hledali ideologové různá skrytá znamení anebo asociace, které by mohly být antisocialistické nebo mystifikovat zejména mládež.....
Ani obal první alba Collegium Musicum není žádný zázrak, ale od druhé poloviny sedmdesátých let už se mnohé změnilo (možná zlepšilo). Panuje stejně názor, že obecně na Slovensku byl bolševik přece jenom větší "liberál" než v Čechách a na Moravě.
Samozřejmě neznám pozadí záměru proč právě parní válec a Varga v orientální kamizole... Zelená pošta a Konvergencie jsou INÉ KAFE, zato on a Ona se mi zase jeví jako kýč a za velmi zdařilý považuji obal Divergencie, který si dokážu představit zarámovaný na stěně mé pracovny....
Vydavatelská politika za bývalého režimu měla svoje pravidla, která ovlivňovali všelijací doktoři politických věd, politruci, svazáci a pokud se jim někdo vepřel, nemuselo to dobře dopadnout a skupina si pak mohla počkat ne 3 roky na další album, ale třeba 5 let. Už je to naštěstí všechno za námi a zní to dnes
jako pohádka z Tisíce a jedné noci, ale nebyla to pohádka, byla to PRAVDA.
Zdravím!

PaloM @ 12.05.2013 16:12:21
Petr - obal na 2LP Divergencie si môžeš kľudne predstaviť na stene, ale u seba nanajvýš reprodukciu. Je to dielo Albína Brunovského, ak sa nemýlim, tak maľba na dreve. Neviem presne, kde sa to nachádza - pre ilustráciu tu sú niektoré jeho diela v SNG >> odkaz
Foto na recenzovanom albume Live považujem za veľmi vydarené, nie je na tom nič neobvyklé.
Mýtus o mäkších komoušoch na Slovensku oproti Čechám je tu často spomínaný - je to nezmysel.

Mayak @ 12.05.2013 16:26:33
... toto je skutočne na nekonečnú debatu :-) Som nepochybne fanúšik obalov, ako ich tvorili Roger Dean (najmä Osibisa, YES, ASIA, sem tam Budgie, Uriah Heep, Gentle Giant, Greenslade, a podobne ) Mark Wilkinson (Marillion), Paul Whitehead (early Genesis), Ed Unitsky (The Tangent, Unitopia, Mandalaband a iné).
Nikdy som nebol fandom nekonečne preceňovaných a v skutočnosti len obchodnícky zameraných a často snobských a nabubrelých dizajnérov z Hipgnosis (až na výnimky), len preto, že robili grafiku L.Zeppelin, Free, či P. Floyd, alebo A.Parsons Projekt..
Som Tvoj rovestník, Petře, a žijem na Východe Slovenska, kde červení boli skostnatelejší, než kdekoľvek inde v ČSSR...
Ale občas sa obal podaril aj v tejto krajine (napr. Synkopy - Sluneční Hodiny, aj keď akože nekorešponduje s názvom albumu...)
Myslím, že nie ideologická grafika alla Dean, Wilkinson, či Unitsky by nebola napadnuteľná ani ideológmi súdruhov... to by boli jalové a nepresvedčivé výhovorky ... skôr niektoré kapely na to kašľali (aj C.M.), ako na nepodstatnú záležitosť (neverím, že by si nenašli mladého, talentovaného a nie drahého grafika, keby veľmi chceli). Skôr sa akosi dobrovoľne nechali odradiť akože "významom" coveru, ako súčasti celkového vyznenia umeleckého produktu s názvom LP ...

tykeww @ 12.05.2013 16:32:57
Petře, dovolil bych si s vámi nesouhlasit, mě se naopak obal prvého alba Collegia Musica neobyčejně líbí - ale to je samozřejmě věc názoru :-)

Cossack @ 12.05.2013 17:47:14
Taky si dovolím nesouhlasit, ale s Mayakem…
Obal alba „Sluneční hodiny” (to malé „h” tam je správně, velké tam nepatří) s obsahem koresponduje. Ano, nejsou tam vyobrazeny „pravé sluneční hodiny”, ale autor (Jaroslav Staněk) využil své představivosti i umělecké svobody (nakolik mu ji soudruzi dovolili), a jeho asociace vycházejícího slunce, v podobě kapesních hodinek, je vtipná a vůbec ne hloupá; navíc, to „slunce” vychází nad vodopád, což je i název jedné ze skladeb na desce – černý racek nejspíš odletěl, tak „v záběru” (naštěstí) není… :-)
Podle mě by naopak jakékoli vyobrazení skutečných slunečních hodin na obale působilo méně nápaditě (až jednoduše), a to se k hudbě nahrávky nehodí, neboť ta taková (jednoduchá a nenápaditá) rozhodně není.

Ale jasná věc, sto lidí, sto chutí

Mayak @ 12.05.2013 18:03:56
Cossack: ...chytil si sa tej celkom nejmenej podstatnej veci, o ktorej som sa zmienil v texte...ale OK, Ty vieš ...

PaloM @ 12.05.2013 19:09:04
Len na doplnenie diskusie k obalu LP "Live".
V knihe M.Jaslovského - Collegium Musicum, na str.139:
"Album má opäť skvelý obal s bizarným parným valcom" (M.Jaslovský).
Autor obalu, fotograf a výtvarník Tibor Borský:
"Keďže som výtvarník, veľa som chodil a pozeral okolo seba. Ten valec mal niekto vo dvore v dedine pri Trnave. Tak som zazvonil, predstavil som sa a spýtal, či by som mohol nafotiť skupinu. Zobral som do auta Collegium, doviezol ich na miesto a nacvakal to."

Oficiálna stránka Tibor Borský - fotografie
>> odkaz
Životopis >> odkaz
Gramo obaly >> odkaz

Cossack @ 12.05.2013 19:30:14
Mayak:
Musel jsem se „zastat” mého (po všech stránkách) oblíbeného alba… ;-)
A to navzdory tomu, že je to v diskusi u kapely Collegium Musicum.

Jinak ale souhlasím, ani mně se zmiňovaný obal Collegia moc nezamlouvá, navzdory tomu, že jsem měl v dětství parní válce hodně rád.
K hudbě Vargy (resp. Freša a Hájka) mi nepasuje; hodil by se spíš k nějaké jednodušší a údernější (příp. valivé) muzice (viděl bych to na nějakou z mých oblíbených metalových partiček). Takže, až na ty Synkopy, se tentokrát shodneme. :-)

Mayak @ 12.05.2013 20:01:30
...celá "diskusia" je len varácia na pôvodný pocit Petra ku obalu CD SUNCHILD, ktorý v ňom vyvolal nie pozitívne dojmy :-).
Všetko je nekonečné relatívne, ja nejak nekritizujem konkrétne práve tento obal (názor nadšenca Jaslovského je tiež len číri subjektivizmus), len som chcel naznačiť, že je na ňom iste o nič pozitívnejší moment, ako to, čo Petra ... rozladilo, pritom je to tiež art/prog a dokonca už akože kultový ...kto vie, možno za 10 -15 rokov budú Sunchild kultovejší, ako C.M.
Rešpektujem Petra G., veľmi vysoko si vážim Jardu Merhauta..ale tá nekritičnosť (alebo aj úplná neznalosť, či odmietanie z princípu)ku mnohým, často skvelým kapelám a hudobným dielam súčasnosti a na druhej strane - nekonečná glorifikácia len 60. a 70. rokov je úsmevná a celkom neobjektívna, a napíšem to kľudne - skostnatelo /konzervatívna, pritom hudba je LEN dobrá, alebo nie je dobrá, či už vznikla vtedy, alebo vtedy a kdekoľvek na svete a v podaní kohokoľvek ... Som rovesník Gratiasa i Merhauta ...ale toto vidím hodne inak ...

alienshore @ 12.05.2013 20:12:58
stotožňujem sa s názorom Mayaka, ... stará hudba, staré obaly sú proste klasiky a sú nedotknuteľné, novšia hudba a nové obaly už podliehajú rozboru, prípadne aj nejakej kritike ..., máloktoré novšie dielo si zaslúži maximum lebo predsa už len recykluje veci čo už vymysleli iní, no tvrdá práca ktorá je za tým za samozrejme prehliada ..., nemám problém s hodnotením 70-tých rokov ale odsúvať toľko kvalitnej novšej a neznámej hudby v záujme zachovania tej starej je absurdné ....

merhaut @ 13.05.2013 21:54:43
Hudba vzbuzuje emoce napřímo, obchází rozumová centra, to mnohé vysvětluje.

U mě drtivá většina současných "progresivistů" prostě emočně nezabírá. Buď jsou jen odvarem mých oblíbených starých klasiků, nebo mimo můj hudební rámec (jsem podstatou melodik). Výjimek, co zařadím do sbírky, je každročně do desítky.

Ze studijních důvodů měsíčně poslechnu 20-30 ukázek z žánrových novinek, 2-3 alba poslechnu opakovaně celá. Z nich pak každé plus minus páté skončí ve sbírce.

Tak to mám já. Ještěže jiní to mají jinak, a když to umí podat, tak není co řešit, dostanu chuť to aspoň zkusit – díky netu lze cokoliv poslouchat do čtvrthodinky, skvělé. Když si představím, jak dlouho trvalo, než jsme sehnali něco neznámého, o čem lákavě psal Vlček v Rock 2000... Techniku a internet je potřeba využívat ku prospěchu bádání a poznávání. Ještě aby tak někdo něco vymyslel na přidání pár hodin denně k těm 24:-)

S obaly je to obdobné, je to věc estetického vnímání každého z nás. Já sbírám knihy s obaly LP, mám jich pár desítek, k tomu mi pracovně prošlo rukama na desetitisíce obalů – a přitom vlastně nemám na obaly jeden názorový mustr, kterým bych skupinově rozděloval obaly na líbí, nelíbí. Ty obaly mám příliš svázané s hudbou, například čtyřka Uriah Heep je z pohledu galeriemi vytříbeného estéta infantilní omalovánka, jenže dohromady s tou hudbou ve mě prostě vybudí emoce kdykoliv jej držím v roce, a málokdy odolám si nepřehrát rovnou muziku a prohlížet si přitom obal.

Zkrátka, nemá smysl dávat do protikladu vyznavače toho či onoho druhu muziky nebo přebalů, a už vůbec ne na to roubovat jakési naše amatérské pokusy o psychoanalýzy, nedejbože dávat tu kterou hudbu do relace s inteligencí.

Samozřejmě, že do debaty o muzice nějaké to pošťuchování a provokování patří, jinak by to byla nebetyčná nuda:-)





b.wolf @ 14.05.2013 07:02:23
To P. Gratias: To, co píšeš o roce 1974, ač je to neuvěřitelné, platí bohužel i dnes. Kája, přiblblý Štancl, národní poklad a další zombie jsou stále "na výsluní", o dalších hrůzách, které popisuje tykeww, ani nemluvě. Vezmi si, jak jsou třeba všemi médii (kromě RB) absolutně ignorovány hudební styly hard rock a metal. I ten jedinký pořad na přiblblém očku k půlnoci zrušili "pro nedostatečný zájem diváků" ... fakt smutné.

02.06.2010 moonySK | #
4 stars

Je trochu škoda, že týchto albumov Collegium Musicum nevydali trochu viac. Je to jediný "necombackový" zástupca live albumov v Musicálnom archíve. Platňa "Live" trochu trpí tým, že nie je dvojplatňa ako Konvergencie. 4 piesne na albume Collegium Musicum je dosť, ale na live albume Collegium Musicum? Myslím že toho trochu mohli pridať na druhú platňu. No, ale poďme k recenzií. Je to precízny album, trochu zahľadený viac do techniky ako do Collegiálnosti, ale všetky 4 skladby na tomto albume sú dokonalé. Či už je to Vargovo-Dvořákova "Burleska", alebo Vargovo klasické dielo "Si Nemožná I. a II.", či Hájkovo sólo "Monumento". "Burleske" nemám čo vytknúť. Celá vás vtiahne do deja, a ani si neuvedomíte, že už je desiata minúta, a pieseň končí. "Si Nemožná I." je klasická Vargova "emersonovoškriekajúca" téma, ktorá po niekoľkých opakovaniach prejde do geniálneho Frešovho sóla. To po pár minútach končí, song vyvrcholí hudobným "orgazmom" a A-side je preč. Táto pieseň doslova trpí rozdelením. B-side začína práve pokračovaním tohto diela, a Vargovými "eufonickými" experimentami. Zvoľna prejdú do prvej témy a pieseň po ôsmych minútach končí. No a posledná "Monumento" je viac menej nevyvážená. Začiatok patrí Frešovi, rolničkám a folklórnej téme ktorú zopakuje Vargov Hammond. Po neskorších improvizáciach príde dlhočizná Hájkova odpoveď na imperialistické bubenícke sóla :D. Po nej sa platňa končí celokapelnou rozlúčkou. "Monumento" je pre mňa teda najslabšia pieseň. Celkovo "Live" je posun spať za "Konvergenciami". No keďže je to Collegium, musím tejto platni dať rozhodne za štyri. Moje dojmy sú asi 70 na 30.
reagovat

PaloM @ 03.06.2010 09:40:18
Citát: "Celkovo "Live" je posun späť za "Konvergenciami"." Vôbec nesúhlasím. Je to úplne iná záležitosť. Ďalšia vec: za komoušov sa málokomu podarilo vydať 2LP. Zaplaťbánboh aspoň za jedno-LP Live z čias tvrdej normalizácie a vymazávania rocku z mapy ČSSR.

07.04.2010 George Stárek | #
5 stars

Naprostá hudební dokonalost a povinnost pro každého fanouška progrocku a Collegia. Co páni muzikanti předvádí třeba v písni Si Nemožná část I, je něco nepopsatelně geniálního. Jedna z nejlepších živých progrockových desek (a to i v celosvětovém kontextu).
reagovat

PaloM @ 07.04.2010 17:44:41
S hodnotením si to trochu prehnal, ale páči sa mi tvoje nadšenie. Prvý koncert Collegium Musicum, čo som zažil, bol práve na mieste, kde bol nahratý Live album. Šlo o program z LP "Marián Varga & Collegium Musicum" (1975).

13.03.2009 nowhere_man | #
4 stars

Live, ktoré bolo nahraté live v štúdiu, predstavilo CM v triu. Avšak gitara tam mne osobne nechýba, zvládli to aj ako tri, hoci cítiť istú únavu materiálu, rytmika je však našlapaná poriadne. Musím vyzdvihnúť hlavne basáka Fedora Freša, ktorý predstavuje pre mňa číslo jeden slovenských basgitaristov. Netvrdím, že je najlepší, no pre mňa áno. Milujem jeho hru na basu a tu má veľký priestor, napríklad sólo v Si nemožná 1. Najbombastickejšie na mňa pôsobí Burleska. Neľútostná našlapaná skladba, spestrená Dvořákovou humoreskou.
CM Live mi naznačilo, že by som sa mal zapodievať aj tvorbou ELP, takže vďaka tomu poznávam i tvorbu ELP. A je mi ťažko povedať, kto je lepší: ELP či CM. Asi je to tak, že sú to dve strany jednej mince.
reagovat

PaloM @ 13.03.2009 18:59:47
Považujem to za malý zázrak, že sa dnes nájdu mladí ľudia, ktorí tejto HUDBE rozumejú a baví ich. Blahoželám.

02.08.2008 Johndensmore | #
5 stars

Veľmi podarené album. Zaujímavé rytmi, disharmonické tóny Vargových klávesov, zvukové experimenty, Frešová prepracovaná basa... niečo geniálne. Najviac ma zaujala Monumento, hlavne ako bubeníka. Dušan Hájek je podľa mňa jeden z najlepších hudobníkov u nás a absolutne nedocenený.
reagovat

20.01.2008 PaloM | #
5 stars

Škatuľkovanie neobľubujem, ale toto je pre mňa skôr classic rock. Ak sa divíme, že takéto veci mohli vyjsť po okupácii Rusmi, tak Vás, fanúškovia možno "dorazím": toto album som prvýkrát počul na stanici Hvězda, celoštátne vysielanej na dlhých vlnách (neviem, či sa naisto už takto volala, teraz je to tuším ČRo3 Rádiožurnál). Neviem ani, v akej relácii popoludní, medzi skladbami boli komentáre. Doteraz nechápem, kto to prepašoval do vysielania.
Okamžite na druhý deň som bežal do nášho malomestského kníhkupectva a našťastie to mali! Platňu som časom, ako mnohé ďalšie, "zodral" na lacnom gramofóne, vlastním však teraz komplet Collegium na originálnych CD z 1. vydania. Avšak k veci: Burleska sa aspoň netají, že je "požičaná" od Dvořáka, no geniálne. Milujem klasiku ("vážnu" hudbu), avšak toto od Vargu som určite častejsie počúval, ako od nebožtíka majstra Antonína.
Tu som prvýkrát zaregistroval Vargové "vŕzganiny",
čiže neladiace, "falošné" tóny, akoby nedbalo pohodené do harmonických melódii - odvtedy pre mňa jeden z hlavných poznávacích znakov Marianovej live hry, ale tak milej, že bez toho by to nebolo ono. Si nemožná "žeriem" kôli strednej časti Hammond - basa a ľutujem, že to museli kôli formátu LP rozdeliť. No a monumentálne Monumento je jasný Stravinského Vták ohnivák (ktorého som naplno akceptoval až z baletného DVD "Boľševo teatra"), to je ale poriadny "fták" !! Je to ťažké slovne vyjadriť, v tejto hudbe je krása, radosť z hrania, energia, aj ten monument. Večné porovnávanie s ELP, ktorých mám tiež veľmi rád, už pri tejto platni neobstojí, je tu viac ľudskosti, radosti, mojej náture oveľa bližšie. Majstrovské dielo, nie však zásadné, 4.5 sa nedá, zaokrúhlujem matematicky na 5.
reagovat

adam @ 01.03.2021 07:16:21
Burleska je nielen pozicana od dvoraka, ale v podstate ukradnuta rachmaninovovi a dvorakovi... Toto je smutne na reeddiciach, ze tam nikde nie su uvedeni ako autori. Lebo burleska nie je variacia na tych dvoch ale interpretacia. Uz by bolo na case pisat pravdu a nevymyslat si. Napokon aj Led Zeppelin len neradi priznavaju co udrbali a komu....

Mirek Kostlivý @ 01.03.2021 15:47:14
Ono by to chtělo si taky někdy a někde přečíst Vargova vysvětlení, jak jednotlivé skladby tvořil. Že se Varga inspiroval uvedenými autory (a dalšími nejmenovanými), tak to opravdu nikdy neskrýval. Takže takovéto úvahy o tom, jak někomu bylo něco ukradnuté je jenom "plácání prázdné slámy".

02.07.2007 hejkal | #
4 stars

Aj na Slovensku sa robil prog! Dokonca vyšla aj živá doska! A je to pecka!

Ako slovák nie som nijak zvlášť patrioticky založený, ale Collegiu (a Fermáte) sa teším ako malý chlapec. Ich živák mám veľmi rád a vďaka nemu som akceptoval aj Dušana Hájka ako bubeníka (to bolo v časoch, keď som všetkých classical rockových bubeníkov prirovnával k Palmerovi a žiaden nebol "dosť" dobrý :)).

Po vzore prehnitého západu je album zmesou kompozícií, ktoré sa nevyskytujú na štúdiových doskách a samozrejmé sú sólové výstupy celej trojice.

Hurá!

Až mi je záhadou, že skupina v časoch svojej existencie prežila a mohla dokonca vydávať albumy.

S "národnobuditeľským" zvolaním Slovenskó sa lúčim a prajem ničím nerušený hudobný zážitok svetovej kapely.
reagovat

03.04.2007 Wenzl | #
5 stars

Jistě jste postřehli,jaká velká událost nás potkala.OPUS nás obdařil nádherným remástrem alb této legendární formace.Myslím dobrý důvod k zamyšleni pro lodivody tradičních českých labelů.Nic méně zatím jsem zaznamenal,že jednička ještě chybí,ale snad se také dočkáme.Ale zpět k albu "Live".Je to má srdeční záležitost a vidím jako dnes,když jsem si tehdy placku koupil v Praze v Máji."Vesnický křupan ve velkoměstě a všude tolik lákadel":-D. Popravdě,tehdy jsem neměl ani nejmenší tušení,kdo to C.M. jsou,ale viděl jsem tři máničky na obale a tak sem s tím.Doma jsem pak dost čuměl,když jsem si tu placku pustil.Ovšem vše v pozitivním slova smyslu.Nějaký čas po tom jsem měl to štěstí vidět C.M. live i na vlastní oči.Sedím v tom "Pekle" s otevřenou pusou dodnes.Varga je pro mě génius a grand magus.Je to sopka ze které prýští mnohdy vskutku šílené nápady.Varga je dva v jednom.Fenomenální rocker a úchylný pomatenec(promiňte mistře)v jedné osobě.Taková "Burleska",to je potrava pro špičaté uši na druhou.Odpouštím rád těch několik málo technických slabůstek,které se vloudily.Výsledek je famózní.Ostatní rovněž,skvělá Frešova práce s basou.Nepoznáte,ve kterém roce to vzniklo.Kdo slyšel třeba takové EPHEL DUATH,jistě mi porozumí.Varga sám sice nebyl s tímto materiálem kdovíjak spokojen,ale já mám za to,že neměl nejmenší důvod.Ti,kdo jeho hudbu poslouchají dobře vědí proč.Rozhodně to však není věc pro každého.Kdo nemusí ranné floydy,ať raději nechá ležet.I když ta ohromná dávka spojitosti s ELP stojí za to.Slovenští ELP !
reagovat

Ivo Ambrož @ 09.04.2007 00:00:00
Plně s Vámi souhlasím. Toto CD je jako víno čím starší odstup od vydání máte tím se více líbí !
Bravo, zásadní věc .

rudka @ 29.09.2015 10:19:11
To co dokázali ''vyprodukovat'' pouze tři hudebníci a ještě naživo je opravdu geniální.Pointa je přesně v tom, že při poslechu nepoznáte, ve kterém roce deska vznikla. Je tak nadčasová, že pro nezainteresované mohla vzniknout klidně i v roce 2015. Když si dnes desku pustím na svém starém soustruhu je to svátek, připomínka mých 15 let,kdy jsem nevynechal žádný koncert této legendy.
Respekt na plné čáře!!!



Detail hodnocení alba (hodnoceno x)
5 hvězdiček - hodnoceno 10x
Wenzl, PaloM, Johndensmore, rudka, Hikoki777, ripo, luk63, jiří schwarz, Mohyla
4 hvězdičky - hodnoceno 4x
hejkal, nowhere_man, tykeww
3 hvězdičky - hodnoceno 1x
Snake
2 hvězdičky - hodnoceno 0x
1 hvězdička - hodnoceno 0x
0 hvězdiček - hodnoceno 0x




Copyright © easyaspie.cz Created in 0.066 s.