Collegium Musicum - Konvergencie (1971)

Reakce na recenzi:

bullb - 5 stars @ 18.02.2021 | #

Neskoro, ale predsa sa zveziem na nostalgii Vianoc. Prečo?
Medzi prvé moje platne patrilo aj dvojalbum Konvergencie. Bolo tesne pred sviatkami, keď som si kúpil aj vytúžený stereo gramofón.

Prvá skladba P.F. 1972 začína jemným motívom Mariána na organ. Pri troche fantázie to môže pripomínať tichú zimnú krajinu. Preto moja asociácia s Vianocami.
Motív sa opakuje, stupňuje, prichádza gitarové sólo, basa a bicia statočne kontrujú. Toto sa končí krásnym organovým sólom a detský spevácky zbor spieva o hviezdičkách, stromčeku, koníkovi. Jednoducho Vianoce v plnej paráde.
Druhá časť je modernejšia. Účelné skreslené bicie Dušana Hájka pokračujú do divokejšej fázy, kde sa predvedie kvarteto v tej najlepšej forme. Experimentuje sa so zvukom, nie samoúčelne, poslucháč nemá pocit, že sa sóluje pre sólovanie. Všetko má svoje miesto a pritom hudba je radostná a hravá.

Suita po tisíc a jednej noci na motívy známej suity Nikolaja Rimského-Korsakova potvrdzuje povrchnú pre mnohých málo zainteresovaných, že Varga a Collegium propagujú a hrajú vážnu hudbu v rockovom štýle. Jasné, že to tak nie je, stačí počúvať. Táto nahrávka je zvláštna aj preto, lebo je nahrávaná v štúdiu ako „live“ so zopár desiatkami poslucháčov. Marián, Fero, Fedor a Dušan hrajú v životnej forme. Pokojne môžem porovnať s vtedajšou hudobnou špičkou – bez hanby.

Tretia skladba – Piesne z kolovrátku je štúdiová s prívlastkom: dokonalá. Ku štvorici sa pridáva spevák Hammel, toť dvorný Vargov spevák. Nádherná lyrická gitara, klavír jednoduchá basa a bicie spolu s civilným spevom vytvára unikát. Dosť bolo snívania, prichádza „beat“ so spevom (netradične) tuším Grigláka. Záver patrí experimentom Vargu. Nech to nie je pre poslucháča jednoduché !

Eufónia. Tak tu ma dostanete. Takmer päťdesiat rokov vlastním tento dvojalbum, ale pustil som si túto skladbu dvakrát.

Hanba? Neviem.

Záver: Varga musel mať neskutočné „konexie“. Vydupal si u ministra kultúry nový organ, nahrávalo sa v experimentálnom štúdiu rozhlasu. Technici urobili špičkovú prácu atď. Logicky: mali špičkových hráčov. Na vtedajšiu dobu úžasné stereo efekty. Dokonale snímané nástroje. Hodnotenie 3x10 (bez štvrtej skladby) hviezdičiek je málo. Absolútna hudba.
Pozn. mojich dávnych 4* už neplatí.

 

Antony @ 24.08.2023 07:26:38 | #
V magisterské diplomové práci "Československé beatové festivaly (1967, 1968 a 1971) a jejich organizační a umělecká specifičnost" (2018, Bc. Lukáš Petráň, vedoucí práce: PhDr. Aleš Opekar, CSc., Masarykova universita, Filosofická fakulta) je psáno tohle:
Vystoupení zahraničních skupina na druhém festivalu mělo
bezprostřednější dopad, neboť vedle rozšíření možností technik instrumentace
poukázalo na značný rozdíl v oblasti kvality používaných nástrojů a jejich vlivu na
hudební produkci, stejně jako nepoměřitelnost v oblasti využívání pódiové scénografie.
Hráčská bravura Keitha Emmersona z The Nice se později projevila na stylu hry a
kompozice u Mariana Vargy, stejně jako používání prstového vibrata ovlivnilo hru
Luboše Andršta, a potažmo celou domácí hudební scénu.
Poznámka - Emerson je v této pasáži napsán skutečně se dvěma "m". Jinde v textu ale správně s jedním.
K vlastnímu vystoupení skupiny PRÚDY je tam jenom tato zmínka:
Vystoupení slovenské skupiny Prúdy bylo přijato příznivě.
Vargova píseň Čierna růža navíc dosáhla v anketě „skladba festivalu“ na druhé místo.


Copyright © easyaspie.cz Created in 0.0127 s.