Uriah Heep - Return To Fantasy (1975)

Reakce na recenzi:

catcher - 4 stars @ 27.01.2012 | #

Sedmdesátý čtvrtý nebyl pro kapelu moc úspěšný, navíc ztratila opravdu špičkového hráče na basu, takže nejistota fandů byla na místě. Podaří se oživit skomírající sound a nadto rozchodit personální výměnu? Jistý si nebyl nikdo, ale doufali jsme všichni ... A vyšlo to! Říká se-špatný rok, dobrý rok... a ten s označením 1975 nebyl jen dobrý, byl přímo skvělý! Není účelem této recenze blíže ho rozebírat, snad by stačilo jmenovat alba, jako třeba Physical Graffiti, Sabotage, nebo Hair of the Dog ... Prostě úrodná sezóna, a týkalo se to naštěstí i Uriášů.
Na jaře narukovali do nového studia v Londýně k pokusu o vlastní rehabilitaci a v rodícím se létě byla na světě tahle kolekce.

RETURN TO FANTASY – energické intro se známými hammondkami, premiérovým kovově bublavým zvukem nového basisty, Mickovým standardním kytarovým beglajtem a nad tím vším se pozvolně rozjíždějícím syntezátorem se po cvíli rozjede typicky cválavou rytmikouv úvodní song alba, které se pokusí zahnat chmury fandů z loňského nepříliš vydařeného bavorského tripu. A to už nastupuje frontman jako poznávací značka kapely ... (ano, tohle jsou ti praví Uriáši v typickém outfitu, jen ta džiska (syntíky) je nová). Skvělý úvod alba, přehledné harmonie, mírná inovace nahrávacího procesu (občasný hal a echo v Davidově vokálu) na rozdíl od předchozího alba výborný zvuk. Jen to tajemné předivo pavučin z dob démonů a čarodějů odvál nový, poměrně silný vítr změn...
SHADY LADY – album nebude na jedno brdo ... na nic si nehrající rokec pořád umíme, jako by říkala skladba, pstavená na dialogu dvou kytar. Ken nemusí jen sedět u kláves, slide kytaru ovládá stejně brilantně. Pozdější otvírák koncertních playlistů skvěle šlape! Přestože jsem milovníkem hammondek, tady je ani nějak nepostrádám...
DEVIL’S DAUGHTER – Mickův metalický riff, návrat Leslie soundu a odkrytý střed pro výraznější představení stylu Wettonovy hry. Snímek je unášen ve středním tempu k nečekanému vstupu syntezátoru, jehož sólo, kopírované Mickovou kytarou, rozvíjí téměř orientální melodiku. Dost dobré! V další části se předvádí ve vyjímečném světle zejména Mickova kytara.
BEAUTIFUL DREAM – fade in činelů a obligátních hammondek, přidává se syntezátor, rozjíždí se rytmika ... inovovaný sound, předvedený v titulní skladbě, tvoří páteř i tohoto, dle mého názoru druhého vrcholu alba. Davidův hlas osciluje od komorního projevu k expresivnímu, v křičených polohách je prostě skvělý. Nijak vyjímečné kostře skladby dodávají lesk velmi zdařilé aranže jednotlivých nástrojů, ovšem prim v ní hraje především Lord David Byron, zde opravdu „at his best“.
PRIMA DONNA – sympatické odlehčení po progresivnějšímm nářezu z první strany LP. Neberu to ještě jako „popovatění soundu“, vnímám to spíš jako signál kapely „nebereme se zase až tak vážně“. Rock’n’roll jak vyšitý, snímek prvotřídně šlape a ten saxík proplétající se Davidovým expresivním projevem tam „pasuje“ jako prdel na hrnec, jakkoli se zdá použití tohoto nástroje v hudbě Uriah Heep výstřelkem. Bohaté, i když zde „neuriášovské“ vokální harmonie (tipl bych si, že zde režíroval Mr. Wetton).
YOUR TURN TO REMEMBER – ani tahle „odbočka z hlavní trasy“ nebourá vyznění celého alba. Přestože už jde jednoznačně o (jak to decentně nazvat) FM poprock, skladba je rytmicky velmi dobře usazená, kytarové beglajty se nikam netlačí, David to jistí a host na steel kytaru (B.J. Cole) přidává třešničku na dort.
SHOWDOWN – velmi svižná, typická „uriášovská“ jízda, postavená stejně jako Shady Lady na dialogu dvou kytar. Zde ovšem ve svižnějším tempu. Výrazná je především Kenova slide exhibice s bottleneckem (pravý kanál), ale i Mick (vlevo) si přijde na své a střihne si své typické rychlé běhy po hmatníku nahoru dolů. Ty doprovodné „ruchy“ v soundu při šoupání prstů po strunách prostě miluju ...
WHY DID YOU GO – balada s dominujícím Davidem, opět okořeněná v rámci soundu kapely trochu netypicky steel kytarou. Z dnešního pohledu tuctový cajdák, ale Byronův vroucí hlas vše přebíjí a dodává další rozměr. Jen bych trochu ubral orchestrace... Oblíbený ploužák tehdejších mejdanů.
A YEAR OR A DAY – co se nepovedlo na předchozím albu, to tady klaplo dokonale. Závěrečný kousek definitivně potvrzuje kvalitu alba trochu zasněnou, nicméně energickou, šlapající skladbou se sebejistým Davidem, věrohodným i v expresivních, křičených polohách ve druhé polovině snímku. Basa s kytarou se bezezbytku pořizují celku, Ken ubral syntezátorového novátorství a nasadil osvědčený kalibr B3/Leslie na zahuštění soundu. Klasické uriášovské background vokály v průběhu celé skladby a zejména v pohodovém fade-outu jsou zde samozřejmostí, podtrhující jednoznačné zařazení snímku ke klasice stylu. Stejně jako u předchozí desky říkám škoda ... ale tentokrát škoda, že už album končí ...

Remastery z obou vydání obsahují kromě upravených verzí albových snímků také dvě B-strany singlů. Musím napsat, že v případě Byronovských Uriášů jsem jako Smrt- beru všechno. Takže i tyto skladby se dají ... nicméně původní setlist LP na mě (zřejmě i vlivem x-násobných poslechů, zejména v období „vtiskávání“, tj. v roce vydání alba) působí natolik sevřeně a kompaktně, že bych tyto skladby do původní kolekce necpal. Je to v tomto případě bonus NAVÍC, poslouchám je odděleně, a při vyvolávání duchů starých časů pouštím z CD pouze původní „LP“ sestavu.
SHOUT IT OUT – přitvrzený, jakoby opět „francouzský“ (Sweet Freedom) sound, hammond sólo. Solidní kousek.
THE TIME WILL COME – další věc ve středním tempu, stylově jakoby opět ohlédnutí zpět, nicméně šlape slušně. Ten mírně zatěžkaný sound s Mickovým kvákadlem a mohutnou hradbou hammondek dělá z obou bonusů vděčný sběratelský artikl pro fandy.

Zvuk je oproti Wonderworld podstatně lepší, promítla se zde i pohoda z nahrávání v domácím prostředí, prostě tentokrát to vyšlo bezezbytku. Nebo skoro ...
V roce oném (1975) jsem ještě nebyl tolik v zajetí progresivních kapel, takže přestože jsem Johna Wettona už znal ze Starless a Red, nebyl to pro mě ještě takový machr jako později (zejména jeho angažnmá v U.K. hodnotím jako famózní). Takže lehký stín absence fenomenálního basáka z Nového Zélandu na tomto albu jsem vnímal už tehdy a zůstal v mém srdci dodnes ... God Bless You, Gary ...
Co na závěr ... útlum a určité rozčarování z předchozího alba se podařilo bezezbytku překonat, kapela je opět v sedle. Jak jsem četl v jednom z článků v Melody Makeru z toho roku „Heep Are In Full Flight Again“ a takové články se jako potvrzení vlastních pocitů z muziky sakra dobře čtou ...

Hodnocení: 4,2 – takže jasná čtyřka. Musím přece jen brát ohled na Démony, Kouzelníky a Sladkou svobodu, jejichž fluidum už odvál čas ...

 

catcher @ 28.01.2012 10:42:09 | #
Ahoj Petře,
máš recht, s tou basou Johna Wettona to vidím stejně. Už když si vezmeš, jakou muziku hrál v Mogul Thrash, tak po jeho následném hvězdném angažmá u King Crimson (u Family se ohřál jen krátce, a Roxy Music byla také jen epizoda)už byl natolik "progresivně" zformován, že angažmá u melodických Heep a navíc na postu pouhého hráče v druhém sledu (Byrona prostě pěvecky zastínit nemohl, to asi v té době a u tohoto typu muziky nikdo) pro něj byl určitý ústup ze slávy. Zvládl to slušně, ale trajektorie jeho hvězdy, směřující pozvolna nahoru se protnula s (bohužel) klesající dráhou kvality Uriášů pouze na poměrně krátkou dobu. Jeho odchod v 1976 byl tedy zhlediska vývoje přirozený. Jsem si jist, že by odešel i kdyby nebylo toho (nešťastného, ale asi taky nevyhnutelného) odchodu Byrona. Ale to už je jiná story ...
Každopádně se podílel na dvou velmi solidních albech mé oblíbené kapely.
Uriášům opravdu seděl mnohem více mnou často zmiňovaný Kiwi, který používal basu až na vyjímky jako sólový nástroj a pozvedl tak uměleckou kvalitu jeho hrou obohacených snímků o třídu výš (při vší úctě ke kapele neměl v ní z muzikantského hlediska konkurenta, a to ani v Kenovi, jehož si cením především jako talentovaného autora). Hru Marka Clarka z Colossea a Tempest, který se v kapele mihl na začátku nahrávání Démonů, můžeme slyšet pouze v The Wizard, kterou i spoluskládal s Kenem. Tento skromný, empatický hudebník by byl rovněž dobrou volbou, ale na kdyby se tady nehraje ...
V recenzi jsem zapomněl zmínit fakt, že na obou uvedených bonusech ještě hraje Gary! Tato informace se objevila až v bookletu ke druhému remasteru CD z roku 2004, který nemám, všiml jsem si toho náhodně u známého. Už při prvním seznámení se s těmito skladbami na remasteru z r.96 se mi nechtělo věřit, že by to hrál John, ale nejsem aktivní hudebník, tak jsem si říkal, že se asi pletu. Ale je to opravdu tak, podle všeho se jedná o vůbec poslední snímky s tímto fenomenálním basákem.
Jinak dík za pochvalu recenze, od profíka to těší dvoojnásob. Mít ten dar sypat ze sebe písmenka jako Ty, asi bych tady byl častějším přispěvatelem, ale přes určitý přetlak (jak jsis správně všiml) pocitů z hudby jsem schopen "otevřít ventil" téměř výhradně toliko verbálně :)
Někdy zajdem na škopek, až budu na delší v Brně. Občas tam pracovně jezdím (zrovna včera), ale většinou na otočku. Asi se budeme znát z burzy cca 1979-84, ale už si to tak dobře nevybavuju. Vždycky jsem tam nedočkavě přebíral LP a jejich majiteli a ostatním sběratelům jsem věnoval pozornost pouze okrajovou :)
Každopádně na té fotce v galerii progboardistů působíš mezi těmi brněnskými pravověrnými rockery zdaleka nejrockověji, podle snímku bych Tě zařadil do nějaké tvrdě-progresivně-psychedelické formace, jako řeba Hawkwind :)


Copyright © easyaspie.cz Created in 0.015 s.