Van Der Graaf Generator - Vital (1978)
Reakce na recenzi:
Ondraáá - @ 25.08.2005
ááá, Honzo, Honzo. Kdybys byl býval lépe poslouchal a bez předsudků, viděl bys, že desce ubírá na kvalitě hlavně špatná technická kvalita záznamu, a to velmi špatná. Dokonce i pověstný Jaxon, který byl proslulý svým "zadrátováním" na jevišti, doplatil na problémy s nahráváním saxů a proto na celé desce nejsou bohužely ty saxy skoro vůbec slyšet, což je velká škoda, zvlášť když ho Hammill uprosil, aby s nimi společně vystoupil, protože v roce 1977 Jackson ze skupiny odešel, asi za Bantonem, aby mu teda konečně helfnul s těma kostelníma varhanama:-))) To je jedna věc. Za druhé - klasické skladby jsou dle mého přivedeny k naprosté dokonalosti, Hammill zpívá jinak, jinak frázuje, používá větší dynamiku, ale působí to velmi zajímavě a kusy jako "STILL LIFE" a "LAST FRAME" znějí v naprosto nové podobě - zvuk je syrový, hutný, temný a myslím že to vychází velmi dobře. Vyloženě slabá je pouze Ship of Fools, což také Hammill napravil tím, že ji přetočil ve studiu na uvažovaný singl Ship of Fools/Cat's Eye, který ale nakonec ani nevyšel. Taky jsi zapoměl na skvělou "Mirror Images", to je zdařilý kousek. "Medley" je dobrý nápad jak skloubit dvě zdánlivě neslučitelné věci jako "A Plague..." a "Sleepwalkers". Door je dobrá vypalovačka ve stylu starých Hammillovských klasik jako byly "Nadir's Big Chance", "Birthday Special", nebo "Two or Three Spectres".
Vrcholem tohoto alba je ale "Urban", kde jsou zkombinovány dvě víceméně instrumentální pasáže s mezihrou z "Killera" a navíc je tam fantastický text o nudném městském životě - too many people, too little action, to much exterior acting, too little inside..., Hammill hraje na kytaru vyloženě minimalisticky a skvěle mu sekundují Dickie na cello a Potter na basovku, skladba vrcholí na konci, kdy to celá kapela skvěle "utne".
Podle mého skvělá deska, která mohla být excelentní tečkou za existencí téhle bohovské party, nebýt toho, že se dostala do ruky nahrávací společnosti SUKI FILMS, která zřejmě disponovala zvukařem-invalidou, tzv. hluchoidem, protože hůř už se to nahrát nedalo snad ani na diktafon:-))).
Pánové, to byl nelepší zvukař na okrese, dělal za 10 liber na hodinu - byl to fachman p. Lorenc, bývalej zedník, kterej se po natočení filmu Na Samotě u Lesa rekvalifikoval na zvukaře a Svěrák se Smoljakem ho nabídli do zahraničních služeb se svým pověstným cimrmanovským humorem:-))))
Nechybí Vám nic?? Noo, ..píva tu nejsou.