Ursiny, Dežo - Modrý vrch (1981)
Reakce na recenzi:
Peto - @ 15.06.2013
"Modrý vrch" podľa mňa patrí k štyrom najlepšim Dežovým albumom, a do top 20 československých rockových albumov.
Dežo vtesnal komplikovanosť svojich kompozícií do kratších, ešte kompaktnejších útvarov. Zároveň ide snáď aj o jeho najfarebnejší, najrôznorodejší album.
"Cestujúci" - Úvodná pulzujúca pasáž sa strieda s nádhernou miniatúrou len Deža spivajúceho s klavírom, a potom nasleduje opäť pasáž s celou kapelou, tentokrát až omanne uspávajúca, a časti sa prestriedajú.
"Lúka" - nádherná sugestívna balada s úžasnými sláčikmi, orgánom Mariána Vargu a skvelým Ursinyho spevom.
"Obrázok hráča " - Štýlovo a výrazovo dosť podobný "Cestujúcemu", dynamická úvodná pasáž sa opäť strieda s pomalšou, introspektívnejšou. Dežo hrá v skladbe pekné, sugestívne sólo.
"Modrý vrch" - príjemne pulzujúci sugestívny úvod stieda rýchlejšia časť podfarbujúcimi klávesmi a skvelou Daněkovou basou. Ursiny rozohráva výborné gitarové sólo. Ďalšia pasáž s nádhernou flautou a sláčikmi patrí k tomu najsugestívnejšiemu, čo Dežo nahral. V ďalšej rýchlejšej časti vkusne dominuje saxofónové sólo.l
"Pod hladinou" - Len Dežov spev a Filipov klavír, pripomínajúci prúdiacu vodu. Melodicky jedna z najkrajších Dežových skladieb, má v sebe čosi zo šansónu. To isté platí aj pre spev. Asi najnežnejší kúsok, aký nahral.
"Pristátie v marci" - hudba až trochu k funky, minimalistická gitara akcentuje niektoré spevné linky. Spev pôsobí príjemne uvoľnene, čo platí aj pre saxofónové sólo.
"Spomienka na drozda" - krásny gitarový úvod a svižný spev nahradí introspektívna pasáž, kde popri Ursinym dominuje Vargov organ, a nasledduje až funkyovo dôrazná pasáž. Dežo sa ukazuje aj ako mimoriadne dobrý doprovodný gitarista, napokon strieda pokojne plynúce gitarové linky s organom.
"Modrý vrch II" - štruktúrne nadväzuje na prvú časť, invenčný je ale rovnako ako prvý. Sugestívny spev nad pulzujúcou basou účinne dopĺňajú Dežove úsporné gitarové linky a podobne koncipované dlhšie sólo.
"Nad riekou" - uvoľnene pôsobiaca bluesovka
s Dežovou ostrou gitarou a spevom, čo k uvoľnenému tempu atvorí pekný kontrast. K farebnodsti prispieva ústna harmonika Ondřeja Konráda.
"Útok z hlbokého rána" - miniatúra založená na ospalom rytme, a sugestívnom Dežovom speve.
"Všetko vo vajci" - ďalšia miniatúra,no omnoho rýchlejšia, a bluesovo melodická a uvoľnená. Na záver prosí Dežov troj,či štvorročný syn Kubo o prídavok: "Eśte! Eśte!"
A hoci vtedy nechápal, o čo ide, nenímal otcovu hudbu až natoľko intenzívne, odzrkadľuje aj moje pocity.