Ursiny, Dežo - Modrý vrch (1981)
01. Cestujúci
02. Lúka
03. Obrázok hráča
04. Modrý vrch
05. Pod hladinou
06. Pristátie v marci
07. Spomienky na drozda
08. Modrý vrch II
09. Nad riekou
10. Útok z hlbokého rána
11. Všetko vo vajci
(total time- 45:51)
Hudba: Dežo Ursiny
Texty: Ivan Štrpka
Aranžmá: Dežo Ursiny a Pavel Daněk
Obsazení:
skupina BURČIAK:
Pavel Daněk - basová kytara, vedoucí skupiny
Ctibor Hlinenský - bicí
Dežo Ursiny - zpěv, elektrická kytara, ARP 2000, Polymoog, percussion
Jaroslav Filip - klavír, Fender Rhodes, Hohner D 6, ARP 2000, percussion
hosté:
Martin Karvaš – hoboj, Polymoog
Ľubomír Tamaškovič – tenorsaxofon, percussion
Marián Varga – Wersi organ
Ondřej Konrád – foukací harmonika
Milan Brunner - flétna
Smyčcovou skupinu vede O.Willmann
Modrý vrch mi skončil v zbierke vďaka novinám Sme, kde vyšiel v rámci akejsi edície zásadných albumov našej minulosti. Ak som ho niekedy počul, tak som naň milosrdne zabudol. K Ursinymu som sa dostal cez debut (obľúbený album môjho otca) a následne mi platne požičal spolužiak na strednej. Moc ma to nebralo, ale to som ešte nebol hudobne až tak podkutý (nieže by som teraz dajako extra bol). Aj preto som mu dal aj ďalšie šance.
Ou jé, funky brnky komerc šmitec ma okamžite odrádza. Cestujúci poslucháča, ktorý Deža spoznal cez Provisorium, núti pozerať na zostavu, je to fakt on? Čas od času sa všetko vytratí a nasledujú náladové medzihry, v ktorých sa recituje voľnoveršové čosi. Je to taká rana z milosti pre bezcieľnu muziku. Štrpkovu divadelno-literárnu tvorbu nemám rád a tu ma o opaku nepresvedčil. Ale k hudbe. Tam, kde by mohlo byť niečo pekné (Lúka), trpí nahrávka produkciou poplatnou roku vydania. Aj tak je zátvorková Lúka jedným z najlepších kúskov albumu. Podobne ako občasné gitarové výstrelky v skladbe Obrázok hráča. Taký ten ambientný džezík sa kdesi pod povrchom snaží budiť dojem akože umeleckej kvality, akurát pri ňom usínam rýchlejšie než po predávkovaní Rohypnolom. Ďalšie skladby sú na tom podobne. Napokon, je to lepšie, než keď sa to mrzko rozhýbe á la titulná skladba. Mám dojem, že Jaro Filip mal byť v klávesových zvučeniach trošku zahamovaný, nech z toho nie je rádiovka. Obzvlášť, keď klavír mu šiel na výbornú. Chápem však, že v dobe syntetizátorových vrcholov si to málokto uvedomil. Našťastie, Ursiny sóluje tak, že je to radosť počúvať. Moja najneobľúbenejšia skladba na albume je Pristátie v marci, funky ma ubíja. Ani ďalej to nie je o moc lepšie, aby som zbytočne nerozvášnil davy, nebudem sa v tom viac rýpať.
Nedá mi však opomenúť najlepšiu skladbu albumu, takmer blues Nad riekou, ešte aj so štýlovou harmonikou. Aj ten rozkolísaný rytmus sa k tomu hodí.
Takýto ambientný Burčiak si veru tvorcovia môžu nechať. Nuda.
reagovat
tykeww @ 09.02.2014 14:37:23
Já si zase myslím, že je Modrý vrch jednou z nejlepších Ursinyho desek, celkem mě hodnocení překvapilo.
PaloM @ 09.02.2014 17:04:29
Modrý vrch nevyčnieva v Dežovej diskografii, ale dať mu dve hviezdy je degradácia. No, vzhľadom na tvoje krágľovanie československej hudby z posledných dní sa už nečudujem :-(
Nechápem najmä, načo to CD držíš v zbierke, aj tak si sa dostal k nemu omylom. Ja čo nepočúvam alebo ma prestalo baviť, tak porozdávam alebo predám.
hejkal @ 09.02.2014 17:28:54
Nuž, konám inak ako ty. Viac by som o tom nešpekuloval.
Zaphirus @ 23.11.2016 09:46:51
Výborný album, nádherná hudba a geniálne texty Ivana Štrpku. Za text ku skladbe Lúka by som mu dal i nejakú cenu. Niečo fantastické. Skvelý album!
EasyRocker @ 23.11.2016 09:51:20
I pro mě jedna z nejlepších alb Deža, spolu s předchůdcem opravdu krásná dvojice artrocku...
Jarda P @ 23.11.2016 12:02:11
Jediné album, které se mi od něj líbí a které mám. Zbytek tvorby mě neoslovil.
"Modrý vrch" podľa mňa patrí k štyrom najlepšim Dežovým albumom, a do top 20 československých rockových albumov.
Dežo vtesnal komplikovanosť svojich kompozícií do kratších, ešte kompaktnejších útvarov. Zároveň ide snáď aj o jeho najfarebnejší, najrôznorodejší album.
"Cestujúci" - Úvodná pulzujúca pasáž sa strieda s nádhernou miniatúrou len Deža spivajúceho s klavírom, a potom nasleduje opäť pasáž s celou kapelou, tentokrát až omanne uspávajúca, a časti sa prestriedajú.
"Lúka" - nádherná sugestívna balada s úžasnými sláčikmi, orgánom Mariána Vargu a skvelým Ursinyho spevom.
"Obrázok hráča " - Štýlovo a výrazovo dosť podobný "Cestujúcemu", dynamická úvodná pasáž sa opäť strieda s pomalšou, introspektívnejšou. Dežo hrá v skladbe pekné, sugestívne sólo.
"Modrý vrch" - príjemne pulzujúci sugestívny úvod stieda rýchlejšia časť podfarbujúcimi klávesmi a skvelou Daněkovou basou. Ursiny rozohráva výborné gitarové sólo. Ďalšia pasáž s nádhernou flautou a sláčikmi patrí k tomu najsugestívnejšiemu, čo Dežo nahral. V ďalšej rýchlejšej časti vkusne dominuje saxofónové sólo.l
"Pod hladinou" - Len Dežov spev a Filipov klavír, pripomínajúci prúdiacu vodu. Melodicky jedna z najkrajších Dežových skladieb, má v sebe čosi zo šansónu. To isté platí aj pre spev. Asi najnežnejší kúsok, aký nahral.
"Pristátie v marci" - hudba až trochu k funky, minimalistická gitara akcentuje niektoré spevné linky. Spev pôsobí príjemne uvoľnene, čo platí aj pre saxofónové sólo.
"Spomienka na drozda" - krásny gitarový úvod a svižný spev nahradí introspektívna pasáž, kde popri Ursinym dominuje Vargov organ, a nasledduje až funkyovo dôrazná pasáž. Dežo sa ukazuje aj ako mimoriadne dobrý doprovodný gitarista, napokon strieda pokojne plynúce gitarové linky s organom.
"Modrý vrch II" - štruktúrne nadväzuje na prvú časť, invenčný je ale rovnako ako prvý. Sugestívny spev nad pulzujúcou basou účinne dopĺňajú Dežove úsporné gitarové linky a podobne koncipované dlhšie sólo.
"Nad riekou" - uvoľnene pôsobiaca bluesovka
s Dežovou ostrou gitarou a spevom, čo k uvoľnenému tempu atvorí pekný kontrast. K farebnodsti prispieva ústna harmonika Ondřeja Konráda.
"Útok z hlbokého rána" - miniatúra založená na ospalom rytme, a sugestívnom Dežovom speve.
"Všetko vo vajci" - ďalšia miniatúra,no omnoho rýchlejšia, a bluesovo melodická a uvoľnená. Na záver prosí Dežov troj,či štvorročný syn Kubo o prídavok: "Eśte! Eśte!"
A hoci vtedy nechápal, o čo ide, nenímal otcovu hudbu až natoľko intenzívne, odzrkadľuje aj moje pocity.
reagovat
hejkal @ 15.06.2013 14:38:41
Ursini je nespochybniteľne jedným z našich najvýznamnejších interpretov, ale priznávam bez mučenia, že tento album ma vôbec neoslovil a to som sa snažil, reku, všetci ho žerú, niečo na tom byť musí. Nestalo sa tak. Každopádne fajn recenzia, skúsim ho vyhrabať spod nánosu prachu a dať mu po čase ešte jednu šancu.
PaloM @ 15.06.2013 15:22:07
Tiež som na Modrom vrchu neobjavil výnimočnosť oproti ostatným albumom Deža. Celá jeho diskografia je výnimočná, okrem preceňovaného detského muzikálu.
Peto, ďakujem ti za recenzie, je fajn zaspomínať si.
Modrý vrch je určite jeden z našich najzásadnejších albumov. Už ho poznám odzadu odpredu, no vždy ma očarí svojou hudbou a slovom. Lúka, Modrý vrchI,II, Pod hladinou - klenoty medzi klenotmi. Mrzí ma, že mnoho ľudí ho nepozná... A celkovo aj meno Dežo Ursiny je na Slovensku neznáme v podstate. Keby podobne ako v škole existuje povinné čítanie, medzi povinné počúvanie by som zaradil Modrý vrch. Ale... je pravda, že každý na to nemá. Každopádne hudobná výchova by mala zahŕňať u nás aj Deža.
reagovat
Toto album je názorným příkladem, že tichý bigbít, skvěle nazpívaný je úžasným posluchačským zážitkem.
Album bylo nahráno se skupinou Burčiak, která byla poté přejmenována na Provisorium. Texty Ivana Štrpky jsou rockovou poezií. Na mne nejvíce působí text a hudba Lúka. Dežo napsal v období vzniku tohoto alba skvělou hudbu k filmové pohádce Neberte nám princeznu. Dežo byl výjimečně talentovaný a rozporuplný člověk, jehož život ukončila nevyléčitelná nemoc. tato hudba silně působí na city a to lepší v každém člověku.
reagovat
gozer @ 08.05.2008 21:50:34
Jen jedna faktická. Skupina Burčiak není předchůdcem Provisoria. S Provisoriem nahrál Dežo už své první album shodného jména. Burčiak jako takový byl společným projektem Ursinyho a basáka Pavola Daněka. S jejich rozchodem Burčiak končí a Dežo obnovuje činnost Provisoria, skupiny s nejpřiléhavějším názvem pod Sluncem.
Modrý vrch je zásadním mezníkem v celém díle Deža Ursínyho, co si budeme namlouvat, velkou práci udělali už výtečné texty Ivana Štrpky. I na tehdejší československé scéně působilo velice avandgardně, už jen tak rytmicky bezchybné zhudebnění volného verše a následné vyjádřeního jeho vážnosti, neméně impulzivní hudbou. Ursíny si se Štrpkovými motivy hraje, avšak bez toho aby je podal jen jako kulisu pro vyspělou artrockvou symfonii.
Domnívám se, že Modrý vrch je klenotem českého a slovenského bigbítu.
reagovat
Ivo @ 26.10.2006 00:00:00
Ano, toto album je asi Dežovo nejlepší LP, vlastním na CD, zejména skladba Lúka nemá chybu.
zdeněk Malík @ 11.12.2007 12:34:59
toto album nemá chybu, miluju ho. Kromě Provizoria, které je trošku mimo kategorie i tím, že je v angličtině, je asi nejlepší. To, že Dežo už nic nanahraje, je obrovská škoda - opravdu není materiál na DVD ?
Stefan @ 31.03.2009 18:42:41
Loni byl v tichosti natočen Dokument Momentky, který obsahuje i archivní záběry. Bohužel nevím, kde ho vidět, ale určitě to bude stát za to.
adam @ 09.05.2011 14:45:37
momentky uz vysli aj na dvd. cena 22€ >> odkaz
- hodnoceno 3x
- hodnoceno 2x
- hodnoceno 0x
- hodnoceno 0x