Weather Report - Black Market (1976)

Reakce na recenzi:

Petr Gratias - 5 stars @ 06.06.2011

Weather Report je pro mě další zjevení – významné jako Miles Davis, Herbie Hancock, Mahavishnu Orchestra nebo Return To Forever. Jedná se vlastně všechno o žáky Milese Davise, kteří ve svých kapelách dále rozvinuli původní ideu fusion music. Záměrně se vyhýbám nějakým hodnocením, kdo je lepší a kdo je horší. Všechny kapely jsou významné pro vývoj hudby a jsou známkou vysoké hráčské a skladatelské kvality, které zůstaly do dnešní doby prakticky nepřekonány a hlavně nezaměněny. Jsou pro mě v jistém slova smyslu nedotknutelným dědictvím, před kterými se s úctou skláním, i když i tyto kapely měly silná i slabší místa, ale obecně byly výrazem dokonalosti, hráčské představivosti a pionýrského hledačství…..
Mozkem kapely byl geniální hudebník Joe Zawinul a jeho nejbližší spolupracovník – výtečný saxofonista Wayne Shorter. Zawinulovo jméno vzrušovalo už při vyslovení. Evidentně bylo českého původu. Narodil se sice ve Vídni v r. 1932, ale dětství prožil na jihomoravské vesnici mezi Pohořelicemi a Znojmem. (Zajímalo by mě, jestli tam má nějakou pamětní desku….). Ostatně velmi vtipný slogan vymyslel pražský klávesový hráč Dan Fikejz, který se pak stal názvem skladby kapely Combo FH: Všichni už to zabalili, jenom Joe to zavinul…
Album Black Market jsem získal na podzim 1976 (relativně jako čerstvé zboží) a byl jsem jím fascinován. Nový hutný sound, výtečné muzikantské výkony a zajímavá aranžmá… Dodnes patří v diskografii Weather Report mezi mé nejoblíbenější – a schválně ho nekomparuji s Heavy Weather.

BLACK MARKET (Zawinul) – směsice hlasů jako někde na orientálním tržišti a pak zazní výrazný baskytarový riff výtečného Alphonsa Johnsona, nad nímž se vznášejí polyfonní synthesizery Joe Zawinula. To už slyšíme i energické bicí nástroje Narady Michaela Waldena a jim sekundující percussion Dona Aliase a Alejandra Neciosupa Acuny. V harmonii slyšíme orientální nádech. Další melodické téma do hry vkládá sopránsaxofon Wayne Shortera a přichází krásné práce s dynamickými odstíny. Rytmika udržuje napětí společně s percussion a občas do toho zamňouká elektrické piano. V závěru do hry vstupuje exploze jako při ohňostroji a skladba je u konce….

CANNON BALL (Zawinul) – bloudivé tóny elektrického piana a už je to nádherný sametový bas vynikajícího Jaka Pastoriuse a melodické proměny synthesizerů a basové modulace. Náladotvorné téma prochází celou skladbou, kterou Zawinul věnoval svému velkému učiteli a obdivovanému jazzmannovi Julianovi „Cannonball“ Adderleymu. Tato nahrávka byla první, kterou se etabloval Pastorius na albu, protože Johnson během natáčení Weather Report opustil a odešel do skupiny Flory Purimové a Airta Moreiry….

GIBRALTAR (Zawinul) – hutná lodní siréna a šplouchání vody s nezřetelnými zvuky z pozadí a do toho vstupují kontemplativní sopránsaxofon… Pak ale rázný start a skladba se rozjíždí na plný plyn. Za bicí nástroje usedá Chester Thompson, bývalý bubeník Franka Zappy. Zde ještě basy dráždí Johnson a peruánský indián, hráč na percussion Alejandro Neciosup Acuna rozjíždí barevné rytmické spektrum. Zawinul zde používá polyfonní Oberheimův synthesizer a synthesizer ARP. Rytmika šlape ve velkém stylu prokreslována klávesami a saxofony. Opakující se schéma je příležitostí pro výtečnou souhru a baskytarové modulace nezvyklých barev. Nádherný příklad kolektivní práce na skladbě s maximálním nasazením a závěrečnou gradací….

ELEGANT PEOPLE (Shorter) – otevřená melodie střídá barvy elektrického piana Fender-Rhodes a Oberheimova polyfonního synthesizeru. Drolivé rytmy Thompsonových bicích a Acunových percussion s nádherně spojují se Shorterovým saxofonem a upozaděnými klávesami. Liché rytmy a nezařaditelná melodická linka s proměnlivými obraty v harmoniích s dlouhými tóny s jistou noblesou sázejí svoje proměny na virtuální impresivní základ. Uvolnění a pohoda po všech stránkách…

THREE CLOWNS (Shorter) – další skladba přináší kouzlení se synthesizery v jazzovém rozjímání, za asistence percussion, ale Zawinul předvádí, že je stejně přesvědčivý i jako hráč na koncertní klavír a tiché pasáže, jakoby skladbu odváděly někam do tajemné temnoty, přesto elektronicky modulované tóny synthesizerů čeří ono prázdno d záhadných nekonkrétních obrazů…

BARBARY COAST (Pastorius) – houkání a údery kol železničních vozů o koleje a máme tu další skladbu. Výrazně rozeznáváme Jaka Pastoriuse na Fender Fretless Bass, jemuž sekundují bicí nástroje a saxofony v playbacích a klávesové i improvizace a barevné kouzlení na Oberheim a ARP… v závěru opět doznívá hukot vlaku a údery do kolejnic…

HERANDNU (Johnson) – závěrečnou skladbu napsal již zmíněný odcházející baskytarista Johnson. Rytmické proměny baskytary a bicích nástroje se snoubí s klávesovými ornamenty. Skladba získá na rychlejším tempu a větší barevnosti synthesizerových tónových barev, s nimiž si Zawinul pohrává s neuvěřitelnou lehkostí. Johnson dostane příležitost použít basový fuzz a jeho nástroj dodává skladbě další neslyšenou barvu přibližující zvuk baskytary elektrické kytaře. Ale Zawinul na klávesy a Shorter na saxofony ovládají pole. Shorter používá i dechový synthesizer lyricon vytvářející nové barvy vedle tradičních saxofonových melancholických tónů, až do úplného zklidnění….

Pamatuji si, jak nám vedení Jazzové sekce (svým členům) v r. 1977 psalo: „Prosím Vás, nepište nám, abychom zařídili na Pragokoncertu vystoupení Weather Report a Franka Zappy. Dobře víte, že je to zbytečné…..“ Obliba náročné hudby Weather Report byla v sedmdesátých letech opravdu velká a přitom nebylo snadné pro běžného rockera tuhle hudbu akceptovat…. Už jenom proto, že v kapele nebyl obsazen post elektrické kytary, který rockery k fusion music (jazzrocku) přitahoval. Tuhle roli přebíraly klávesy a saxofon, ale zato baskytara a bicí nástroje s percussion dodávaly tu hutnost, které mnohé rockové kapely nemohly docílit.
Je zajímavé, že po rozpadu Weather Report se Zawinul se svou další skupinou Syndicate obrátil k osobité variantě world-music. Učinil tak podobný obrat od fusion music jako houslista Jean-Luc Ponty, kterého rovněž přitahovala hudba přírodních národů... Tomuhle albu dávám plný počet hvězdiček. Myslím, že zcela legitimně!

 


Copyright © easyaspie.cz Created in 0.0392 s.