Weather Report - Black Market (1976)

hejkal - 4 stars @ 24.07.2013

Black market je najobľúbenejší album môjho otca od Weather Report. Napriek tomu si ho z detstva nepamätám, fusion a Canterbury som prakticky ignoroval až do dospelosti. Keďže ho v Hummelovi mali za odpadkovú cenu, v návale dopĺňania zbierky som si ho vzal, aby som si ho mohol posúdiť takpovediac zo súčasného stavu môjho vzťahu k hudbe ako takej.

Do zvukov trhoviska nastúpi gitara, pridajú sa zvyšní hudobníci a je jasné, že funky fusion má v skladbe Black market zelenú. Napriek tomu si nemožno nepovšimnúť skvelú pulzujúcu basu a mohutné dychové nástupy, oboje je radosť počúvať. Je zaujímavé, že pokojné vyznenie skladby Cannon ball vie byť ozvláštnené nielen očakávanými (priam sladkými) snivými melódiami, ale aj niekoľkými zlovestnejšími momentmi. Nemôžem ako hudobník neoceniť prácu s náladami, ktorá je jednoducho bravúrna. Gibraltar tradične exceluje v nástrojovej prezentácii, teší ma aj to, že nespí, ale riadne šliape a dokonca sa sem-tam tvári, že sa blíži rozhodujúci moment nejakého hororového filmu. Iste, nejaké tie melancholické pasáže sa v takmer osemminútovej inštrumentálke nachádzajú, už ste počuli o modernom džezovom telese, ktoré by dokázalo hrať skladbu v sebazaprení ukazovania, čo všetko zvládne zahrať za minútu? Tradične sa po prívaloch energie preladí na chromú nôtu, a preto je Elegant people skladba s tempom rovným slimákovi s obrnou. To však neznamená, že sa v nej nič nedeje, rytmika jasne dominuje. Three clowns je náladovka, hudobníci trošku zakoketovali s psychedéliou i voľnomyšlienkárskou formou muzicírovania, napriek tomu je to počúvateľná záležitosť. Barbary coast sa priženie s trúbením, ale keďže je to v podstate funky jak mraky, nástrojom v popredí sa stáva basa. Tomuto moc neholdujem, ale uznávam, že je to špičkovo odohrané. Záver patrí spoluhláskovému názvu Herandnu, je to pomerne sofistikovaná všehochuť nálad a plôch, a preto to nie je ani ploché a už tobôž nie bez nálady.

Výborný inštrumentálny album, čo dodať, azda iba: „Určené pre fjúžnistov.“

Copyright © easyaspie.cz Created in 0.0339 s.