Genesis - Foxtrot (1972)

Jiří Matějů - vltava.cz - 5 stars @ 22.07.2004

Když se mluví o "Foxtrot", tak ze všeho nejvíc o závěrečné, bezmála třiadvacetiminutové kompozici "Supper´s Ready", která bývá dodnes mnohými označována jako vůbec nejlepší věc Genesis. Na dlouhá léta se stala vrcholem koncertů a skupina ji přestala živě hrát až koncem 70. let po personálních otřesech a celkové změně vlastní hudební filosofie. Ve stínu výjimečného opusu se také trochu neprávem ocitla první strana vinylu se čtyřmi kratšími skladbami, přitom takový otvírák "Watcher Of The Skies" rozhodně patří mezi klenoty tvorby skupiny. Zvolna sílící mellotronový úvod vrcholí fanfárou, po které se ke klávesám opatrně připojují další nástroje. Když zvuk konečně nabude na dynamice, začne Peter zpívat text inspirovaný pohledem ze střechy jednoho neapolského hotelu na vylidněnou krajinu v okolí. Skvěle vystavěná skladba se spoustou muzikantských fines se stala vděčným úvodním číslem koncertů a její fascinující začátek okamžitě dostal publikum do varu. Půvabná "Time Table" je zase zřejmým důkazem, že si Genesis už uměli poradit i s kratšími plochami a z hlediska dnešního chápání alb by to byl jasný singl. V dramatické "Get ´Em Out By Friday" Gabriel ukojil svou zálibu v teatrálních postupech a první stranu vinylu končila zvonivá "Can-Utility And The Coastliners" s velmi pěknou mezihrou připomínající valící se vodní masiv. Ještě před vrcholný majstrštyk skupina zařadila pro lepší navození atmosféry Hackettovu akustickou miniaturu "Horizons" a potom už přichází na řadu epický opus "Supper´s Ready". Ze sedmi částí složená skladba léty nijak nezestárla, gejzíry nápadů tryskají s jinde málo slýchanou intenzitou a Gabriel se v textových obrazech pohybuje s grácií sobě vlastní. Jestliže někdo při poslechu první strany lehce zapochyboval nad důležitostí Steva Hacketta, tady nachází pádnou odpověď. Jeho kytara dominuje především první polovině kompozice, kde hraje obdivuhodným způsobem. Poté se vedoucí úlohy chápou Banksovy klávesy, aby se v závěru vše spojilo do jediné báječné hudební extáze. V pětičlenném složení Genesis je "Foxtrot" jejich druhým nejlepším titulem.

Copyright © easyaspie.cz Created in 0.0345 s.