Genesis - Foxtrot (1972)

EasyRocker - 5 stars @ 03.09.2005

Klasické album Genesis, na kterém najdete všechno, čím se skupina ve svém progovém období proslavila - rozmáchlé suity, pohádkově krásné melodie, divoký a dramatický Gabrielův projev a nevídané skladatelské cítění. Dnes už legendární otvírák Watcher of the Skies navodí svým lahodným rozjezdem a přitažlivým rytmem velmi příjemnou atmosféru, zatímco druhá Time Table s dominujícím klavírem a skvělou melodií spíše utiší a nutí přemýšlet. Z letargie ale rychle vytrhne Get´em Out By Friday, divoká a expresívní, s nepředvídatelnými rytmickými zlomy, kde si Gabriel poprvé pořádně zařádil. Trochu umírněnější je CAN -Utility and the Coastliners - její melodii tu kdosi přirovnal ke kaskádě vody a mě nezbývá než souhlasit - Genesis tu přišli s další ze svých těžko překonatelných melodií. Kratičká Horizons navodí atmosféru před jedním z absolutních vrcholů celého prog-rockového resortu - ze sedmi částí sestavené Supper´s Ready, kde Genesis dovedli své expresívní cítění do naprostých extrémů a dokázali vytvořit 23-minutový celek, který dodnes neztratil nic na své zvláštní magii. Krátký akustický rozjezd, pak hlavní roli přebírají klávesy a skladba roste až do prvního orgastického vyvrcholení. Během své pouti prochází mnoha zásadními hudebními zvraty - kapela se tady skutečně vyřádila a asi nejvíce Peter Gabriel, jenž svým dramatickým hlasem neomylně diktuje tempo. Závěr skladby, kde se vlastně opakuje motiv z jejího úvodu, ale v celistvější a hlubší podobě, patří k největším momentům světového progu. Když k tomu ještě přičetete za všech okolností nadstandardní Gabrielovy texty, vyjde vám dokonale komplexní celek, na němž byste těžko hledali nějakou slabinu. Cože to chcete? Abych některému z alb od "Trespass" až po "Wind..." dal méně než pětku? To čekáte marně!

Copyright © easyaspie.cz Created in 0.035 s.